Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skränktång  (läst 4743 gånger)

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
Skränktång
« skrivet: 06 dec-17 kl 00:05 »
Kan  man köpa en skränktång någonstans, fick bara ett konstigt snett leende när jag gjorde en förfrågan i järnhandeln.

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Skränktång
« Svar #1 skrivet: 06 dec-17 kl 00:28 »
Testa på en loppis eller en affär som säljer gammalt krafs typ allt ifrån soffor till tv-apparater till serviser och gamla militärhjälmar.
Stone in my hand

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Skränktång
« Svar #2 skrivet: 06 dec-17 kl 06:01 »
Ditctum och Finetools har jag köpt från.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Skränktång
« Svar #3 skrivet: 06 dec-17 kl 08:10 »
på tradera ser man dem i bland under verktyg
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Skränktång
« Svar #4 skrivet: 06 dec-17 kl 11:37 »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skränktång
« Svar #5 skrivet: 06 dec-17 kl 14:13 »
Jag har ett par stycken. Men jag tyckte det var svårt att använda dom. Innan jag fick tag i dom skränkte jag med ett järn som jag sågat skåra i. Då kunde jag ha en längre hävarm.
kretslopp

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Skränktång
« Svar #6 skrivet: 06 dec-17 kl 17:58 »
Tack för alla tipsen, har också funderat på något hemmagjort. Det skulle väl inte vara helt omöjligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skränktång
« Svar #7 skrivet: 09 dec-17 kl 23:29 »
Skall du åstadkomma en skränktång som fungerar fullgott måste du nästan ha en bra skränktång att ta modell av.
Det dräller av hemgjorda skränkverktyg som inte fungerar.

De brukar dyka upp på loppmarknader hela tiden för 10-50 kronor. Jag har väl samlat på mig ett dussin skränktänger ungefär så jag behöver aldrig ställa om dem för olika sågar. Allt är förinställt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Skränktång
« Svar #8 skrivet: 10 dec-17 kl 07:54 »
Varför inte följa Jakobn's råd och köpa tex här https://www.dictum.com/en/tools/woodworking-metalworking/saws/replacement-parts/711990/saw-set-pliers-15-mm ? Då har du en modell som du vet fungerar. Filar och anhåll till att själv vässa sågar finns att köpa hos samma företag....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 6 användare (2 dolda)
alternaiv, xaelanar, ekont22, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser