Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hei, er det plass til en uerfaren NORSK sau(får)-bonde her også?  (läst 1870 gånger)

Iris13

  • Inlägg: 4
    • Norge
Akkurat som JohnDeere er dette første året vi har sau (får). Og vi venter nå spente på OM det kommer lam, NÅR, hvor mange, og om det vil gå bra. :-\

Vi har begge vokst opp på bygda og er vant med husdyr. Men jeg kjenner mest til ku og kalv, og mannen fikk aldri slippe til og hjelpe til med lamming. Gården sto uten dyr i flere år, og for en tid siden døde dessverre den eldre og mer erfarne bonden. Så nå prøver vi oss fram så godt vi kan. Mye læring i det!

 Jeg er ganske sikker på at minst to av sauene kan lamme om kun få dager. De er blitt veldig store, og den ene har fått jur som vokser for hver dag. De er fjorårslam. Burde vi gi dem noe ekstra kraftig for? Vi er så heldige å ha masse havre og mye halm på låven, så vi har gitt dem en neve eller to med havre hver dag i det siste. Ellers får de høy fra eng.

Jeg kommer sikkert til å ha mange dumme spørsmål underveis, og håper dette er et forum der man kanskje får gode svar?

I tillegg slakter vi selv, tar vare på en del ull og spinner garn, lager julenek (julkärver) m.m. så det er sikkert flere tema her jeg kan diskutere. God greie på vann og avløp, og norske krav og regler til slikt har jeg også...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
Kul med en Norska på forumet, välkommen!

Du behöver inte öka fodertillgången innan lamningen utan det är när lammen behöver mjölk tackan behöver bra foder.

Du får nog passa dem en del för förstföderskor har oftare problem än äldre tackor.

hallstabonden

  • Inlägg: 231
Välkommen norske broder till forumet! Var i Norge bor du? Ditt underbart vackra land är mitt andraland,har gut og barnebarn i trönderlag!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Härligt att forumet får medverkande från olika delar av vår planet!  Det ska bli intressant att läsa om vad som skiljer norsk fårskötsel från svensk - och vad som är lika!  Välkommen!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser