Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka tacka?!  (läst 3380 gånger)

nybörjarfarmare

  • Inlägg: 12
    • Ångermanland
    • www.livetpafarmen.bloggplatsen.se
Mjölka tacka?!
« skrivet: 07 feb-16 kl 13:59 »
Jag har en tacka som lammade för nån vecka sedan, lammen diar bara på den ena spenen, den andra spenen är väldigt stor... i några dagar har vi mjölkat ur den sidan på henne och spenen har blivit betydligt mindre men jag har fortfarande inte sett att dom diar från den sidan.
Men nu till min fråga, jag är lite sugen på att fortsätta mjölka och ta till vara på mjölken för tex osttillverkning... och söker därför tips och råd.

Går det att mjölka tackan från en spene 1 gång om dagen och låta lammen dia från den andra, alt om dom äter från båda? Eller måste man mjölka 2ggr/dag? Om det är så att lammen diar från båda, stjäl jag då deras mjölk eller kommer hon producera mer mjölk som räcker åt oss alla?
Hur mycket mjölk är rimligt att kunna mjölka ur per dag?

Lammen går givetvis i 1a hand så är mina drömmar orealistiska så struntar jag definitivt i att mjölka 😊

Men jag tar tacksamt emot tips, idéer och kunskap!!

Mvh Nybörjarbonde.
Nybliven "gårdsägare", bor i ett gammalt timmerhus med en hel del på "att göra listan" :)
Förutom jag så bor även sambon, 2 döttrar och lite djur här.Hästar,kaniner av olika de slag,höns (Brahma, Appenzeller, Öländska Dv, Indisk Stridshöna och blandraser) hundar,katt,ankor å lite andra små djur.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölka tacka?!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 14:41 »
Om inte lammen vill dia av den spenen har tackan förmodligen mastit (eller början till det) i den juverhalvan. Då smakar mjölken illa för lammen. Om du har CMT mastittest hemma, kan du göra ett sånt, så får du se hur det verkar!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mjölka tacka?!
« Svar #2 skrivet: 07 feb-16 kl 16:50 »
Har du försökt visa lammen att de kan dia från den andra spenen?Mina lamm har man fått skola in när det gäller att dia.
Har tackan 2 lamm som bara diar från ena sidan? Det är ju jämförbart med att ha fyrlingar och dessa bör man nog stödmata.

Tackan kommer inte producera mer mjölk för att du mjölkar. Lammen får ju mindre mjölk att dela på om du också ska ha, ifall de diar från båda sidorna. Vill du att tacka ska producera mer mjölk än den gör i dagsläget får du öka på kraftfodergivan. Det finns ju en anledning till att trillingar växer sämre än tvillingar.

Jag hade en tacka i våras som producerade ovanligt lite mjölk fastän hon fick mycket kraftfoder och det tror jag berodde på att hon var hårt ansatt av parasiter.




nybörjarfarmare

  • Inlägg: 12
    • Ångermanland
    • www.livetpafarmen.bloggplatsen.se
SV: Mjölka tacka?!
« Svar #3 skrivet: 10 feb-16 kl 18:06 »
Tack för svaren.
Jag har nu sett att lammen diar från båda spenar så det var nog bara så att den spenen var så mycket större än den andra, så jag har lagt mina drömmar om att kunna mjölka lite till mej själv på hyllan 😊
Vi hade problem med den tackans spene i somras när vi köpte henne oxå, hon skiljdes från sina lamm när vi hämtade henne och jag fick under någon veckas tid mjölka ur henne från samma sida då hon sinade dåligt och spenen var jättestor...
Nybliven "gårdsägare", bor i ett gammalt timmerhus med en hel del på "att göra listan" :)
Förutom jag så bor även sambon, 2 döttrar och lite djur här.Hästar,kaniner av olika de slag,höns (Brahma, Appenzeller, Öländska Dv, Indisk Stridshöna och blandraser) hundar,katt,ankor å lite andra små djur.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser