Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen är "dum" mot kycklingar. Hjälp, tips!!  (läst 1534 gånger)

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
Tuppen är "dum" mot kycklingar. Hjälp, tips!!
« skrivet: 13 mar-18 kl 11:26 »
Har 6 st blomme hönor samt en blommetupp 1 år gammla. Tuppen och hönorna är otroligt snäll mot både barn och vuxna människor. Tuppen har ALDRIG visat något aggressivt beteende mot oss eller hans hönor tidigare.

Nu har jag placerat in snart 6 veckor gammla kycklingar till dom i hönshuset och kycklingarna bor i en stor bur så dom har ej fysisk kontakt. Men tuppen försöket picka på dom små genom gallret och uppträder väldigt aggressivt. Dom har nu varit tillsammans i 2 dagar. Varför gör han så? Tar gärna mot tips, vad kan jag göra??  När jag öppnar luckan för att ge dom mat, vill han nästan tränga sig igenom😕 Tacksam för svar!!😊

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Tuppen är "dum" mot kycklingar. Hjälp, tips!!
« Svar #1 skrivet: 13 mar-18 kl 19:46 »
Jag brukar vänta ett par veckor till innan jag tar in dom men det spelar förmodligen ingen roll i detta fall.
ibland har det tagit närmare en vecka innan kycklingarna blivit accepterade , sen har det tagit ett par dagar efter man tagit bort avgränsningen också, har bara sett till att dom då har bra ställen att kunna vara på som dom andra inte kommer in till.
jag har en egen avdelning i hönshuset för smått med en vanlig hönslycka mellan så jag kan justera storlek på ingångshålet så dom kan komma undan.

har hittills inte varit med om nått vänligt välkomnande av nya innevånare i hönshuset.

Omlott

  • Inlägg: 36
  • Ta vara på livet, det går inte i repris
    • Medelpad
SV: Tuppen är "dum" mot kycklingar. Hjälp, tips!!
« Svar #2 skrivet: 13 mar-18 kl 20:40 »
2 dagar var inte lång tid för ungtuppen att vänja sig som Simon är inne på.
Fortsätter det även efter en längre tid rekommenderar en dansk författare inom ämnet (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, samt boken är nerpackad) att om tuppen fortsätter med detta betendé bör han bytas mot en annan tupp i sinnom tid då han inte är lämpligt avelsmaterial.

Hoppas det löser sig!

Spjutsviksgard

  • Inlägg: 21
    • Hälsingland
SV: Tuppen är "dum" mot kycklingar. Hjälp, tips!!
« Svar #3 skrivet: 14 mar-18 kl 07:43 »
Tack för svar! Ok, det låter då som att mitt problem inte är ovanligt. Jag ska ge det lite mer tid!! Nu imorse när jag var in och gav dom mat och nytt vatten, var han värre än igår. Han fick med sig dom andra hönorna på att picka på buren.

Har märkt att han reagerar mest aggressivt då jag ger dom mat, som att han blir avundsjuk..trots att han oxå får mat då. Hoppas verkligen att det nu blir bättre med tiden. Mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser