Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersätta fårhunden med en drönare  (läst 3922 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
Ersätta fårhunden med en drönare
« skrivet: 15 nov-17 kl 19:21 »
På Island har man stora betesmarker, traditionellt har man använt fårhundar för att samla in fåren. Men nu har man börjat prova att ersätta fårhunden med drönare.


http://www.islandsbloggen.com/2017/11/bonde-anvander-dronare-for-att-samla-in.html

Givetvis kommer drönare också att ersätta jakthundar för att spåra och driva vilt, kanske också jägaren för att skjuta vilt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #1 skrivet: 15 nov-17 kl 19:24 »
Kan bli besvärligt med den lagstiftning som gäller i Sverige.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #2 skrivet: 15 nov-17 kl 20:46 »
Att använda drönare till jakt låter inte helt ok. Det känns ju också som Skogsvilde säget att det borde kunna vli mycket svårt att klara lagmässigt. Däremot vid eftersök skulle det ju kanske kunna vara motiverat. Eller inventering

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #3 skrivet: 15 nov-17 kl 20:58 »
Att använda drönare till jakt låter inte helt ok. Det känns ju också som Skogsvilde säget att det borde kunna vli mycket svårt att klara lagmässigt. Däremot vid eftersök skulle det ju kanske kunna vara motiverat. Eller inventering

Postat med Alternativ.nu´s app


Vid skyddsjakt tycker jag att man borde kunna få tillstånd, det hade kunnat förenkla arbetet betydligt.

när det gäller får så har jag faktiskt provat för ett antal år sedan, innan alla jobbiga regler kom.
med ren manuell flygning som jag sysslade med så är det svårt att ha full koll men visst funkar det och roligt är det också :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #4 skrivet: 15 nov-17 kl 21:58 »
Ja, de springer undan bra. Men hunden fungerar i skog och klarar sig bra själv. Och så är hunden en jobbarkompis...

Här skulle en drönare fungera fint när vi byter hagar, och den vore suverän när djuren gått ut för att lokalisera dem. Vi har nämligen ingen hund.

Jakten omgärdas av så många regler, en del byggda på moraliserande avundsjuka, så drönarna kommer nog inte att få användas så mycket där. Men grisproblemet kanske kan få en öppning.



skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #5 skrivet: 15 nov-17 kl 22:05 »
Jag tror nog snarare att vi snart kommer att ersätta människor med drönare (robotar brukar de kallas).

Och det vore väl bra, eftersom människor är ett av de värsta skadedjuren när det gäller att förstöra sin omgivning.

Men varför håla på med jakt, eller djurskötsel utan att delta personligt? Förfaller inte anledning till att hålla på då? Eller är drömvärlden för några av er att sitta framför en skärm hela dagarna?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #6 skrivet: 15 nov-17 kl 22:36 »
Ja, de springer undan bra. Men hunden fungerar i skog och klarar sig bra själv. Och så är hunden en jobbarkompis...

Här skulle en drönare fungera fint när vi byter hagar, och den vore suverän när djuren gått ut för att lokalisera dem. Vi har nämligen ingen hund.

Jakten omgärdas av så många regler, en del byggda på moraliserande avundsjuka, så drönarna kommer nog inte att få användas så mycket där. Men grisproblemet kanske kan få en öppning.
För mycket regler vid jakt.
Jag gör själv mycket skyddsjakt på gris vid stora majsodlingar och där hade det varit kanon att lokalisera flockarna med mina maskiner.
Får ju inte ens åka runt i bilen och spana efter dom med dagens regler. Inte ens ta fyrhjulingen till tornen.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #7 skrivet: 16 nov-17 kl 13:10 »
Jag tror nog snarare att vi snart kommer att ersätta människor med drönare (robotar brukar de kallas).

Och det vore väl bra, eftersom människor är ett av de värsta skadedjuren när det gäller att förstöra sin omgivning.

Men varför håla på med jakt, eller djurskötsel utan att delta personligt? Förfaller inte anledning till att hålla på då? Eller är drömvärlden för några av er att sitta framför en skärm hela dagarna?

Varför skulle vi ersätta människor med robotar och tycka det är bra ur miljösynpunkt? En robot som ersätter en människa gör inte det för att världen skall bli en plats med mindre påverkan av människan.

En drönare kan vara ett hjälpmedel precis som avmaskningsmedel till hästen eller kulvapen för jakt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #8 skrivet: 16 nov-17 kl 14:08 »
Jag använder inte heller hund till fårskötseln, har aldrig saknat någon dit heller.

Beror väl på förutsättningarna på plats.

Att valla får torde vara enkelt att ersätta hundar om man vill, vid jakt i skogen kan det nog bli svårare med den teknik som existerar just nu, men jag håller med om att det skulle ta bort själva kärnpunkten i upplevelsen för de flesta, men vid stor tidspress i samband med skyddsjakt, tex på trafikskadade djur, tja, varför inte om tekniken når dit.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #9 skrivet: 16 nov-17 kl 15:40 »
I vår terräng med blandat skog och öppna beten krävs det nog avancerad drönarteknik för att slå en vältränad hund, hundarna är extremt duktiga. Men om man har behov av en hund ett par dagar per år och i övrigt inte har tid/har fallit för vallning med hund så är drönaren en smidig lösning. Den kan du lägga på hyllan och glömma till nästa tillfälle.

Som Simon skriver, att kunna lokalisera individer eller flockar underlättar, precis som man har ekolod på båten för att hitta fiskstimmen. Drönaren är ett bra redskap som bara måste bli accepterat i ett samhälle som har drabbats av någon konstig sjuka. Och så gäller det att upptäcka vad den är bra till för de olika yrkesgrupperna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #10 skrivet: 16 nov-17 kl 16:36 »
Måltavla för hagelskytte...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #11 skrivet: 16 nov-17 kl 17:14 »
Måltavla för hagelskytte...  ;D
Hahaha, bästa idén!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk


simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #12 skrivet: 16 nov-17 kl 18:35 »
Jag använder inte heller hund till fårskötseln, har aldrig saknat någon dit heller.

Beror väl på förutsättningarna på plats.

Att valla får torde vara enkelt att ersätta hundar om man vill, vid jakt i skogen kan det nog bli svårare med den teknik som existerar just nu, men jag håller med om att det skulle ta bort själva kärnpunkten i upplevelsen för de flesta, men vid stor tidspress i samband med skyddsjakt, tex på trafikskadade djur, tja, varför inte om tekniken når dit.

Att lokalisera levande djur i skogen med drönare med den teknik som finns idag är inga som helst problem . en kompis till mig drev ett projekt tillsammans med räddningstjänst för att göra personsök med drönare det är x antal år sedan nu och redan då fanns bra lätta värmekameror som användes till försöken, har inte diskuterat projektet på länge med honom så jag vet inte vad det resulterade i men målet var att slippa kostnaden för att lyfta med en riktigt helikopter för att göra söket utan på ett mycket billigare sätt kunna söka av en yta.

i detta fall användes en flygande vinge om inte jag minns fel.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #13 skrivet: 17 nov-17 kl 00:39 »
På lokalradion rapporteras det då och då om folk som gått bort sig i skogen och hur polis och privatpersoner söker efter dem men jag har aldrig hört talas om att det används drönare. Har polisen drönare i sin utrustning?

Här i Värmland finns det vargar och jägarna är alltid rädda att släppa sina hundar för man vet aldrig vart dom är. Med drönare skulle dom möjligen kunna lokalisera vargflocken innan jakten. Men enstaka strövarg kan nog vara svår att upptäcka, låt säga att den ligger och vilar sig under en gran... 

Någon skrev om att använda drönare för att hitta vildsvinen i odlingarna. Vildsvinen har blivit för många och jägarna klagar ofta på att dom är smarta och svåra att hitta så i det fallet har jag inget emot att det används drönare. Till eftersök av skadat vilt är det säkert också befogat. Men inte till vanlig jakt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #14 skrivet: 17 nov-17 kl 07:53 »
Polisen kommer att ha drönare sist av alla som kan ha nytta av den...

Det här med vad man använder för hjälpmedel vid jakt är så reglerat av tyckande från vissa grupper. Och man behöver inte vara jaktmotståndare eller helt okunnig för att komma med ogenomtänkta förslag på regler, det räcker med att man snöat in på en jaktform för att såga andra. Tänk bara vilken nedlåtande syn det finns i jägarkretsar på köttjägare, medans troféjakten är ädel.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #15 skrivet: 17 nov-17 kl 09:11 »
Jo, det är litet intressant att det just brukar vara dessa som sabbar förutsättningarna för just odling av trofédjur på de aktuella markerna...
(Inte allas å klart, men majoriteten här, där jag inventerar)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #16 skrivet: 17 nov-17 kl 09:57 »
Jag förstår inte riktigt sammanhanget, odling av trofédjur?

Den som tycker att den är en bättre fiskare, för att den tar största gäddan, eller en bättre jägare, för att råbocken har de största hornen, lever kvar i 1800-talet.

Att fånga gädda när det är avsikten, gös när det är avsikten, och att skjuta rätt djur av rätt art vid rätt tillfälle, det är beundransvärt.

Den som "gödslar" sina väggar med horn och betar, bör nog förklara vad vederbörande håller på med.

Jag håll faktiskt på att storkna härom månaden, när Svensk Jakt nummer mest av allt handlade om troféer och troféjakt.

Det var visst i samma nummer som ordföranden för jägareförbundet hade skrivit ett mycket märkligt debattinlägg avseende bl.a. matning av vilt, och skador av vilt på skog och gröda.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ersätta fårhunden med en drönare
« Svar #17 skrivet: 17 nov-17 kl 10:53 »
Vad jag ville ha sagt var att Våra klövdjur och andra djur är ju likt tamdjur djur man måste sköta om och vårda om man skall få det utbyte man förväntar sig.
Sparar man aldrig bra avelsmaterial eller ger dessa djur bra chanser att föröka sig får man heller inte många fina djur kvar.

Jag är inte själv trofejägare (jag jagar inte själv just nu, jag jobbar bara med viltvård), men för mig är mer än 90% av det hela arbete man lägger ned på att ta hand om djuren och deras livsmiljöer.
Köttjägare eller jägare som är bådadera (tror i princip alla drömmer om fina troféer i smyg... :) )brukar ofta vara mer engagerade i resten av kedjan men inventering, eventuella foderåtgärder utanför skytteområden, osv. Än de som bara 2söndagsjagar" men dessa brukar åas vara de som drar in penger till skötseln när man summerar ihop allt så jag tror att alla som är engagerade och deltar kan bidra med något.

Men, varje god jägare bör åtminstone ha någon inblick i vilka djur (individer) som skall vara kvar och vilka som kan gallras ut, osv anser jag.

Intresset att lära känna djuren som individer verkar ha minskat på senare år, i allafall här där jag håller till, jag anser det vara A och O som det heter om man vill kunna skapa någonting långsiktigt och hållbart över tid.
 Detta förutsätter oftast även samarbete över jaktlagsgränser, vilket är i praktiken närapå omöjligt här tyvärr... Tnker alla kortsiktigt kommer allt annat också att bli kortsiktigt och vi kommer inte att få några nya trofédjur heller. Det läggar jag mig inte i, men jag tycker inte att folk sedan skall undra eller klaga över saker som är i grunden självförvållade för att man inte vill lyssna.

Kort sagt samma metod som för djur i frigångshägn.
Vi tog fram kronhjort i både brons silver och någon guld ur normala djur (i storhägn) men det tar tid.
Dock mest för att vi villa ha fina avelsdjur för internt bruk, som bonus ökade också värdet på djuren när dessa också hade en välformad och bra kropp och min (symboliska)lön för allt arbete man lagt ned, men samma kan ju tillämpas rakt av på frigående älgstam, tex. Men utan tid och intresse fallerar det.



« Senast ändrad: 17 nov-17 kl 11:01 av The Pink Sheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser