Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med får?  (läst 4239 gånger)

joh.nil

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Börja med får?
« skrivet: 10 nov-15 kl 20:21 »
Hej!
Går i tankarna att skaffa får. Bor på en mindre gård på landet. Har haft höns och skött getter innan.
Funderar på att skaffa får typ två eller tre. Men vet inte om man bara ska skaffa Tackor eller bara Baggar. Är inte riktigt intresserad av köttet än så länge men sändare om några år kanske gå in på det.
Finns det möjlighet att ha typ 2 tackor och 1 Bagge utan att det ska hända för mycket . Eller man ska börja med antingen tackor eller baggar?
Tack i förhand för att svar!
// Joh.Nil

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Börja med får?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-15 kl 21:04 »
Vad menar du med "utan det ska hända för mycket"?
Skaffar du får av båda könen får du ju lamm till våren.
Jag började med endast tackor för att lära mig sköta och hantera fåren innan lammning, som är den enda delen av fårskötseln som är svår.
Dessutom, ifall man köper tacklamm finns det ingen anledning att betäcka dem första hösten heller utan bättre de får växa på sig.

Om du inte tänker bedriva avel så  kan du ju skaffa antingen baggar eller tackor, och jag tycker mina baggar är enklare än tackorna. De rymmer aldrig, de är tamare, kan klippas utan klippstol, men äter mer för de är större. Enda anledningen till att bara ha tackor är att de ger mer Eu-stöd.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Börja med får?
« Svar #2 skrivet: 10 nov-15 kl 21:29 »
Håller med olivia.k.  Men även slakten är ju svår föstås, för oss som gör det själva.  Och det är bäst för fåren, om vi bara anstränger oss för att göra det bra.  Jag tror på modellen att skaffa en enkönad grupp först, och "öva" på dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Börja med får?
« Svar #3 skrivet: 11 nov-15 kl 09:49 »
Jag är precis en sådan nybörjare som ät mitt inne i projektets startfas.

Skaffade förra året en tacka med två tacklamm som jag har fått prova mej fram med, nu har vi precis köpt en bagge.  Vårens utmaningar kommer bli det intressanta..

Mitt syfte med dom är ju inte någon inkomst men hopp om att någon tar hand om sly i skogen och håller min äng ganska välskött.
Jag valde värmländska skogsfår därför om jag nu ska göra det så kan jag ju göra något bra med genbank och hela den cirkusen.
Mindre arbetstid med röjsåg och kanske lite eget kött i frysen samt en fin gårdsbild, det är vår förhoppning.
Det är aldrig för sent att ge upp.

joh.nil

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Börja med får?
« Svar #4 skrivet: 12 nov-15 kl 17:47 »
Vad menar du med "utan det ska hända för mycket"?
Skaffar du får av båda könen får du ju lamm till våren.
Jag började med endast tackor för att lära mig sköta och hantera fåren innan lammning, som är den enda delen av fårskötseln som är svår.
Dessutom, ifall man köper tacklamm finns det ingen anledning att betäcka dem första hösten heller utan bättre de får växa på sig.

Om du inte tänker bedriva avel så  kan du ju skaffa antingen baggar eller tackor, och jag tycker mina baggar är enklare än tackorna. De rymmer aldrig, de är tamare, kan klippas utan klippstol, men äter mer för de är större. Enda anledningen till att bara ha tackor är att de ger mer Eu-stöd.

I fall jag skulle skaffa så skulle det vara 2-3 får. Mest för att sköta om ängen och ha en början. Har fåra hem boken "Får" nu men tycker det är riktade åt storskaliga besättningar.
Vet någon om de äter på träd, tillexempel äpple och plommonträd?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Börja med får?
« Svar #5 skrivet: 12 nov-15 kl 18:18 »
Hej!

Ja får äter det mesta som växer...
MVH/ Bosse

joh.nil

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Börja med får?
« Svar #6 skrivet: 12 nov-15 kl 19:31 »
Är drygt 1200 kvm passande för två Får att gå på där det nu är gräsmats på?
Har innan varit en åker.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Börja med får?
« Svar #7 skrivet: 12 nov-15 kl 19:43 »
Är drygt 1200 kvm passande för två Får att gå på där det nu är gräsmats på?
Har innan varit en åker.

Nej, två får är för lite. Får är flockdjur och vill vara i en flock, så man bör ha minst 4-5st. Jag har provat att ha 2 får en sommar och de var otrygga och rymde ofta vilket de slutade med då de blev fler. När jag lämnade hagen hoppade de efter. Mina 2 får stod på en åker som var 0,4 hektar, dvs 4000 kvadratmeter, så jag tror inte du klarar dig på 1200kvm. Betet kommer inte räcka, så du får stödutfodra  och då är ju vitsen med att ha får borta. Det finns så mycket betesmark i Sverige som inte används så nog måste du kunna få tag i mer mark? Bor du på en gård utan mark?

Gilbert

  • Gäst
SV: Börja med får?
« Svar #8 skrivet: 13 nov-15 kl 07:37 »
Gör en budget med bete, Hö, halm, ströbädd, foderpellets, veterinärbesök, stängsel, elaggregat, transporter.

Fåren skall ha dagligt vatten och tillgång på Hö när det inte finns bete. När de äter Hö går det åt mera vatten.

Två får blir ingen ekonomi.

joh.nil

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Börja med får?
« Svar #9 skrivet: 13 nov-15 kl 08:49 »
Gör en budget med bete, Hö, halm, ströbädd, foderpellets, veterinärbesök, stängsel, elaggregat, transporter.

Fåren skall ha dagligt vatten och tillgång på Hö när det inte finns bete. När de äter Hö går det åt mera vatten.

Två får blir ingen ekonomi.
Tanken är inte att gå med någon vinst direkt. Tillgång är inget problem, då egen brun finns.
Ska inom snar framtid åka och hälsa på en bekant som har en större fårbesättning.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Börja med får?
« Svar #10 skrivet: 14 nov-15 kl 09:43 »
1200 kvm är för lite även ur parasitsynpunkt. Om du ska växelbeta det blir hagarna inte större än 400 kvm och det räcker inte många dagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser