Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ät det dags att börja ge grovfoder?  (läst 2744 gånger)

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Ät det dags att börja ge grovfoder?
« skrivet: 05 okt-16 kl 07:18 »
Har sju tackor av Värmlandsfår och mycket betesmark så hittills har de bara ätit gräs. Nu är de nyklippta (med bra hull) och kommer gå i vinterhagen med fri ingång till innevistelse i ladan. Det finns en hel del gräs kvar i vinterhagen, men idag kom första frosten. Så jag undrar om vi ska börja ge dem foder, blir höensilage. Eller när är det dags? Samma fråga gäller våra fyra rödkullekvigor - även om detta inte är deras forum  :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ät det dags att börja ge grovfoder?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-16 kl 08:16 »
Man kan ju börja vänja dom vid lite hö bara för att...men jag tycker det är lite tidigt, dom hittar nog något att äta ute en stund till.

Här i östra skåne så kommer det fortfarande upp nya skott av tex körvel så växtkraften finns kvar.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ät det dags att börja ge grovfoder?
« Svar #2 skrivet: 05 okt-16 kl 08:24 »
När man börjar utfodra med hö etc beror på när betet tog slut, mitt tog slut för flera veckor sedan men fåren betar fortfarande men har också fri tillgång på hö. Så även om du börjar utfodra kommer de inte sluta beta om gräset i hagen är grön och fint. Det är säkert rätt dåligt näringsvärde i gräset så här års också.
Mina rymmer på hösten då gräset är grönare på utsidan, så om dina håller sig i hagen är det ett tecken på att du fortfarande har bra bete om du inte utfodrar med annat samtidigt.

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Ät det dags att börja ge grovfoder?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-16 kl 10:20 »
Tack, då var min magkänsla rätt, vi börjar så smått att ge lite foder endera dagen men än verkar de nöjda med hagen  :) :D

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Ät det dags att börja ge grovfoder?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-16 kl 10:22 »
 Tycker också du kan vänta lite grann... Har du någon bal med riktigt hö (Alltså in silagevariant, öppnar du en sådan bal nu lär du få varmgång i den om du endast har begränsat antal får.) så möjligen om du lägger det inne i en foderhäck som en intern kontrollpunkt. Tar det slut så kan du lägga lite till osv. Men så länge det finns kvar så föredrar de betet även om det är frostnypt.
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 4 användare
javill, xaelanar, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser