Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klövklippning  (läst 4455 gånger)

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
klövklippning
« skrivet: 03 apr-16 kl 20:07 »
Hej funderar lite angående klövar:
hur ofta ska de klippas?
hur mycket bör man ta av?
om de är förvuxna hur sköter man om dom isåfall utan att klippa av pulpan?
och om någon i södra dalarna/norra Västmanland hade något intresse av att jag skulle få komma förbi och kolla på/hjälpa till när ni ska verka era tackors klövar???

vore tacksam på svar då det känns som mina klövar växer på tok förmycket.

Jag klipper två-tre ggr/år men ändå är de jättelånga varje gång...
Har både gutar, finullar och köttrasfår och märker att gutarnas klövar blir längre och konstigare för varje gång, tror jag tar av för lite??

tack på förhand

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: klövklippning
« Svar #1 skrivet: 03 apr-16 kl 22:27 »
Tyvärr bor jag inte i närheten...

I något av senaste numren av "Fårskötsel", Fåravelsförbundets medlemstidning, var det ett instruktivt inslag om klövvård. Försök att hitta detta på biblioteket t.ex.

Annars så har Gård & Djurhälsan givit ut en broschyr om klövar tillsammans med Jordbruksverket. Där finns fina instruktiva bilder.
En bra, vass, klövsax (sekatör) är nödvändigt för att få det att fungera.

Länk till skriften: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/klovvard-och-klovsjukdomar-hos-far.html

Utbildade fårklippare vet också hur man verkar klövar. Vi brukar verka klövarna i samband med höst (behövs oftast bara lite putsning) och vårklippningen (mycket mer att klippa än på hösten). Vi anlitar en fårklippare för klippningen, och hjälps då åt med att verka klövarna i samband med klippningen.
Vissa individer kan behöva en extra klövklippning ibland. Det brukar vi fixa när vi ändå fållar in djuren vid förflyttningar.

Hoppas att någon kunnig kan bjuda hem dig för att se fårklippning i praktiken. Eller engagera en fårklippare till nästa klippning, som också kan det där med klövvård.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: klövklippning
« Svar #2 skrivet: 03 apr-16 kl 23:22 »
Nuförtiden klipper jag knappt en klöv, men det beror på att fåren får gå ute hela tiden bortsett från lamningen, och att de har varierat bete med lite berg och sten. När jag stallade upp fåren så behövde varenda en klippning på våren. Djupströbädd sliter inte så mycket ;D

busan

  • Inlägg: 19
    • Gotland
SV: klövklippning
« Svar #3 skrivet: 06 apr-16 kl 15:31 »
Har mina inne på halmbädd från nov-april och lamning feb.
Klipper alla djur själv då jag bara har 11 tackor...
Undrar om gutars klövar växer fortare då det är dom som är jättelånga och jag vågar inte klippa för mycket då jag är rädd att klippa i pulpan, (har gjort det någon gång och det blöder så fruktansvärt)?
Har en riktig klövsax men tycker klövarna är för hårda på vissa djur så det blir jättejobbigt att klippa dom.
Hur långt in brukar pulpan vara i tån?

Tack till svaret ska försöka hitta på det numret, är tyvärr inte medlem men funderar på att bli...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: klövklippning
« Svar #4 skrivet: 06 apr-16 kl 16:02 »
I stort sett klipper man ju bara "sidoskalet" och där finns ingen pulpa. Jag har varit försiktig med att korta ned klövarna. Men det är bara att testa, tar du tunna skivor så visar sig den rosa färgen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: klövklippning
« Svar #5 skrivet: 06 apr-16 kl 21:53 »
Broschyren jag länkade till är gratis att läsa på datorn.

Den kostar bara pengar om man vill ha den tryckta versionen.

Det finns instruktiva bilder på klövar i den.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: klövklippning
« Svar #6 skrivet: 07 jun-17 kl 12:42 »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: klövklippning
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 20:51 »
Ja, samma här, bara enstaka jag behövt klippa på senaste tiden, men som ni kanske ser, (jag kan ej öppna appen här...) så är det en mjuk dyna under, till skillnad mot en hästhov så skall denna INTE ansas, inga mjuka delar (förutom eventuell klövspalt, den klipps i så fall rakt av jämns med dynan, minns dock inte hur det är med detta hos vanliga får... Mest kor som brukar ha problem med spaltskiktet...) skall ansas på en fårhov, sedan är det som en tånagel som sticker ut ovan på den, den skall klippas likt en vanlig nagel men inte högre upp eller längre in än dynan.

Jag brukar använda en vass hovtång, gärna sådan man har till hästhovar, den har litet vassare och bredare käftar, men en vanlig fungerar om den inte är för slö...
Hornlagret är betydligt segare än våra naglar även om det består av samma substans...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: klövklippning
« Svar #8 skrivet: 08 jun-17 kl 08:55 »
En bra sekatör går fint. Har använt den några gånger när jag förlagt den riktiga, och proffsklipparen som klippt mina får ett par gånger kör också med sekatör. Klövsaxen tycker jag är lite bättre dock, typ den här.

Hovtång känns som att ösa snö med en cementskyffel  ;)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: klövklippning
« Svar #9 skrivet: 08 jun-17 kl 10:41 »
Bägge fungerar, men det var vad jag hade hemma, tar längre tid med hovtång dock om man inte är van, men går på några sekunder med rätt grejer och teknik. *snipp* *snapp* klart.  :)

Kör på sekatören, jag tror också att det är lättare om man aldrig gjort det förr.

Fast det är bättre att man tar med en näve havre eller annat godis och låter det ta den tid det behöver ta än att man stressar och riskerar att göra fel om man är ovan.
Då kan man hissa upp klöven likt när man gör rent en hästhov.

Det är praktiskt om man är ett per skallar, en som putsar klöven och en som håller och lugnar fåret, om man är ovan.

Det är knappast nödvändigt, men Man kan klanta sig mer (så länge man inte skadar klöven dvs...) om de fortfarande upplever det som någonting positivt om man kommer med (lagom mängd) godis...  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser