Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på saltstenar får/nöt  (läst 4081 gånger)

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
Skillnad på saltstenar får/nöt
« skrivet: 06 maj-16 kl 10:51 »
Skulle köpa en balja mineraler och en slicksten idag, och jag fick hjälp att bära ut till bilen. När jag kom hem ser jag att jag fått med mig en saltsten för nöt istället för den till får. Vad är det för skillnad, kan jag låta dem ha den?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skillnad på saltstenar får/nöt
« Svar #1 skrivet: 06 maj-16 kl 13:37 »
Det är olika balans av mineraler i nöt eller häst saltstenar jämfört med fårsaltstenar.

Det är för mycket av vissa mineraler och för lite av andra.

Men antagligen så är det ofarligt att undantagsvis använda en sten för fel djurslag. Det är nämligen tämligen lite mineraler i saltstenarna jämfört med behoven.

Vi som har flera djurslag, och använder artspecifika mineralbaljor/grusmineraler, men använder bara rena saltstenar, ingen risk för sammanblandningar..

Och, om man ändå har en slickbalja med mineraler till fåren, så är det onödigt med en saltsten med tillsatta mineraler.

Observera att alla fårraser utom Ostfrisiska Mjölkfår ska ha mineraler med koppar. Det är vanligare med kopparbrist hos får i Sverige, än motsatsen. Får- och Djurhälsan har informativa skrifter i ämnet, kan hittas på webben.

Sedan är får lite knepiga avseende mineralbaljor...Vissa får ratar helt vissa märken på mineralbaljor, som andra får tycker är toppen...
Använder fåren inte mineralbaljan, så betyder det inte att de kan känna att de inte behöver mineraler, för de kan de inte, utan bara att de inte gillar smaken/konsistensen. Det är bara salt de känner om de behöver eller ej. Andra påståenden är myter.
Ta bort den baljan, och prova en helt annan sort, tills du hittar en sort dom gillar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser