Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden & Herden eller Crystalyx?  (läst 3044 gånger)

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Hunden & Herden eller Crystalyx?
« skrivet: 03 aug-16 kl 09:11 »
Har sedan ett år använt Hunden & Herdens kraftfoder- & mineralhinkar. Tycker de fungerar bra. Dock har jag en bit till närmaste återförsäljare. Han är dessutom inte helt engagerad. Energyhinkarna har han inte tagit hem på flera månader. Märkte igår att det finns ett alternativ: Crystalyx. Den är dyrare, men finns närmre oss. Vilken erfarenhet har forumet av dessa två kraftfoderhinkar? Är Crystalyx värd det högre priset?
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hunden & Herden eller Crystalyx?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-16 kl 11:02 »
Varför kallar du cyrstalyx för kraftfoder? Verkar inte som fodertillverkaren gör det? http://www.spannex.se/produkt/50258/?

Det är bara socker, dvs 30% av det i baljan är melass (från sockerrör). Sockret gör tydligen så djuren äter 10% mer grovfoder. Hur mycket grovfoder de äter beror på dess NDF innehåll. Får kan inte äta hur mycket fibrer (NDF) som helst. Därför ger man kraftfoder, gärna något som innehåller lite protein, för att de ska få i sig sina 30MJ i energi-behov vid digivning. Det viktigaste är alltså att ha grovfoder med lågt NDF, dvs under 450.

Jag tror det där "sockerbaljorna" du köper är riktigt dåligt för deras tänder. Men slaktas dina tackor vid 4-5 års ålder så kanske det funkar, men jag vill inte att mina djurs tänder ska ramla ut i förtid.

Det är ju socker i spannmål också, men inte i form av rörsocker.

Nej, även om jag fick dem gratis de där crystalyx-baljorna skulle jag inte utfodra mina djur med det. Man kan väl lika gärna hälla upp lite strösocker åt dem istället? Det blir ju billigare.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hunden & Herden eller Crystalyx?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-16 kl 14:57 »
Bra skrivet @olivia.k. !

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Hunden & Herden eller Crystalyx?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-16 kl 08:38 »
Fakta: enligt respektive tillverkare så innehåller Fiol Vital 7,5 - 8,5% socker medan Hunden & Herden Sheep energy innehåller 18% socker.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Aayden

  • Gäst
SV: Hunden & Herden eller Crystalyx?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-16 kl 14:35 »
Crystalyx är jag lite misstänksam emot efter det att jag hörde av en som jobbat på Götalas försöksgård att dom inte fick trots flera påtryckningar någon respons av generalagenten för att göra några försök med Crystalyx.
På ett bra bete räcker det för dom flesta fåren med bara betet för att tillgodo se näringen, men dom behöver ha mineraler och saltsten.
Om du vill spara några kronor så ta en tom 25-30 liters plastdunk och gör en liten öppning på den en bit upp så fåren kan få in huvudet på kortsidan och fyll den med lösa mineraler.
Det har fungerat kanon för mig och jag ger 239 kr säcken för Wiromins Eko mieral och 2 säckar på 20 kg räcker på betet i 2 månader till 50 tackor med lamm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser