Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på foderhäck att bygga själv  (läst 6544 gånger)

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
Tips på foderhäck att bygga själv
« skrivet: 16 okt-15 kl 18:15 »
Tänker pröva med ensilagebal till mina får men vill ställa balen i någon form av häck för att minimera spill. Jag har ingen traktor utan balen ska rullas in. Har fått tips att ställa balen på en trall eller i ett traktordäck, med spännband. Någon tipsade om kompostgrindar att hålla ihop balen med antar att den då ska stå på en trall.
Jag har sju får över vintern.
Hur gör ni som inte har lust att köpa en häck för 3-4000?


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tips på foderhäck att bygga själv
« Svar #1 skrivet: 16 okt-15 kl 20:09 »
Jag bygger lådor och utfodrar där. Men då går det inte att ställa fram hela balen på en gång. Jag vill inte ha foderhäck utan foderbord där de stoppar in huvudet och äter från ett bord för jag tror det ger mindre spill.
Någon strartade en liknande tråd som din för någon vecka sedan, som du hittar här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=178645.0

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Tips på foderhäck att bygga själv
« Svar #2 skrivet: 17 okt-15 kl 00:49 »
När jag har ställt in hela balar så har jag skurit 3-4 hål i den så att den fungerar som foderhäck i sig själv. Men man får skära upp den mer när den börjar kava in, och då hoppar de gärna upp i den och förstör. Då har jag spridit ut fodret i hagen för de kan verkligen förstöra foder om man inget gör.

Ställa den på en pall är mer besvär än nytta och kompostgrindar låter lite otäckt med tanke på att de kan fastna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser