Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja från bagglamm  (läst 1733 gånger)

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Skilja från bagglamm
« skrivet: 01 aug-16 kl 20:28 »
Är nybliven fårägare med tre tackor och sex lamm (Värmlandsfår). Vi har två bagglamm som nu är tre månader och den ena har väl blivit könsmogen, eller håller på att bli. Han börjat bli riktigt elak mot det andra bagglammet och jagar den och stångas. Skapar oro i hela flocken genom att jaga runt dem. Så vi tänkte att det är dags att ska av honom från tackorna. Men får ska väl helst inte vara ensamma, kan vi låta de två bagglammet gå tillsammans. Kommer han bli mindre aggressiv (stångas mm) mot det andra bagglammet om de är själva? Eller ska han stå själv?

Vi ska sälja båda baggarna om vi få köpare eller byta mot obeslöjad bagge, annars blir de tyvärr slaktade. Så det är högst ett par månader de får gå åtskilda.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skilja från bagglamm
« Svar #1 skrivet: 01 aug-16 kl 20:30 »
Släpp in dom i en egen hage, dom kommer att bråka något men dom reder nog ut de där.

Har precis gjort detsamma och har den gamla baggen som jagar bagglammet lite då o då.

Låt möjligen den "snälle" gå med tackorna i den nya hagen för att känna sig hemma, den "dumme" kan stå i skamvrån en natt.
Ungefär så löste jag det men det beror ju på hur ni har hagarna. Jag har mina nära varandra så det blev till att investera i eltråd..
« Senast ändrad: 01 aug-16 kl 20:49 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 3 användare
LimJans, xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser