Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa får, vad passar oss?  (läst 7678 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #20 skrivet: 16 jul-17 kl 16:50 »
Det finns saltbaljor som innehåller mineral i samma sten, tex allt tackan behöver när hon har lamm, sådana brukade vi köra ibland förr, då doserar de själva, det är nästan omöjligt att ge en individuell giva om man har fler än några enstaka djur till frigående får, får behöver heller inte så mycket mineral som tex en ko som väger flera hundra kilo, så det de kan slicka i sig från stenen är tillräckligt för dem, de äter mer på stenen om de har brist på någonting. (det finns löst kalkmjöl om det krisar med detta, men det är inga stora mängder som går åt, det är mest förstärkning till tackor som producerar mjölk eftersom de avger en ganska stor del av kroppens kalk i mjölken till lammet eftersom det förbrukar mer kalk då benstommen växer (annars kan de (tackorna) råka ut för urkalkning av skelettet under diperiodens slut), men alla behöver en liten mängd att underhålla skelettet), annars balanserar de merparten av mineraler och sådant med fodret.).

Stenen bör dock skyddas mot regn, annars dör den på nolltid, man kan ställa den i tex en trähållare eller gammalt bildäck, etc. så håller den sig frech.
Det går bra att skrubba av den med vatten om den skulle bli äcklig (tex om de vält ut den i jorden eller kissat på den) då saltet i sig är bakteriedödande.


Trollmor har massor med vettiga saker att säga, så gör om hon säger så blir det rätt.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #21 skrivet: 16 jul-17 kl 19:03 »
Djur som mött trevliga och snälla barn brukar bli vänliga tillbaka.  De flesta djur jag har träffat har verkat förstå att barnen är människornas "lamm".  :-*

Jag föreslår fri tillgång på grovfoder (bete, hö), salt, mineraler och kalk.  Att kalken mest går år under högdräktigheten betyder inte att den är onödig resten av året.

  En välfungerande vallhund brukar vara god vän med fåren, och kunna leta rätt på bortkomna lamm och larma om räven kommer.  Och berätta för fåren vart det är meningen att deska gå.

  Men en vallhund som träffar fåren endast när de ska motas in i en fålla får ju aldrig den kontakten.  Mina vallhundar fick ofta förtroendet att hjälpa till att slicka nyfödda lamm torra.  På senare tid har jag lärt mig att det kan finnas risk för smitta då, men det hindrar ju inte att detta goda förhållande mellan hund och får enligt min mening är eftersträvansvärt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #22 skrivet: 16 jul-17 kl 20:18 »
Detta låter ju toppen, verkar som att det verkligen passar oss med får☺. Känns som att det kommer bli en lång väntan tills nästa år😉.

Tack för kloka och bra svar!

Fembarnsmamma med man och liten gård.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #23 skrivet: 16 jul-17 kl 21:30 »
Djur som mött trevliga och snälla barn brukar bli vänliga tillbaka.  De flesta djur jag har träffat har verkat förstå att barnen är människornas "lamm".  :-*

Jag föreslår fri tillgång på grovfoder (bete, hö), salt, mineraler och kalk.  Att kalken mest går år under högdräktigheten betyder inte att den är onödig resten av året.

  En välfungerande vallhund brukar vara god vän med fåren, och kunna leta rätt på bortkomna lamm och larma om räven kommer.  Och berätta för fåren vart det är meningen att deska gå.

  Men en vallhund som träffar fåren endast när de ska motas in i en fålla får ju aldrig den kontakten.  Mina vallhundar fick ofta förtroendet att hjälpa till att slicka nyfödda lamm torra.  På senare tid har jag lärt mig att det kan finnas risk för smitta då, men det hindrar ju inte att detta goda förhållande mellan hund och får enligt min mening är eftersträvansvärt.

Exakt, man behöver inte väga eller mäta upp hö och annat till dem som med hästar.

(vet man hur man gör är det inga problem att använda en vallhund, men vanliga sällskapshundar hör inte hemma nära fårhagen, det är baserat på ren erfarenhet av när idioter inte tänker efter, det spelar ingen roll hur mycket de säger att de är "snälla", det är inte det det hänger på. Det är djurplågeri att dra med sällskapshundar i fårhagen och låta dem springa runt där. Det finns inget försvar får sådan vårdslöshet.  Vallhundar som är tränade korrekt och har med sig skötaren är en annan sak. Brukar heller inte var någon större fara med bortsprungna jakthundar, i alla fall inte älgjaktshundar, bara man går in och hämtar den när man ser det, har hänt några gånger här, men de beter sig annorlunda mot djuren om det är goda jakthundar som beter sig som de skall i skogen.)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #24 skrivet: 16 jul-17 kl 21:38 »
Får går förresten att lära ungefär samma saker som hundar om man lägger ned tid med dem.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #25 skrivet: 16 jul-17 kl 21:45 »
Får verkar vara mycket trevliga och intelligenta djur.

Vallhund hade jag inte tänkt använda då vi inte har någon hund och jag är inte så förtjust i hundar heller, är mer kattmänniska😊.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #26 skrivet: 16 jul-17 kl 22:04 »
Men då borde man kunna klara sig på bete och bra hö då, plus mineraler och saltsten, och lite extra kalk till en dräktig tacka? Det låter väldigt bra, då vi tar eget hö.

Har varit inne och kollat på dessa. Urgulliga!! Blev faktiskt väldigt sugen på sådana :). Vet du hur de är? Barnvänliga?

Har man ett bra grovfoder, alltså rejält med protein (ca 130 gram smältbart råprotein/kg torrsubstans), och hög energi (ca 11 mj), samt att grovfodret har en sådan struktur (finbladigt) att djuren verkligen kan tillgodogöra sig fodret,  och utgår från tackor med bra hull och bra allmäntillstånd, och som får max 2 st lamm, så kanske man kan klara högdräktighet och de första 6 veckorna efter lamning utan tillskotts foder (kraftfoder).

Foder med sådana värden och sådan struktur, är odlat för får som ska få lamm, och ges från mitten av dräktigheten ungefär, och sedan fram till betessläpp. Det är i stort sett så långt från "hästhö" som man kan komma, och svårt att köpa på den öppna marknaden.
Vill man göra eget hö till får, så behöver man dels ofta lägga om sin vall med andra sorter (inklusive baljväxter), och förändra tidpunkten för när man tar höet, så att det passar fårens behov.

Men för tackor i 50-60 kg klassen, som de flesta allmogefår (utom möjligtvis Dala-päls och Roslagsfår och någon mera väldigt småvuxen ras), gutefår, gotlandsfår är eller för raser där tackorna, där tackorna är större, räcker toppenfodret INTE riktigt till när man räknar foderstat.

Oftast behövs mindre givor av lämpligt kraftfoder om man har sådant där riktigt bra grovfoder, har man sämre grovfoder, så blir givorna helt enkelt större.
Ger man spannmål, så ska den ges hel, vommen på får kan inte hantera krossat spannmål så bra, det går helt enkelt för fort, betfor, som mest ger energi, ges torr.

Det är inte meningen att tackorna ska tappa så i hull under digivningen att de är magra (hullpoäng 2 eller sämre). Både tackor och lamm får en onödigt doppning i sin hälsa på det sättet, och mottagligheten för sjukdomar och problem av parasiter ökar.

Jag har haft Allmogefår (Helsingefår) i över 10 år, och om fåren, och lammen, verkligen ska må bra, och inte bara överleva, så behövs en god förståelse för hur man fodrar får för hälsa.

Ska fåren få lamm, så behövs också rätt sorts mineraler (foderanalysen visar vad som finns i fodret, och därmed vad som behövs), och inte minst E-vitamin + selen, för att undvika "svaga lamm" och muskeldegeneration.

Det brukar sällan behövas särskilt kalktillskott, det brukar finnas tillräckligt i "standard" mineralerna för får.

Observera att alla raser utom Ostfrisiskt mjölkfår ska ha mineraler med koppar, om man nu inte råkar bo ovanpå en koppargruva.
Och man ska aldrig ge nöt- eller hästmineral till får, de kan få rejäla obalanser och få förgiftningssymtom.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #27 skrivet: 16 jul-17 kl 22:17 »
Men då borde man kunna klara sig på bete och bra hö då, plus mineraler och saltsten, och lite extra kalk till en dräktig tacka? Det låter väldigt bra, då vi tar eget hö.

Har varit inne och kollat på dessa. Urgulliga!! Blev faktiskt väldigt sugen på sådana :). Vet du hur de är? Barnvänliga?

Jag har som sagt haft Helsingefår i genbank sedan 2005.

De är som de flesta allmogefår lättskötta, friska och tåliga. Rasen avlas, förutom största möjliga genetiska bredd, på goda mödrar, lätta lamningar, och bibehållen hälsostatus.

De blir lätt tama, om man jobbar lite på det. Och på så sätt kan man se dem som barnvänliga, om de inte blir så tama så att de börjar kräva kel, för då kan de lätt putta omkull små barn...

De baggar vi haft genom åren, har varit "snälla", med ett undantag, den baggen krävde både vallhund och pinne i handen när man behövde gå in i bagghagen för att fylla på foder.

Men, tackorna brunstar när som helst på året, och att ha baggen tillsammans med tackorna är ytterst olämpligt. Man riskerar "överraskningslamm" när man minst anar det.

Enligt mig så är det alltid olämpligt med baggen i flocken utanför betäckningstid. Baggens jobb är att vakta sin flock, och ofta så innebär det att baggen vaktar tackorna mot människor också. Särskilt små barn kan bli rejält stångade. Dessutom kan de ibland hindra människan från att på ett enkelt sätt ta hand om lammande tackor, eller lamm som behöver hjälp i flocken.

Ha två baggar, eller en fertil bagge och en kastrerad som sällskap, eller slakta efter betäckning.

Alla raser vi har i Sverige, utom Gotlandsfår och Gutefår (och mufflon, men det är ett vildfår, inte ett tamfår), kan brunsta när som helst under året.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #28 skrivet: 16 jul-17 kl 22:25 »
Det finns saltbaljor som innehåller mineral i samma sten, tex allt tackan behöver när hon har lamm, sådana brukade vi köra ibland förr, då doserar de själva, det är nästan omöjligt att ge en individuell giva om man har fler än några enstaka djur till frigående får, får behöver heller inte så mycket mineral som tex en ko som väger flera hundra kilo, så det de kan slicka i sig från stenen är tillräckligt för dem, de äter mer på stenen om de har brist på någonting. (det finns löst kalkmjöl om det krisar med detta, men det är inga stora mängder som går åt, det är mest förstärkning till tackor som producerar mjölk eftersom de avger en ganska stor del av kroppens kalk i mjölken till lammet eftersom det förbrukar mer kalk då benstommen växer (annars kan de (tackorna) råka ut för urkalkning av skelettet under diperiodens slut), men alla behöver en liten mängd att underhålla skelettet), annars balanserar de merparten av mineraler och sådant med fodret.).

Stenen bör dock skyddas mot regn, annars dör den på nolltid, man kan ställa den i tex en trähållare eller gammalt bildäck, etc. så håller den sig frech.
Det går bra att skrubba av den med vatten om den skulle bli äcklig (tex om de vält ut den i jorden eller kissat på den) då saltet i sig är bakteriedödande.


Trollmor har massor med vettiga saker att säga, så gör om hon säger så blir det rätt.  :)

Saltsten med mineraler innehåller mycket små mängder mineral. Dessa "mineralstenar" är helt otillräckliga om fåren ska kunna bibehålla sin hälsa.

Det finns slickbaljor med mineral avsedda för får, eller grusmineral, i båda fallen ger man fri tillgång.

E-vitamin och Selen som tillskott till dräktiga tackor ges som individuell giva ett par gånger under dräktigheten, ja även vi som 20-30 eller 100 får ger individuellt (t.ex. i samband med hullbedömning), för att säkerställa att alla verkligen fått tillräckligt. Lammen får en giva så snart de ätit den första råmjölken.

Tofsmesa

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
    • Talasbuan
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #29 skrivet: 17 jul-17 kl 12:06 »
Men då borde man kunna klara sig på bete och bra hö då, plus mineraler och saltsten, och lite extra kalk till en dräktig tacka? Det låter väldigt bra, då vi tar eget hö.

Har varit inne och kollat på dessa. Urgulliga!! Blev faktiskt väldigt sugen på sådana :). Vet du hur de är? Barnvänliga?

Jag kan inte säga riktigt hur de är, men det jag har läst och sett av dem så verkar de trevliga. Lite skygg mot nykomlingar men inte mot ägarna. Finns en FB sida för helsingefår där man kan fråga lite 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #30 skrivet: 17 jul-17 kl 12:34 »
Saltsten med mineraler innehåller mycket små mängder mineral. Dessa "mineralstenar" är helt otillräckliga om fåren ska kunna bibehålla sin hälsa.

Det finns slickbaljor med mineral avsedda för får, eller grusmineral, i båda fallen ger man fri tillgång.

E-vitamin och Selen som tillskott till dräktiga tackor ges som individuell giva ett par gånger under dräktigheten, ja även vi som 20-30 eller 100 får ger individuellt (t.ex. i samband med hullbedömning), för att säkerställa att alla verkligen fått tillräckligt. Lammen får en giva så snart de ätit den första råmjölken.

Det var sådana jag menade, visste inte att det fanns olika...
Baljorna skall det vara.

Tackorna bör man som sagt ge kraftfodertillskott.

Man bör individkontrollera dem (jag brukar göra en visuell kontroll även av baggar och lamm).


Edit, man kan blanda mineralpulver (som vägs upp och blandas till innan enligt tabellerna) i litet kraftfoder om de behöver extra giva.
Edit, om ni gör som Trollmor sade så blir det enklare att ge dem individuell giva om man behöver göra det.

Kalk brukar jag ge separat med fri tillgång i form av pulver, jag vet inte om det är rätt eller inte att ge dem fri tillgång till kalk, men har ej sett några särskilda problem hos mufflontackorna.







« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 13:00 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #31 skrivet: 17 jul-17 kl 19:34 »
Jag har insett nu efter 35 år med dem att man egentligen inte kan ett skit om dem, så det är väl i allafall ett framsteg...  :-\
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #32 skrivet: 17 jul-17 kl 21:11 »
Jag har insett nu efter 35 år med dem att man egentligen inte kan ett skit om dem, så det är väl i allafall ett framsteg...  :-\

Du har i alla fall lärt mig en massa som inte jag kunde om får😁
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #33 skrivet: 19 jul-17 kl 01:06 »
Jag har insett nu efter 35 år med dem att man egentligen inte kan ett skit om dem, så det är väl i allafall ett framsteg...  :-\
Nej, visst kan man inte ...   ;D   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #34 skrivet: 23 jul-17 kl 21:50 »
Jo, jag kom på en sak till, minns inte om någon redan sagt det, men de kan behöva avmaskningsmedel också ibland, detta måste däremot ges individuellt så nära tabellen det går, enklast är med tex avmaskningspellets. Exakt hur ofta beror på många faktorer, tex var i landet, hur marken i hagen är beskaffad, osv. men man bör, (åtminstone där vi håller till och vad jag lärt), ej avmaska mer än max en gång om året om det inte föreligger egentliga medicinska skäl till annat (åtminstone tycker jag det är dumt att medicinera om man inte vet att det är nödvändigt, om det gör det bör man rådfråga en riktig veterinär som kan ställa en mer exakt diagnos, då bör man även se om man kan finna den egentliga roten till det, tex se över om de behöver en ny, torrare hage eller om det är något annat fel.).

(lämnar fältet öppet för andra åsikter, men det är vad jag lärt...)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare
Ylven, xaelanar, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser