Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 2657 gånger)

missoak

  • Gäst
Nybörjare
« skrivet: 15 aug-17 kl 10:46 »
Hej alla..Nu i sept kommer vi att bli fårägare till 3 Gutefår..Ringde i dag till Jordbruksverket och fick prata med en kvinna som på alla dess sätt ville hjälpa mig,men inte blev jag klokare.Min fråga var hur jag på bästa sätt kan göra ett foderbord ,då vi bara har 3 st får..Har ni några bra förslag ?Samt att jag undrar lite över detta om man ska ha mineraler med koppar el utan och varför i så fall och hur ni gör med saltsten.?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 15 aug-17 kl 22:00 »

Hej!

Mest lämpligt är att ha en mineralbalja stående så de får fri tillgång... utan koppar. Får är känsliga om de får för mycket koppar. Det finns små saltstenar att köpa som ni kan klämma fast i en "klämma" som går att köpa och skruva fast på en träregel eller så.

Foderbord... Det beror ju lite på hur det ser ut där ni ska ha det. Men med bara tre får... och några lamm / år (?) så är det smidigaste att köpa ett par små färdiga foderhäckar att skruva fast i väggen också lägga höet i dem på en bra höjd så de kan plocka ut det mellan pinnarna. De kostar någon hundring / styck men två sådana räcker till tre får... Och med lite flyt kan ni hitta begagnade.

Under höhäckarna kan ni sätta någon gammal griskrubba eller bygga en själv av ett par brädor för att kunna ge kraftfoder när och om de behöver ha det.

Lycka till! (Hör gärna av er om ni får fler frågor)
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 16 aug-17 kl 00:20 »
Hej!

Mest lämpligt är att ha en mineralbalja stående så de får fri tillgång... utan koppar. Får är känsliga om de får för mycket koppar. Det finns små saltstenar att köpa som ni kan klämma fast i en "klämma" som går att köpa och skruva fast på en träregel eller så.

Foderbord... Det beror ju lite på hur det ser ut där ni ska ha det. Men med bara tre får... och några lamm / år (?) så är det smidigaste att köpa ett par små färdiga foderhäckar att skruva fast i väggen också lägga höet i dem på en bra höjd så de kan plocka ut det mellan pinnarna. De kostar någon hundring / styck men två sådana räcker till tre får... Och med lite flyt kan ni hitta begagnade.

Under höhäckarna kan ni sätta någon gammal griskrubba eller bygga en själv av ett par brädor för att kunna ge kraftfoder när och om de behöver ha det.

Lycka till! (Hör gärna av er om ni får fler frågor)


Får av alla raser utom raserna Ostfrisiska Mjölkfår och Texelfår, ska ha Fårmineraler med koppar.

Gutefår, liksom andra raser av svenska lantrasfår, ska definitivt ha fårmineraler med koppar i normalfallet.

http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/bristsjukdomar-far/koppar-och-kobolt-brist-och-intoxikation-far

Men observera ordet "fårmineraler", det har hänt att fårägare använt nötmineral istället för fårmineral, och nötprodukterna innehåller ofta betydligt större mängder koppar än "fårmineraler".

Generellt så har svenska får snarare kopparbrist än att de får för mycket koppar.

I den mån det förekommit konstaterade kopparförgiftningar hos får, så har det berott på användning av bolus (ett slags långtidsverkande tablett med mineraler som ges i munnen) med koppar, och samtidigt intag av koppar i annan form.
http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/far/kunskapsbank/artiklar/2016/e/697/koppar-till-far/

Bor man på kopparrik mark, t.ex. nära en koppargruva, så bör man diskutera med kunnig fårveterinär, om mineraler med eller utan koppar bör användas.

Saltsten ska alltid finnas tillgängligt. Rent salt är lämpligt att ge, mineralerna får fåren från mineralbaljan.

För att få bra hands-on tips om hur man kan arrangera foderbord/foderhäckar för får, så är studiebesök hos andra fårägare ett bra sätt att få tips om olika lösningar. Ta kontakt med t.ex. rasföreningen för Gutefår, de kan antagligen förmedla kontakt med andra Gutefårsägare i närområdet. Annars gå och knacka på hos folk i närheten som har får, de flesta blir bara glada av att visa och berätta om hur just de fixat till sina får.

Även de som har något flera får än tre, men inte är "storproducenter" med 100-tals får, har ofta hittat mer eller mindre fiffiga lösningar för att ge grovfoder till smågrupper. Här hos oss t.ex. finns allt möjligt, hembyggen av olika slag, köpta flyttbara foderhäckar i metall, och stationära foderbord...

2 st små flyttbara foderhäckar som normalt används i lammkammare kan fungera utmärkt till tre djur

Det som gör det lite mer "delikat" med just Gutefår, är att de ju har horn, så foderlösningarna måste fungera för djur med horn, en hel del "kommersiella" foderhäckar fungerar dåligt med horn.

Vad som är minst lika viktigt som foderhäcken/foderbordet är att se till att få tag i hö som är finbladigt! "Hästhö" är ofta väldigt grovt, vilket leder till att mycket ratas, men också till att man som nybliven fårägare lätt förleds att tro att "fåren har gott om mat"när det ligger kvar mycket hö i foderhäcken. I själva verket så kanske fåren har ätit det som fåren anser är "tjänlig föda", och det som ligger kvar är ratat.
Räkna med att även med rätt struktur på höet (finbladigt och spätt), så ratar fåren minst 1/4. Med grovt hö, så äter de kanske bara 1/4...

Ska man ta lamm, så är näringsinnehållet i grovfodret, samt att det har rätt struktur, väldigt viktigt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Nybörjare
« Svar #3 skrivet: 16 aug-17 kl 10:29 »
Hej. Jag tycker det fungerar bra att utfodra några får 3-4st genom att lägga hö i stora trälådor eller stora murarbaljor som man kan köpa på foderbutiker.
Jag har även byggt foderbord som är en låda men nackbom ovanför för att minska spill. Ofta är de enklaste lösningarna de bästa. Jag har även en köpt foderhäck som kostade mig 10 tusen som är rätt värdelös för det blir mycket spill.

Ang mineraler köper jag alltid fårmineral med koppar i granulatform, och sen vanlig vit saltsten.

missoak

  • Gäst
SV: Nybörjare
« Svar #4 skrivet: 16 aug-17 kl 18:26 »
Tack snälla ni för att ni tog er tid att svara mig..Vilka bra förslag och råd ni gav mig ..Tack !!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser