Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djurvälfärds ersättning för får  (läst 2320 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
djurvälfärds ersättning för får
« skrivet: 25 feb-16 kl 19:21 »
Grattis alla får ägare nu har det kommit en ny eu ersättning för får .Jättekul ,nu blir vi rika (jag menar nu går det kanske ihop sig ).

Endast ett problem  vilken JÄVLA stor kravlista som följer med stödet ,har man runt 50 får finns ju ingen möjlighet att fortsätta med sitt vanliga lönearbete man kommer att ha fullt upp med journalföringen och planeringsbokföring eller vad fan man skall kalla det .
Fåren lär få det mycket bättre än våra äldre och sjuka människor i detta land .
Här finns pengar att hämta   300 kr per får.

Lite nyfiken ,finns det någon som nappar på detta ?.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: djurvälfärds ersättning för får
« Svar #1 skrivet: 28 feb-16 kl 19:39 »
Jag har också funderat på detta.
Köper oanalyserat hö, ger kraftfoder i dräktigheten och har hyfsat bra lammvikter  4,0-4,5 kg/lamm. Gotlandsfår. Vilket betyder att tackorna får det de behöver. Jag fattar inte hur djurvälfärden ska bli bättre av att vi journalför hullet 3 ggr/vinter. Jag kan inte räkna foderstat, men har händer att känna med och jag har aldrig haft en acidos-tacka. Jag klarar mig lika bra utan dessa nya påfund. >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: djurvälfärds ersättning för får
« Svar #2 skrivet: 28 feb-16 kl 19:53 »

Lite nyfiken ,finns det någon som nappar på detta ?.

Ja, jag nappar på detta. Jag tycker inte det är mycket jobb för 300kr per får.
Jag har inga problem med att dokumentera och räkna.

Det enda i deras krav-lista jag inte gör idag är att räkna foderstater och nu har jag läst på om det också så det ska inte bli några problem.

Jag tror många tycker det är svårt och jobbigt att räkna foderstater, men man kan ju leja bort den arbetsuppgiften om man vill. Exempelvis kan man beställa den tjänsten av "gård och djurhälsan".
Det som är lite roligt är ju att tidningen "Fårskötsel" hade en artikel om hur man räknar foderstater med ganska många uppenbara felräkningar i tabellerna i nyaste numret. Jag mailade artikelförfattaren som är någon slags "fårrådgivare" och hon visste inte ens om att hon räknat fel, trots att det gått flera veckor sen artikeln publicerades. Det tyder ju på att folk inte läser något om detta om de inte ser att det är fel? Så det är nog bättre man gör det själv om man vill få det riktigt gjort. Hon jobbar dock inte åt "Gård och djurhälsan".

Något jag dock tycker är löjligt är att det hålls kurser över hela Sverige i hur man söker detta Eu-stöd och de flesta verkar tycka det är en god idé att gå denna kurs för 1000kr för 3 timmar. På kursen så lär de inte ens ut hur man gör när man räknar foderstater för de vill ju säkert att man köper den tjänsten av dem istället. Jag tänker inte gå nån kurs hur man söker EU-stöd när alla reglerna redan står på jordbruksverkets hemsida och dessa föreläsare har ju inte tillgång till mer information än vad jag har eftersom de inte jobbar åt jordbruksverket.



« Senast ändrad: 28 feb-16 kl 20:10 av olivia.k »

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: djurvälfärds ersättning för får
« Svar #3 skrivet: 12 mar-16 kl 09:39 »
Ja visst man kan ju köpa in alla tjänster ,men då blir det ju billigare att skita i stödet .   Många ny anställningar på länstyrelssen lär det dock bli.
Man undrar ju hur kontrollen skall gå till ,jag hade min första djurkontroll(kollade hull,klövar och stallmiljö,fodermiljö) efter 10 år.Och hon kände på en tacka efter tjat från mig och inte en enda tacka kollade hon klövarna på ,hon gick genvägen och sa de går ju bra så klövarna är ok. Alla som inte har får på slätt betonggolv vet ju att man ofta har något djur som haltar lite och att det kan bero på annat än långa klövar.
Nä papper och markkontroller har jag tillräckligt av så detta stöd hoppar jag.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: djurvälfärds ersättning för får
« Svar #4 skrivet: 12 mar-16 kl 10:17 »
Sverige kommer att kväva sig självt med alla dessa påhitt.

Mina får är lyckliga i sin ovetskap om vad som sker ovan deras huvud ;D

johan svensson

  • Inlägg: 77
SV: djurvälfärds ersättning för får
« Svar #5 skrivet: 12 mar-16 kl 12:25 »
Vinnarna är företag inom foderanalys och konsulttjänster och kanske till och med dem som har kursverksamhet,som någon sa de vill hålla kurser men de berättar inte hur man beräknar en foderstat man får säkert bara ett telenr till en konsult.
Plusset är att naturligtvis kommer inte kontrollanter heller att kunna kontrollera en foderstatsberäkning.Man undrar ju om de misskötta får som finns, finns i besättningar som söker eu stöd .Sjv tror det jag tror inte det.
Inget för mig ,jag vill sköta mina får inte fylla i ännu mer papper .Mycket pengar på mina 470 tackor men tänk vilket pappersjobb om man skulle sköta detta korrekt.
Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser