Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket bete per åkerareal?  (läst 2716 gånger)

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
Hur mycket bete per åkerareal?
« skrivet: 29 mar-16 kl 21:18 »
Det finns många trådar här om hur mycket mark som behövs för ett visst antal får, hur många får man kan ha per hektar osv. Här kommer en snarlik fråga, men som jag ändå tror skiljer sig en aning och där jag vore tacksam för konstruktiva svar:

Om man har en viss areal bete och denna areal kan bära ett visst antal får, hur mycket åker behövs i så fall för att vara självförsörjande på vinterfoder till lika många får?

Jag förstår att det finns mängder av variabler som påverkar åt endera hållen (och jag är fullständig gröngöling så spara på kulor och krut), men finns det någon tumregel eller grov uppskattning?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur mycket bete per åkerareal?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-16 kl 22:02 »
Det finns många trådar här om hur mycket mark som behövs för ett visst antal får, hur många får man kan ha per hektar osv. Här kommer en snarlik fråga, men som jag ändå tror skiljer sig en aning och där jag vore tacksam för konstruktiva svar:

Om man har en viss areal bete och denna areal kan bära ett visst antal får, hur mycket åker behövs i så fall för att vara självförsörjande på vinterfoder till lika många får?

Jag förstår att det finns mängder av variabler som påverkar åt endera hållen (och jag är fullständig gröngöling så spara på kulor och krut), men finns det någon tumregel eller grov uppskattning?

Här finns lite bra generaliseringar:
http://www.svak.se/wp-content/uploads/2014/04/attskaffafar.pdf

"Vinterfoder: En tacka behöver 350 – 400 kg hö under stallperioden. Ett hektar vall räcker till vinterfoder åt 10 tackor om vallen avkastar 4000 kg hö."

En gammal ogödslad vall ska man nog inte räkna med 4 ton per hektar, kanske 2.5-3 ton.. Men sådant slår väldigt mkt från vall till vall så det är nästintill omöjligt att säga något generellt hur mkt en dålig/bra vall avkastar. Det måste man nästan köra ett år först för att få reda på.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hur mycket bete per åkerareal?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-16 kl 09:59 »
Tack Halte!
Om jag räknar lågt på avkastningen (2500 kg/ha) och högt på förbrukningen (400 kg/tacka) så borde mao. 1 ha "gammal ogödslad vall", vilket jag nog i uppriktighetens namn får kalla det, kunna förse 2500/400=~6 får med foder?
Är det någorlunda korrekt att anta att 1 ha bete (rel. magert men inte stenöken) kan bära 4 tackor med lamm?

I så fall borde det gå 6 ha bete på 4 ha åker, eller 1,5 gånger så mycket bete som åker, eller 60% bete och 40% vall (om det nu tvunget ska gå på ett ut  :) ). Låter det rimligt?
« Senast ändrad: 30 mar-16 kl 18:41 av Beddo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser