Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåren hostar av havrekross  (läst 4507 gånger)

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
Fåren hostar av havrekross
« skrivet: 17 okt-16 kl 23:28 »
Hej, har märkt att fåren ibland hostar av havrekrossen, den blir ju lite dammig när den krossas.

Någon som har erfarenhet av detta? Bör man byta foder, eller vattna det ytterst lite innan så att det dammar mindre? :)

Mvh Linus

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #1 skrivet: 18 okt-16 kl 00:25 »
Får ska inte ha krossad spannmål. Fårs matsmältning passar mycket bättre ihop med hel spannmål.

Krossad spannmål kan vara skadligt t.o.m.

Hostar de så är det nog inte av dammet, om det inte är extremt dammigt kross.

Första valet till får brukar vara att ge helt korn, om man väljer att använda spannmål som kraftfoder.

Annars kan man t.ex. ge hel foderärt eller hel åkerböna om man behöver höja proteinhalten i fodret, eller betfor (ej blötlagd) om man behöver höja energin.

Oftast behövs kraftfoder bara under högdräktighet och digivningen före betessläpp. Satsa på bra grovfoder, analysera det och räkna foderstat. Har man ett bra grovfoder, så behövs bara små mängder kraftfoder.

Behövs bara små mängder kraftfoder, så är ofta fårpellets att föredra, främst därför att de är berikade med vitaminer och mineraler.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #2 skrivet: 18 okt-16 kl 09:58 »
Jo, så har jag kört, men blandning hela havrekorn och ibland litet betfor.
Men bara när det är kallt eller tackorna haft lamm, har du bara några får kan det vara enklare med någon form av mineraltillskott, tex pellets samt tex hel havre och/eller betfor.

(anledningen att man blöter betfor åt hästar är för att de inte skall sätta det i halsen, men det är bara hästar man behöver göra det åt vad jag vet, jag vet inte om det är skadligt för får om man gör det, jag har iaf alltid kört torr betfor åt dem för säkerhets skull. De har vad jag kunnat sett mått bra av det.)

Överdosera inte spannmål åt får under längre tidsperioder.
Får behöver väldigt litet spannmål jämfört med tex kor och grisar.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #3 skrivet: 18 okt-16 kl 11:34 »
Anledningen till att man blöter betfor till hästar är att det sväller till sin dubbla storlek och att det då kan orsaka foderstrupsförstoppning. Får och kor idisslar och då uppstår inte problemet.
//Luff

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #4 skrivet: 18 okt-16 kl 12:19 »
Ja, det har du ju rätt i, var mer än 10 år sedan sista egna kusen lämnade stället.
Hästar är dock litet mer udda djur ibland när det gäller foder och hagar...
Så man kan inte går så strikt från dem när det gäller mer normala djur.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #5 skrivet: 18 okt-16 kl 17:37 »
Ger bara spannmål under betäckningen nu, blir ju under lammningen också. Mineralsten som komplement.

Hur är den krossade skadlig? Har läst både att den är det och att den inte är det, främst det sistnämnda.
Har även erfarenhet av att hela korn passerat osmälta :)
Krossen är inte dammigare än normalt, den är krossad som det brukar vara till korna, alltså inte mjölig som till gris :)
Mvh Linus
 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #6 skrivet: 18 okt-16 kl 19:48 »
Normalkrossat eller grovt borde de kunna äta?

Mjölkrossat är nog däremot inte så nyttigt för dem i längden tror jag dock. (grisar är annorlunda, de skall ju ha mer som en gröt vad jag minns fritt ur skallen, grisens matsmältnings system påminner ju litet om en hybrid mellan fårets och vårat).

Tar mycket längre tid för det att passera genom matsmältnings systemet, men jag vet inte i detalj hur det påverkar.

Dock tror jag att det är någonting annat de hostar av om de kan svälja det ordentligt, dvs.
Har de problem att få ner det brukar de ju hosta, men det borde ni har märkt i så fall...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #7 skrivet: 18 okt-16 kl 20:19 »
Var har du läst att krossad spannmål skulle vara bättre till får? Vetenskapen är helt enig om att krossad spannmål är olämplig.

Nöt ska och kan få krossad spannmål, men inte får!

Så här förklarar Kalle Hammarberg på Gård&Djurhälsan det:

http://www.gardochdjurhalsan.se/sv/far/kunskapsbank/artiklar/2008/e/163/hall-vammen-i-trim-del-2/
Snabbsammanfattnig: fåren behöver tugga spannmålen för att skapa mer saliv, så att det blir rätt PH i våmmen. Får har relativt kor en mindre våm, och det blir för mycket syror på en gång när man ger krossad spannmål till får.
Överhuvudtaget så ska man vara försiktig med spannmålsmängderna till får, det kan lätt bli för mycket.

Att enstaka korn kommer ut osmälta är inget argument för att ge krossad spannmål, det är bara något som händer ibland.

Mineralsten duger inte!

Dels är det mycket små mängder mineral i stenarna, och fårens slickar inte heller tillräcklig.

Ge mineral som slickbalja eller grusmineraler, och glöm inte E-selen tillskott! Får är extremt känsliga för brist på E-vitamin/selen, och det orsakar bl.a. svaga lamm. Det finns flera sätt att ge tillskott, ett flertal produkter, Selevitan är vanligt och lätttillgängligt, ges två gånger under dräktigheten. Lantmännens m.fl. flytande preparat har väldigt låg dos, och måste ges dagligen, fungerar i praktiken ganska dåligt.

Överhuvudtaget så är får betydligt känsligare för olika obalanser i foderstaten, än vad kor eller hästar är. De kanske inte blir sjuka när det är lite fel, men de mår sämre och "producerar" sämre än vad de borde.
Man får t.ex. flera fall av "svaga lamm", tackor som inte har ett tillräckligt bra hull för att mjölka maximalt under digivningen, sämre tillväxt på lammen dessutom blir individer, både lamm och vuxna, mottagligare för olika sjukdomar.

Varför ge kraftfoder under betäckningen? Vill du försöka "flusha" för att få tackan att släppa många ägg?  Har tackorna ett bra hull, och får ett bra grovfoder/bete så brukar det inte behövas, förutom om man vill maximera antalet lamm i t.ex. en renrasig Texelbesättning, som ju har relativt låg fertilitet.

Oftast räcker ett ett ganska medelmåttigt grovfoder under betäckning och lågdräktighet.

Man brukar rekommendera att börja introducera kraftfoder 6 veckor innan lamning (då börjar högdräktigheten), och successivt öka mängden, så att man två veckor innan lamning ligger på den mängd som behövs under de kommande 4-6 veckorna, när vårbetet tar över.
Tackorna ska ha kvar samma goda hull vid lamningen, som de hade sex veckor innan denna.

Varför dina tackor hostar, är svårt att svara på.

Hostar de vid andra tider på dygnet också? Går de inne på ströbädd, eller är de ute i beteshagen? Om de är inne, hurdan är halmen?

Hostar flera av fåren lite då och då, så bör man ta hem veterinär.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #8 skrivet: 18 okt-16 kl 20:57 »
Det var menat som en fråga OM de kunde det...
Jag har som sagt aldrig vågat ge dem krossat.

Det var baljor jag avsåg.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #9 skrivet: 18 okt-16 kl 21:01 »
Hej, har märkt att fåren ibland hostar av havrekrossen, den blir ju lite dammig när den krossas.

Någon som har erfarenhet av detta? Bör man byta foder, eller vattna det ytterst lite innan så att det dammar mindre? :)

Mvh Linus

Kan det vara så att de försöker få i sig så mycket som möjligt på kortast tid? Så de blir för stor strid och de inte kan äta i lugn och ro?

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Fåren hostar av havrekross
« Svar #10 skrivet: 25 dec-16 kl 19:12 »
Tack för svaren, problemet verkar ha försvunnit så det var förmodligen lite dammigt i toppen av tanken :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, per.martinsson, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser