Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge som stångas.  (läst 2009 gånger)

Marmelad

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
Bagge som stångas.
« skrivet: 04 feb-16 kl 08:09 »
Om man har en bagge som stångas, kan man få honom att sluta med det och i så fall hur gör man?
Han stångas om man inte kliar honom hela tiden man är hos honom.

Lite orolig om det kommer någon i vägen som inte vet hur han är.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bagge som stångas.
« Svar #1 skrivet: 04 feb-16 kl 09:07 »
Det kan vara svårt att få stångande baggar att sluta. Det bästa är nog att inte börja klia dem en massa från början. Här blir det en klapp eller ett litet kli under hakan på baggarna. Jag brukar ha ett litet ris med mig när jag är inne hos baggarna som jag viftar med framför nosen om de blir närgångna. En bagge som stångas rejält så fort man vänder ryggen till hade jag tagit bort och ersatt med en annan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Bagge som stångas.
« Svar #2 skrivet: 04 feb-16 kl 09:49 »
Baggar ska man inte börja klia eller kela med. Det bästa är att låta baggarna vara"så vilda som möjligt", då håller de sig på sin kant av rädsla.

Tror det bästa är att ta bort honom och ersätta med en "oförstörd". Men det kan gå att få honom aktsam mot människor om man har tur, men det kräver lite smärta för honom tyvärr.
Ta en gren eller liknande. Någon meter lång och avsmalnande som en piska. Sedan ger du honom ett snabbt rapp på nosen varje gång han närmar sig.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser