Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solskens historia  (läst 1262 gånger)

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
Solskens historia
« skrivet: 11 mar-18 kl 18:30 »
Hej
Måste bara berätta hur fantastiska höna är. Jo jag vet. Detta vet ni alla. Men hör här.
Jag kläckte 6 st blåa ägg och hade hoppats att under tiden jag hade dem i maskin skulle någon av mina hönor vilja börja ruva då de brukar göra det i tid och otid. Men nix.
Så kläcktes de små nu i veckan som gick. Jag gav dem det de skulle ha. Kärlek mat värme. De bor inne i vardagsrummet 😁
Nu hade jag två 4 veckors små i hönshuset som hade en mor som absolut ville ruva. Har berättat om henne förut ich fick henne inte att tänka om. Så den 6 feb fick hon två små.
Under hela ruvtiden hade hon sin gamla unge med sig och hon var med och uppfostrade de små. Brorsan som var med under tiden mamman ruvade fick flytta då de små föddes pickade han på dem.
Men Vera som hon heter tittade på hur modern gjorde och apade efter och lärde de små det mamman också lärde dem
Men igår ville inte mamman ha de små längre. Vera accepterade hon men inte de små som nu var 4 veckor
Och Vera var förvirrad och visste inte om hon skulle gå med mamman eller ta hand om småsyskonen. Så tänkte jag.  De små behöver lite värme fortfarande jag ser om de funkar med de nyfödda och Vera såg så förvirrad ut att jag tog ned henne också. Först satt hon bara med småsyskonen. Och de nyfödda var ju som sagt nyfödda och lite vingliga ännu men nyfikna. Plötsligt reser sig Vera och undersöker allt och börjar med att låta lite, picka i maten avvaktar lite och sen var det klart. Hon adopterade 6 små nyfödda och sina småsyskon och nu går d tillsammans här inne och alla mår bra. Det blir lite skit som jag snabbt plockar upp. Så visst lite jobb. Men tänkte att två veckor, sedan kan de alla flytta ut till hönshuset och den speciella kyckling avdelningen där de små kan komma ut men de stora inte in.
Och med tanke på att Vera bara är 17 veckor så tycker jag hon är helt fantastisk. Det ända hon har lite svårt med och inte greppar är att ha ungarna under sig. Hon reser sig upp då de vill krypa under. Men de har värmelampa. Och så fint det löste sig. Nu blir det nästan en narturlig uppväxt för de små. /Rike
Ullish

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Solskens historia
« Svar #1 skrivet: 22 mar-18 kl 10:17 »
Vill tillägga att nu har hon lärt sig ha dem under sig.
Sitter där med 6 st adopterade kycklingar och 2 större småsyskon som om hon aldrig gjort något annat 😄👍🏼
Ullish

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Solskens historia
« Svar #2 skrivet: 22 mar-18 kl 12:26 »
Fantastiskt!  Den hönan måste du se till att få kycklingar efter.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Solskens historia
« Svar #3 skrivet: 26 mar-18 kl 18:48 »
Fantastiskt!  Den hönan måste du se till att få kycklingar efter.

Ja. Hon är verkligen något man vill ha fler av.
Idag hade hon tagit ut de små på gården utomhus. Och trots dörren stod öppen för att gå helt ut utan skyddande nättak så stannade hon inne i den nätade delen med de små. När hon såg att de små började tycka det var för kallt lockade hon in dem igen till värmen. Jag är bara så helt förundrad över henne. Och denna vecka blir hon 20 veckor.
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser