Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjock bagge  (läst 2071 gånger)

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
Tjock bagge
« skrivet: 25 aug-16 kl 11:38 »
Har en 5-årig gutebagge, som har som en cykelväska ( bula ) på ena sidan av kroppen.  Är han bara tjock, eller fattas det honom något?

Gilbert

  • Gäst
SV: Tjock bagge
« Svar #1 skrivet: 25 aug-16 kl 12:09 »
Får han mycket spannmål? Vi såg en jättebagge som jag först trodde var en tacka med typ trillingar. Fick veta att baggen vägde +95 kilo och stället hade ekologiskbdrift och matade fullt med spannmål. Han var alltid först i matskålarna. För mig är det fel och själv tycker jag att djuren far illa.


Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Tjock bagge
« Svar #2 skrivet: 25 aug-16 kl 12:15 »
Nej, något spannmål får han aldrig, inte ens en knäckebrödsskiva, förut har han varit lite bullig på båda sidor, men nu bara på en sida. Han är pigg och äter och kissar och håller ordning på flocken!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tjock bagge
« Svar #3 skrivet: 25 aug-16 kl 13:24 »
Vilken sida är han tjock på? Jag tror våmmen sitter på vänstra sidan och är den full så ser de tjocka ut.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Tjock bagge
« Svar #4 skrivet: 25 aug-16 kl 16:23 »
Ja det är på vänster sida. Jag tycker han ser ut så hela tiden, kan det vara normalt? Ja,ja han verkar ju inte dålig i alla fall.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tjock bagge
« Svar #5 skrivet: 25 aug-16 kl 17:48 »
Ja, jag tror han stoppar magen full med mat och därför ser tjock ut.
När man gör hullbedömning på får så känner man på ryggraden och tvärutskotten. Ju mer fett över dessa, ju fetare får har man.
Huruvida de har våmmen full av mat har alltså ingen betydelse för om din bagge är tjock eller ej.
Sen kan de ju se tjocka ut för att de har så mycket ull på hösten innan de klipps.

Här är en fil om hullbedömning på får.
http://www.gardochdjurhalsan.se/upload/documents/Dokument/Startsida_Far/Kunskapsbank/Hullbedomning/150623_hullskala_och_teknik_A5.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser