Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pulvertillskott  (läst 2633 gånger)

Malin Lundberg

  • Inlägg: 3
Pulvertillskott
« skrivet: 15 jan-18 kl 22:05 »
Ska börja ge tackorna selentillskott. Ingen idé att he flytande tillskott i vattnet för dom dricker så dåligt ändå nu när silaget är så blött. Fått tag i pulvertillskott men hur ska det ges? Kan man ställa ut hinken och låta dom ha fri tillgång? Utfodrar inte med något kraftfoder och om dom väl får något som godis så är det utslängt på backen så jag vet inte riktigt hur jag ska få i dom tillskottet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Pulvertillskott
« Svar #1 skrivet: 15 jan-18 kl 22:24 »
Nu kommer jag inte riktigt ihåg, men är inte pulverversionen sådan att de bara skall ha några gram per tacka? Då är det säkrast att ge dem det var och en med lite kraftfoder som lockmedel. Det finns alltid någon tacka som tar det mesta annars.

När jag har gett dem uppblandat i vattnet så har jag stängt in dem och fodrat med hö. Vattnet blir inte gott. Har för mig att jag gav pulver nåt år, men då hade jag foderbord som räckte till alla samtidigt. Nu ger jag saltsten eller mineralbalja med tillsatt selen, det fungerar smidigast.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pulvertillskott
« Svar #2 skrivet: 15 jan-18 kl 23:42 »
När jag gav tackorna selentillskott i pulverform har jag för mig att de skulle ha ca en tesked pulver var eller något i den stilen. Jag blandade pulvret med ett par matskedar vatten och gav det i en stor spruta (utan nål) och sprutade i mungipan på varje tacka. Det tog en stund, men samtidigt visste jag att alla fått det de skulle ha.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Malin Lundberg

  • Inlägg: 3
SV: Pulvertillskott
« Svar #3 skrivet: 19 jan-18 kl 14:52 »
När jag gav tackorna selentillskott i pulverform har jag för mig att de skulle ha ca en tesked pulver var eller något i den stilen. Jag blandade pulvret med ett par matskedar vatten och gav det i en stor spruta (utan nål) och sprutade i mungipan på varje tacka. Det tog en stund, men samtidigt visste jag att alla fått det de skulle ha.

Smart det har jag inte ens tänkt på! Det ska jag nog ta och få till här nån dag i samband med lite klövvård och avmaskning :)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Pulvertillskott
« Svar #4 skrivet: 20 jan-18 kl 10:04 »
Smart det har jag inte ens tänkt på! Det ska jag nog ta och få till här nån dag i samband med lite klövvård och avmaskning :)

Ja det är lika bra att göra allt på en gång. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Pulvertillskott
« Svar #5 skrivet: 20 jan-18 kl 11:05 »
Du skriver inte vilken typ av selen-tillskott det är.

Det finns selevitan (från apotek) som ges en gång 6v före lammning och en gång 2v före lammning och det är högkoncentrerat. Då ger man ca 8gram per tacka och gång.

Sen finns det selen-tilskott som är svagare än vanligt mineralfoder och på den burken står det hur många gram man skall ge per dag, året runt. Det är så svagt att du. kan ha fri tillgång på det precis som med mineralfodret.

Så frågan är om ditt selen-tillskott kommer från apoteket eller från Granngården eller annan foderbutik?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Pulvertillskott
« Svar #6 skrivet: 20 jan-18 kl 11:46 »
Just selen har ett smalt "fönster".  Det är alltså bara lite som skiljer mellan dosen som ger förgiftning och den som orsakar brist.  Så läs noga på förpackningen om dosering!

  (Med "lite" menas här ungefär tusen gånger.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 4 användare (1 dolda)
tangloppen, xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser