Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spill  (läst 2419 gånger)

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Spill
« skrivet: 21 nov-17 kl 16:48 »

Detta är mitt första år med får. Fick fyra lamm av ostfrisiska mjölkfår som nu har flyttat in till stallet. Jag märker att mycket av höet hamnar på marken... Så mycket att jag inte behövt fylla på med halm en enda gång på nästan fyra veckor. Har läst någonstans i forumet att man ska räkna med ca. en fjärdedel som fåren inte äter. Min fråga är vad man ska göra av allt hö på marken. Finns det risk att det blir dåligt/mögligt? Eller blir det en del av djupströbädden? ??? ??? ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Spill
« Svar #1 skrivet: 21 nov-17 kl 16:55 »
Höet blir en del (seg) av djupströbädden.

Man får utforma foderbordet så att spillet minimeras, och inte ge fåren mycket hö med blandad smaklikhet. De påminner om höns när de prompt skall leta efter det godaste i botten...

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Spill
« Svar #2 skrivet: 21 nov-17 kl 17:17 »
Det var skönt att veta det, tack!
Vad det gäller smakerna får det bli som det blir.... höet i ballarna jag köpte är finfördelat och det verkar omöjligt att sortera innehållet :P
En sak jag kan göra är att förbättra foderbordet och fånga en del av det fallna höet.
 :)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Spill
« Svar #3 skrivet: 21 nov-17 kl 18:30 »
Foderbord med nackbom (fåren måste vrida på huvudet för att komma emellan två horisontella brädor eller rör), eller med rörliga rör eller brädor (fåren puttar röret/brädan åt sidan för att sticka in huvudet), ger det minsta spillet av alla utfodringslösningar.

Nackboms varianter går dessutom hyfsat lätt att bygga själv. För att komma på hur stor öppningen mellan de horisontella brädorna ska vara till just dina får, så kan man spänna fast övre brädan med spännremmar och sedan justera upp eller ner. När man bestämt sig, så skruvar man fast brädan.

För inspiration från industritillverkat, titta på de här exemplen:
http://knarrhult.se/shop.php?ID=1120

http://www.slattokvarn.se/farinredning/diagonalgrindar.htm

Har man fåranpassat ensilage, så kan man ha nästan noll spill och inga (nästan) rester kvar på foderbordet med de här lösningarna...

Jag har slättökvarns diagonalgrindar, och när ensilaget är fint och kort hackat, så äts allt utom en näve eller två upp...Med lite för grovt ensilage ligger det lite rester kvar (för grovt för får) som jag ger till hästarna.
Givorna är vägda och uträknade enligt konstens alla regler...

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Spill
« Svar #4 skrivet: 21 nov-17 kl 19:40 »
Tack Skogaliten!
Jag gillar Knarrhults foderbord som du länkade till! Nu ser jag vad mitt misstag var när jag snickrade ihop min. Jag har gjort så att de liggande brädor lutar diagonalt mot botten (öppningen är större uppåt). Dessutom har jag lämnat mycket utrymme mellan brädorna :-\
Så det är dags att snickra om! Jag tror det kommer att bli betydligt mindre spill. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser