Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får på obetade marker  (läst 2764 gånger)

Rödkullan

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Får på obetade marker
« skrivet: 09 jul-16 kl 07:44 »
Ska få hem ett par tackor med lamm nu i juli. Våra betesmarker, främst på gammal vall, har inte betats i år och då jag vet att får vill ha kortvuxet gräs undrar jag om de kommer hitta tillräckligt med mat.

Är det nån vits att gå över vissa ytor med gräsröj o dra ihop gräset?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Får på obetade marker
« Svar #1 skrivet: 09 jul-16 kl 08:40 »

Min erfarenhet är att de hittar vad de söker ändå... Jag har släppt får och lamm på högvuxet gräs... visst trampar de ned en del. Men de är också enormt duktiga på att sortera och leta det de söker. Och då plockar och finner de det som de anser vara smakligast... finns en risk i att du om du "städar" gräset först kanske får med en del av det som de annars ätit av också. Jag hade släppt dem på bete så som det är... och när de plockat det de vill ha... betet börjar ta slut... då står det sannolikt "öar" med högt, grövre gräs kvar som vissnar. Det kan du betesputsa eller slå av sen.
Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Får på obetade marker
« Svar #2 skrivet: 09 jul-16 kl 11:46 »
Det beror väl på hur stora betesmarker du har. Kan du slå av en del, och hägna det så att de får det när det växt upp en del så kan ju det vara bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser