Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cementgjutare!  (läst 4935 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Cementgjutare!
« skrivet: 05 apr-09 kl 22:23 »
Hej!
Jag söker cementgjutare. Vill gjuta cementrabarberblad. Hur gör man? Finns det någon i närheten av Jönköping/sydöstra Västergötland? Hjälpmedel, tips på hur man gör det med lite snits, bra material till armering etc...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Jennuska

  • Gäst
SV: Cementgjutare!
« Svar #1 skrivet: 05 apr-09 kl 23:49 »
Om du googlar gjuta rabarberblad får du upp massa beskrivningar på hur man gör. Och det är inte alls svårt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Cementgjutare!
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 06:10 »
Ska man gjuta t.ex, fågelbad går cement bra, men riktigt spröda saker kräver tillsatser, armering eller annat än cement.
Det finns mycket på nätet  casting leafs     leaf casts

Vackra alster här
http://www.remarc.com/craig/?p=391

Cement med recept här:
http://www.concretegardenleaves.com/concrete-leaf.htm
« Senast ändrad: 06 apr-09 kl 06:15 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Cementgjutare!
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 15:15 »
Tack snälla Jennuska och Skytten.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Cementgjutare!
« Svar #4 skrivet: 08 apr-09 kl 23:34 »
Jag gjorde cementfågelbad av rabarberblad i fjol genom att göra en enkel hög sand med samma höjd som djupet på ditt blivande fågelbad, sen på med rabarberbladet med ådringen upp.
Sen var det bara att smeta på en hög cement och vänta.
Resultatet blev jättebra.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

malines

  • Gäst
SV: Cementgjutare!
« Svar #5 skrivet: 08 apr-09 kl 23:46 »
Jag gjorde cementfågelbad av rabarberblad i fjol genom att göra en enkel hög sand med samma höjd som djupet på ditt blivande fågelbad, sen på med rabarberbladet med ådringen upp.
Sen var det bara att smeta på en hög cement och vänta.
Resultatet blev jättebra.

Samma här! Görs varje år med Åsarps trädgårdsförening!

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Cementgjutare!
« Svar #6 skrivet: 09 apr-09 kl 01:38 »
Var finns Åsarps trädgårdsförening? Landskap?
Använder ni något för att underlätta processen? Speciell cement? Någon särskild storlek på sand/gruset? Särskild armering som inte rostar?
Har ni kollat länkarna ovan? Vore kul att prova den varianten som man kan göra tunn och som var med färg...Är de målade tro?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

malines

  • Gäst
SV: Cementgjutare!
« Svar #7 skrivet: 09 apr-09 kl 08:11 »
Åsarp ligger mellan Falköping och Ulricehamn = Västergötland. Vår nya slogan: Där Ätradalen möter Falbygden  :)

Har inte kollat länkarna.

Vi använde ingen armering alls, däremot blev de jag gjorde ganska knubbiga... Bra om det är sand, inte grus, så man får fram ådringarna, och dessutom är det ju lättare att skulptera så man får den form på skålen man vill ha.

Vet inte om de du pratar om är målade, men vet att det går att köpa pigment till cement och betong. Funderar nämligen på att gjuta knallblå plattor till trädgårdsgången...  ::)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Cementgjutare!
« Svar #8 skrivet: 09 apr-09 kl 10:12 »
Goda idéer du har...Platsen är inom rimligt avstånd med... Ska ni ha något tillfälle med cementgjutning snart?
Vi ska försöka ge oss på det i vår förening, Handakraft. Osäkert ännu om vi får någon instruktör.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

malines

  • Gäst
SV: Cementgjutare!
« Svar #9 skrivet: 09 apr-09 kl 11:25 »
Brukar bli i början av sommaren, har jag för mig. Tror inte ni behöver ngn istruktör, dock. är MKT enklare än det verkar! Var finns ni? PMa om du inte vill vara "öppen"!  :)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Cementgjutare!
« Svar #10 skrivet: 18 apr-09 kl 13:23 »
I boken Betong som hobby finns tips hur man gjuter allt möjligt. Därifrån lärde jag mig gjuta bland annat rabarberblad.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Cementgjutare!
« Svar #11 skrivet: 20 apr-09 kl 22:32 »
Tack!
Har du någon bild?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

 

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
SV: Cementgjutare!
« Svar #12 skrivet: 20 maj-18 kl 16:41 »
Jag har gjutit av squashblad, blev väldigt snyggt. Tyvärr blev badet lite för platt så det blir inte så mycket vatten stående i, och så
 suger betongen upp vattnet så det inte blir något kvar för fåglarna att bada i. :(
Kan man göra något för att betongen inte ska suga?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser