Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa får  (läst 3432 gånger)

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
Funderar på att skaffa får
« skrivet: 30 jul-17 kl 00:09 »
Hej. Jag har tagit över en avstyckaf gård och vill gärna ha får . Tänkte göra om stora hönshuset till fårhydda.
Några idéer och tips hur jag ska starta. Jag har tyvärr ingen tillgång till höö och halm men tänkte att de finns säkert och köpa då det bor väldigt många lantmänn i krokarna

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa får
« Svar #1 skrivet: 30 jul-17 kl 09:09 »
Börja med att köpa eller låna boken "får" av Erik Sjödin. Där får du lära dig det mest grundläggande.
Sen kan du åka runt och hälsa på olika fårägare i ditt närområde för att titta på olika raser innan du bästammer dig för en ras som passer er. Läs och googla på olika raser och dess egenskaper.

Om du vill ha får mest för sällskapsskull kanske någon allmogeras kan passa, om du vill ha fåren för kött kanske det är bättre med ett köttdjur.
Det är onödigt att köpa tackor på 100kg om du är vegetarian och hellre vill bevara någon utrotningshotad ras som väger 40kg som vuxen.

Du bör också räkna lite på inkomster och utgifter. Har du ingen möjlighet till att ta eget hö blir fårägandet ofta en dyr hobby.
Har du en avstyckad gård gissar jag att din betesmark är begränsad så försök räkna lite på hur många tackor du har plats för.
Ett tips är att köpa in MV-fria djur eftersom det är dyrt att gå med i hälsoprogrammet i efterhand.
Läs in dig på jordbruksverkets regler för eu-stöd så du kan söka stöd på den mark du brukar för att finansera fårägandet.

Det finns bra material på jordbruksverkets hemsida som du kan läsa igenom.
"Får på bete"
: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo06_12.pdf

lyckas med lammens bete:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo14_8.pdf

Friska får: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_12.pdf


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på att skaffa får
« Svar #2 skrivet: 30 jul-17 kl 10:11 »
Välkommen hit!  :D  Du fick några kloka råd av olivia.k.  Fast, jag skulle hellre föreslå dig att köpa Sjödins "fårbibel", om du verkligen vill ha får.  Inte bara låna den.  För den fungerar även som uppslagsbok tills du kan den utantill.

  Och det är ungefär då du inser att du egentligen inte alls kan något om får ...   ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Funderar på att skaffa får
« Svar #3 skrivet: 30 jul-17 kl 10:36 »
Sedan beror det på i vilken kommun du bor i hur regler och reglers tillämpande är. Ta kontakt med kommunens miljöavdelning och prata får med dem så du får lite koll på hur landet ligger. Jordbruksverkets regler ligger som grund, men tillsyn och tillämpning står länsstyrelse och kommun för.

Vill man kunna sälja livdjur så är det som Olivia skriver bra att MV-fria djur (alltså dokumenterat fria, eftersom alla får i Sverige i praktiken är fria i alla fall). Och skaffar du en liten flock utrotningshotade ulltussar så är det ju kul att kunna sälja några fina djur.

Jag har haft renrasiga djur och ingått i alla program och regler, men har bara ett tiotal tackor nu som jag använder som betesvårdare närmast gården och bra mat till familjen, så nu är det bidragsfritt här och djuren maxas inte på långa vägar för att få bra tillväxt. De får gå tomma vissa år. Djuren är inte renrasiga men har mest Gute i sig, så de är enkla att ha. Djur som inte är hårt avlade klarar ett liv på bete och grovfoder bäst och de håller sig friska om man låter bli att kraftfodra dem. Som "hobby" tycker jag det är billigt att ha får.

Djuren i sig är okomplicerade, i alla fall om du väljer allmoge. Lite nervös passning precis vid lamning kan det förstås vara. Det övriga kan vara betydligt värre.

Men bor du så till att det inte häckar militanta veganer i myndighetskorridorerna eller du bor i ett vargrevir så har du mycket roligt att se fram emot. Får är trevliga djur och gör nytta medans de lever och är goda i grytan eller på grillen.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Funderar på att skaffa får
« Svar #4 skrivet: 03 aug-17 kl 17:46 »
Tack för alla råd och tips.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser