Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa får, vad passar oss?  (läst 7675 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
Skaffa får, vad passar oss?
« skrivet: 14 jul-17 kl 17:58 »
Hej!

Jag har äntligen lyckats övertala min man att skaffa får, så nästa sommar ska det förhoppningsvis finnas några trevliga individer på gården.

Nu undrar jag vad som skulle kunna passa oss. Vi ska ha dem till att beta av en del mark och lammen kommer mestadels slaktas. Det finns ju både renrasigt och blandras. Tanken är att de skall gå på lösdrift. Tipsa gärna på hur olika raser är, vi har små barn så gärna barnvänliga. Gotlandsfår eller gutefår är några renrasiga jag fastnat för.

Hur många är lagom att ha, jag hade tänkt 2-4 tackor. Vi har mark på två ställen nära varandra, så antal areal bör räcka. Jag kan inte antal ha i huvudet, det är mannen som har koll på det.

Tänkte också på det här med bagge, är det krångligt att ha egen? Den skall gå separerad från tacklammen när de börjar bli könsmogna och då även bagglammen antar jag. Kan bagge och avvanda bagglamm gå tillsammans t.ex. En väninna till mig, som har får, skulle köpa ett könsmoget bagglamm och låta han betäcka tackorna nu i höst och sedan slakta honom. Då sa hon att man slipper ha en opålitlig bagge i hagen tillsammans med tackorna när barnen gärna vill vara med.

Vad är bra att börja med? Tacklamm eller tacka med lamm. När kan man betäcka första gången? Jag tänkte om man börjar med tacklamm, kan de betäckas redan på hösten samma år de föds eller bör man vänta till andra hösten? Jag har hört båda varianterna, men vad tycker ni har fungerat bäst?

Vill samla så mycket info som möjligt redan innan vi skaffar får. Det kommer säkert fler frågor efterhand.

Tack på förhand.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-17 kl 18:32 »
Välkommen hit!  :D  Extra trevligt med folk som förbereder noga, och inte råkar bli med får utan att ha en aning!

  Andra här på fårtavlan har bättre koll på de flesta av dina frågor, men jag vill slå ett slag för våra nordiska kortsvansfår.  Du nämner själv två sådana raser, och det finns flera.  Några till och med utrotningshotade.  De nordiska kortsvansfåren är mindre än de importerade "rumpefåren", å andra sidan härdigare.

  Om en bagge är opålitlig så mår han troligen, av någon anledning, inte bra.  De flesta fårägare jag känner har baggarna i en flock för sig.  Ofta ser man då den äldsta baggen utse en eller två kronprinsar, som får gå med honom, och resten av bagglammen får gå en bit bort och beta.

LYCKA TILL!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-17 kl 20:13 »
Faktiskt var storbaggen den enda jag vågade låta barnen leka med förut...  :)
en bagge som är frisk och sund och mår psykiskt bra brukar inte stångas särskilt hårt om den ändå skulle stångas enstaka gånger, men det har bara hänt mig någon enda gång, tex då jag halkade på isen och åkte kana med en fet nokiastövel rakt i planeten på honom... men han stångade inte särskilt hårt, trots att han hade mer än en halvmeter mellan hornspetsarna och säkert vägde 80 kg.

Det är bara för att förhindra inavel, men hagarna bör ha en god bit emellan så de inte har visuell eller audiell kontakt under brunsten, annars brukar det bli ett ohyggligt bräkande under den tiden...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-17 kl 21:48 »
Tack för era svar!!  :)Baggarna är kanske inte så farliga som jag har fått höra, finns kanske olika lynnen på dem. Men då skulle det kunna fungera att man har storbaggen ihop med bagglammen, när de är avvanda, så att inte tacklammen blir betäckta av sin pappa/sina bröder.

Tacksam för fler erfarenheter och svar!
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-17 kl 22:53 »
Man brukar se ganska tidigt på både tackor och baggar ungefär vilken typ de kommer att bli senare.

Baggar går naturligt i grupper med enbart baggar stora delar av året hos ursprungsarter till det moderna tamfåret som tex mufflon om de bara har en tillräckligt stor yta att vistas på. Så det bör inte vara några problem vad jag vet, i allafall är det inte det med mufflonen, så detsamma borde gälla tamfår, tvärtom slåss eller låter de nästan inte alls om det enbart är baggar, det är först när en tacka börjar brunsta baggarna börjar slåss på allvar med varandra under tiden det håller på.
Våra gutar fungerade i allafall mycket bra tillsammans med två baggar i samma hage, mufflonen kan vara flera tiotals baggar i samma grupp.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-17 kl 08:56 »
När jag hade både får och getter, så gick getterna tillsammans pojkar och flickor, medan tackorna gick för sig.  Baggarna, de gick med getterna!

  Såvitt jag kan förstå är de flesta baggar och bockar mycket fredliga av sig av naturen, men några enstaka är ilskna och dem bör man förstås inte avla på, hur fin ullen än är efter dem!  Men vilken mänsklig pappa som helst kan väl djupt i sitt hjärta förstå vlken STRESS det innebär att vara alldeles ensam, kanske tjudrad som det var förr, skild från de kvinnor och barn som behöver skyddas mot rovdjur, svält och andra faror ...  Klart man blir ur humör då!

  Och så är ryktet i svang, att man är ilsken ...   ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-17 kl 13:19 »
Men då skulle det kunna fungera att man har storbaggen ihop med bagglammen, när de är avvanda, så att inte tacklammen blir betäckta av sin pappa/sina bröder.

Tacksam för fler erfarenheter och svar!

Ja, det är väl så de flesta som har får löser det, från det att bagglammen skiljs från tackorna tills de går till slakt.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-17 kl 16:28 »
Ja, det är väl så de flesta som har får löser det, från det att bagglammen skiljs från tackorna tills de går till slakt.

Vad bra, då har jag koll på det.

Någon som har erfarenhet av gute- eller gotlandsfår? Är det någon ras för en småbarnsfamilj? Eller har ni tips på andra trevliga fårraser?

Och vad är bra att börja med, lamm, vuxna tackor eller vuxna tackor med lamm? Eller är det vilket som?
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-17 kl 18:04 »
Gutefår är ganska lättskötta och har ju den fördelen att man inte måste klippa dem då många individer fäller pälsen naturligt, de är ytterst barnvänliga, men kan vara något mer skygga än tex texelfår. Gutarna är små, men väldigt robusta och tåliga utegångsfår (men de behöver ett hus på vintern med vindskydd).

Edit, Baggarna kan se skräckinjagande ut för den som inte är van att se får med stora horn, men vi har ej haft problem med någon av våra.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #9 skrivet: 15 jul-17 kl 20:11 »
Hihi, nej, lynnet sitter inte i hornen!  Det finns ganska många trevliga allmogeraser som rent av behöver flera hem för att överleva som raser.  Visst finns det väl en hemsida om det, ni som kan får?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #10 skrivet: 15 jul-17 kl 22:28 »
Gutefår är ganska lättskötta och har ju den fördelen att man inte måste klippa dem då många individer fäller pälsen naturligt, de är ytterst barnvänliga, men kan vara något mer skygga än tex texelfår. Gutarna är små, men väldigt robusta och tåliga utegångsfår (men de behöver ett hus på vintern med vindskydd).

Edit, Baggarna kan se skräckinjagande ut för den som inte är van att se får med stora horn, men vi har ej haft problem med någon av våra.

Gutefår låter ju väldigt trevliga och lättskötta om de kan gå ute året om och att de är barnvänliga är bra. Behövs de inte klippas? Det trodde jag alla får behövde, då har jag lärt mig något nytt idag också ☺.

Vad ger ni era får att äta? På sommaren gräs såklart och på vintern någon typ av grovfoder, behöver de kraftfoder/sädkross upptill?




Fembarnsmamma med man och liten gård.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #11 skrivet: 15 jul-17 kl 23:02 »
Enstaka individer av Gutefår kan ha stora partier av finare päls som inte släpper så lätt, detta kan då orsaka att vinterpälsen inte faller av utan måste klippas som hos vanliga får, detta får man kontrollera när man skaffar dem.

De behöver som sagt ett fårhus som skyddar mot blötsnö, vind och drag, särskilt tackorna när de skall lamma, men det behöver inte vara isolerat, utan kan ha jordgolv om man lägger in ordentligt med halm åt dem, lägg på ny, frech halm när det börjar bli äckligt därinne.

Det är dock bra om man kan flytta runt utefoderplatser då det fort blir kladdigt kring dessa annars (nu tänker jag säga som det är, att får bajsar litet här och var (utom just där de sover, men det är nog mer för att de inte kommer åt... i realiteten, de har inte någon klart avskiljd toalett eller medfödd potträning...  Det beror inte på att de är dumma, utan för att det är så naturen fungerar, trots diskussionerna här på forumet...  Dessutom multnar det ned mycket snabbare än för djur som lägger upp berg med bajs på samma fläckar, så, nog vet naturen vad den skapat och varför tror jag...  :D )

Vi har gjort rännor av halva grova plaströr (typ vägtrummor av plast delade i fogen med cirkelsåg) med påskruvade plankbitar som fot så att de inte tippar.
Men det är inte svårt att göra i trä. väger bara mer och och håller inte så länge eftersom man inte bör impregnera träet som kommer i kontakt med maten.

De behöver också en saltsten eller mineralsaltsten för får.

Fodertillskott hel havre (inte finkrossad, är den krossad måste den vara grovkrossad, mjöl kan de tydligen bli dåliga av i längden vad jag hört).
Man kan även komplettera med betfor, till skillnad mot hästar bör den inte blötläggas.

Havren skall INTE heller blötläggas.

Får skall dock ha väldigt litet spannmål i dagsgivan, inte alls som kor eller hästar sett till vikten, de skall ha mycket mindre, annars kan de bli sjuka om man överfodrar med spannmål. Jag rekommenderar böcker på biblioteket för detta.

De behöver också friskt vatten, får dricker dock väldigt litet så i nödfall kan man fylla för hand bara det hålls frecht och snyggt där och att man kommer ihåg att fylla när det börjar ta slut.
Men tackor med dilamm dricker ganska mycket.

De tär vad jag kommer på på rakhand men jag  har säkert glömt en massa som någon får fylla i...





















Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #12 skrivet: 15 jul-17 kl 23:51 »
Tack för bra svar, ska se vad jag hittar på biblioteket.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #13 skrivet: 16 jul-17 kl 06:52 »
Om bete och hö är rikligt och av bra kvalité, och om du väljer en härdig allmogeras, då behöver du inte tänka så mycket på kraftfoder.  Mest som lockfoder, och det bör du tänka på desto mer!  Locka till dig djuren hellre än att stänga in dem, jaga dem, tvinga dem, ha behov av vallhund.

  Det rekommenderas både salt och mineral.  Dräktiga tackor behöver även extra kalk.  (Tyvärr vet jag ingen annan leverantör än Nordkalk.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tofsmesa

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
    • Talasbuan
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #14 skrivet: 16 jul-17 kl 07:42 »
Jag ska skaffa helsingefår till hösten, kolla in dem!

Postat med Alternativ.nu´s app


Tofsmesa

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
    • Talasbuan
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #15 skrivet: 16 jul-17 kl 07:43 »

Bibbi_Lee

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #16 skrivet: 16 jul-17 kl 08:46 »
Hej jag har haft Värmlandsfår som vi köpt från Nordensark. Jag tyckte att de var lätta och trevliga☺

Postat med Alternativ.nu´s app


wallis

  • Inlägg: 26
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #17 skrivet: 16 jul-17 kl 09:17 »
Svärdsjöfår är är den svenska allmogeras som är näst minst både till antal och storlek. Både baggar och tackor är hornlösa. Vi har en besättning som jag gillar. Baggen och bagglammen går i egen grupp när lammen är avvanda. De baggar vi hittills haft har varit mycket snälla. Finns en fb-grupp om rasen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #18 skrivet: 16 jul-17 kl 10:56 »
Om bete och hö är rikligt och av bra kvalité, och om du väljer en härdig allmogeras, då behöver du inte tänka så mycket på kraftfoder.  Mest som lockfoder, och det bör du tänka på desto mer!  Locka till dig djuren hellre än att stänga in dem, jaga dem, tvinga dem, ha behov av vallhund.

  Det rekommenderas både salt och mineral.  Dräktiga tackor behöver även extra kalk.  (Tyvärr vet jag ingen annan leverantör än Nordkalk.)

Mycket bra skrivet!

Det är okunnigt och dumt och onödigt att förespråka tvingande metoder, speciellt med hundar som stressar djuren och sådant, tycker jag, trots att många talar sig lyriska om sådana metoder. Det tyder mer på bristande kontakt med djuren.

Edit, Trollmor fick med detdär om mineraler och sådant jag glömde skriva.

Vi har också kunnat minska kraftfodergivan till nära noll sommartid här, mest bara lockfoder som Trollmor skrev, ingen märkbar skillnad i hull eller annat hos djuren vad jag kunnat se vid dagliga kontroller.

Kom ihåg att betfor och havre båda räknas som spannmål, så ökar man det ena så bör man minska något på det andra.

Havre (/korn, eller vad man nu har för sädesslag hemma) är nog nyttigare när det gäller basen i fodertillskottet (eftersom spannmål hos får alltid är(skall vara) ett kosttillskott och inte en egentlig bas i fodret).






« Senast ändrad: 16 jul-17 kl 11:01 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Skaffa får, vad passar oss?
« Svar #19 skrivet: 16 jul-17 kl 12:02 »
Men då borde man kunna klara sig på bete och bra hö då, plus mineraler och saltsten, och lite extra kalk till en dräktig tacka? Det låter väldigt bra, då vi tar eget hö.

Jag ska skaffa helsingefår till hösten, kolla in dem!

Postat med Alternativ.nu´s app




Har varit inne och kollat på dessa. Urgulliga!! Blev faktiskt väldigt sugen på sådana :). Vet du hur de är? Barnvänliga?
Fembarnsmamma med man och liten gård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser