Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårsläpp 2016  (läst 2464 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Fårsläpp 2016
« skrivet: 28 apr-16 kl 11:13 »
Årets fårsläpp gick bättre än väntat, bara ca 1 timme. Orden panik, förvirring, fårskalle mfl får ett extra allt. Runt 60 totalt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #1 skrivet: 28 apr-16 kl 12:20 »
Men hur har du det ordnat för dem?  Jag bara lockade på dem, i svåra fall med en bunke godis, i vilken "alla" stack ner sina huvuden, och lät sig "bäras" dit de skulle ...   8) 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gilbert

  • Gäst
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #2 skrivet: 28 apr-16 kl 15:19 »
40 små lamm som inte riktigt vågar följa med, en liten inne och en ute gör att tackorna springer fram och tillbaka och alla ropar på allt. Något värre än organiserat kaos, men till slut så fick de till det.

Det är en bit mellan bete och stall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #3 skrivet: 28 apr-16 kl 20:31 »
Men lammen följer väl med sina mödrar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gilbert

  • Gäst
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #4 skrivet: 28 apr-16 kl 20:59 »
Det är aldrig det som är problemet när de väl lämnar boxarna i stallet. 60 tackor och lamm där lammen inte riktigt vågar lämna boxen är fullt normalt. När tackan drar iväg går de lixom inte i formation ihop utan alla drar som fårskallar och några lamm hamnar på efterslänten.
Så har det alltid fungerat!


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #5 skrivet: 28 apr-16 kl 21:02 »
Men lammen följer väl med sina mödrar?

Ja, oftast... Men ibland när man ska flytta ut fåren ur fårhuset, så har enstaka lamm (som inte varit ute än) en mental gräns där grinden eller dörren brukar finnas. Den gränsen kan icke passeras!

Tackorna rusar glatt ut (äntligen vår!) och några lamm blir kvar... Jag har burit ut lamm några gånger...
 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 09:24 »
Aha, de har stått inne dygnet runt hela vintern?  Då förstår jag bättre!  Mina fick "plugga på" i småportioner.  Då blev problemet i stället att lyfta upp killingar, och även lamm, från djupa snödrivor, där de inte bottnade.   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #7 skrivet: 29 apr-16 kl 11:23 »
Aha, de har stått inne dygnet runt hela vintern?  Då förstår jag bättre!  Mina fick "plugga på" i småportioner.  Då blev problemet i stället att lyfta upp killingar, och även lamm, från djupa snödrivor, där de inte bottnade.   :-*

Som mitt nya fårstall fungerar, så har jag inte längre det problemet. Tackorna är visserligen instängda under själva lamningsperioden, men sedan har jag flera olika rasthagar som jag kan öppna till, så att tackor och lamm får träna att gå ut och in.

Rasthagarna är något större än KRAV:s minimimått för 30 tackor. I dagsläget har vi 20 tackor.
Flera rasthagar:
*Rasthage 1: som bara används av tackorna under vintern. Mockas så gott det går på våren, klipps en gång eller två under under sommaren, det klippta tas bort, för parasit kontroll.
*Rasthage 2: används vartannat år, som "träningshage" efter lamningen (gå ut och in, gå på elstängslet och lära sig, prova att smaka på gräs)
Rasthage 3: som ovan. Rasthage 2 respektive 3 får vila en vinter och en sommar mellan användningarna.

I mitt gamla fårhus, så hade jag bara en vinterrasthage. Den blev med åren ganska "geggig", trots  mockning, trots att den var så stor att jag kunde släppa in hästar för växelbete.
Av parasitskäl så ville jag inte släppa ut några lamm i den rasthagen, och då tog vi ut lammen direkt till betena, utan"träning", och via den grind och de dörrar som mest var till  för människor.
Då hände det att lamm inte vågade gå ut.

Det nya fårstallet, där planeringen av ytor är betydligt bättre, innebär dels att lammen får träna, i rasthagar som är fräscha med ett minimum av risk för coccidier eller andra parasitangrepp, och att arbetet för fårskötarna är rationellt och bekvämt under hela säsongen.
Det går också att dela upp fåren i flera olika grupper på ett enkelt sätt. Bra för hälsan i besättningen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #8 skrivet: 29 apr-16 kl 11:57 »
Våra har inte stått inne hela vintern, de har tagits in för klipp och sedan föda lamm. De har bara varit inne några veckor och senaste lammet föddes för ca 3 veckor sedan.

Jobbigt när personer svarar själv på sina egna frågor och dessutom svarar fel.

Vi bedriver en högst normal fårdrift, inget konstigt alls.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #9 skrivet: 29 apr-16 kl 14:44 »
Men lammen som föds har ju varit inne "hela livet", även om den yngsta bara skulle vara en vecka gammal när den ska gå ut, eller hur?! Oavsett om tackorna varit i fårhuset många månader eller bara ett minimum av tid över lamningen. Jag förstår inte vad man behöver ta åt sig så mycket över.

Den plats där lammen fötts är hela deras värld innan de sett något mera, så det är ju inte så konstigt om några tvekar att gå någonstans där de aldrig varit.

Jag släpper ut lamm och tackor i rastgården allt eftersom de vuxit sig stabila.

Alltså lamning -> lamningsbox -> gruppen tackor med små lamm -> gruppen tackor med lamm som kan gå ut i rastgård -> betessläpp.

Men så finns de flesta år också en "observationsgrupp" med någon eller några tackor: fyrlingmamma eller trillingmamma med lamm som kanske behöver tillägg, kanske någon ungtacka som fått två lamm, eller någon annan tacka med lamm som behöver extra noggrann tillsyn. Ofta har vi fyra grupper i slutfasen av lamningen för att kunna ha riktigt god tillsyn på djuren. Då är det skönt att ha ett väl tilltaget fårhus.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fårsläpp 2016
« Svar #10 skrivet: 29 apr-16 kl 20:31 »
Jobbigt när personer svarar själv på sina egna frågor och dessutom svarar fel.
Är det mig du menar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser