Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd  (läst 2484 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Bröd
« skrivet: 03 aug-16 kl 19:00 »
Hur stora mängder bröd kan får äta utan att ta skada?
Jag har sex får och fick precis veta att en grann brukar slänga in en kasse "gammalt" bröd i hagen då och då och har gjort så i över ett år. Grannen lovar att inget bröd är mögligt utan det är bara torrt bröd som inte är gott att äta längre.
Jag har inte märkt att fåren far illa av det men det känns som att e hel kasse bröd på sex får blir lite mycket ändå?
Kan de ta skada av det eller ska jag be grannen sluta med det? Fåren är varken feta eller dåliga i magen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bröd
« Svar #1 skrivet: 03 aug-16 kl 20:26 »
Det är nog ingen fara, men man skall naturligtvis inte mata andras djur, det måste det alltid bli en ordentlig reaktion mot!.

http://www.asap.asn.au/livestocklibrary/2002/hethrington1B.pdf

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bröd
« Svar #2 skrivet: 03 aug-16 kl 20:54 »
Jag brukar få tag på en kasse surdegsbröd ibland som jag kastar in i hagen....fåren och hönsen äter som om de vore uppvuxna på södermalm och har en liten stickad mössa på sned..

Har inte sett några tecken på att dom skulle fara illa av det, men man kanske inte ska mata dom med rulltårta varje dag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Sökande

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Bröd
« Svar #3 skrivet: 11 okt-19 kl 21:27 »


  Jag ger min tacka och hennes dotter en halv skogaholmslimpan per dag   . Hon äter inte mineralfoder eller gammalt bröd!   Jag tror hon mår bra av det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser