Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som fallit ur  (läst 1715 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Tacka som fallit ur
« skrivet: 16 maj-16 kl 19:22 »
VI har bara 4 tackor, varav två lammat. Den ena tackan fick två lamm, en stor bagge och ett "normalstor" tacklamm. Den andra tackan fick bara ett lamm som levde. De andra två verkar in ha tagit sig vid betäckningen.
Nu mitt problem: Tackan med två lamm har fallit ur väldigt, kanske 1-2 på hullbedömningen, tackan med ett lamm är nog 3. Vi ger kraftfoder, 6-10 dl/dygn men det är svårt att skilja doseringen på tackorna eftersom de går tillsammans. Nu "skämmer" jag bort den magra tackan så mycket jag kan och ger kraftfoder (nävvis) så snart jag har möjlighet. Det kraftfoder jag ger är LAMM 500 då även lammen går och snaskar från kraftfodret. Lammen växer så det knakar, och har mycket bra hull, men tackan oroar jag mig för.
Vi hade tänkt att släppa de på bete i helgen som var, men pga oväder (kraftig blåst, regn och 7 grader "varmt") valde vi att skjuta på det. Jag inbillar mig att det kommer att vända när hon kommer ut på bete. Men vad kan jag göra för att få henna att återhämta sig snabbare.

Ge mig era bästa tips!
Tack
/Spånga

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Tacka som fallit ur
« Svar #1 skrivet: 16 maj-16 kl 19:28 »
Just det alla var noll på parasitprovet då jag avmaskade vid installning och det verkat fungerat som tänkt.
/Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser