Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödutfodra  (läst 2206 gånger)

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
stödutfodra
« skrivet: 29 sep-15 kl 07:52 »
Både kor o får går nu på bra bete men jag undrar om det räcker. När tycker ni det är dags att börja stödutfodra för vintern. Första frostnatten i natt. Vi har både ensilage o torrhö.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stödutfodra
« Svar #1 skrivet: 29 sep-15 kl 08:06 »
Våra får har börjat skrika så de tycker det är dags, men det tycker inte jag.

Det beror givetvis på hur de går och om de skall växa. Här där vi har för lite djur på arealen så klarar de sig bra ett tag till, men det är ingen större tillväxt på lammen.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: stödutfodra
« Svar #2 skrivet: 29 sep-15 kl 16:21 »
Mina tackor rymmer när de har dåligt bete på hösten. Då hittar jag dem i trädgårdslandet ätandes av vinbärsbuskarna.
Så då gör jag hagen lite större så de får mer bete och kan beta vallåterväxt, och så ger jag dem hö, och nu har de hållit sig i hagen flera dagar i rad.
Jag har inga lamm jag ska slakta så för mig gör det inget att det är dåligt näringsvärde i gräset utan jag utfodrar med hö nu för de ska hålla sig i hagen. Rymningarna börjar alltid i slutet av sept.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: stödutfodra
« Svar #3 skrivet: 30 sep-15 kl 11:12 »
Efter frosten brukar näringsvärdet i betet sämre. Om man har djur som är dräktiga eller ska betäckas är det ett bra tecken på att det kan vara dags att börja stödfodra. Prova att lägga ut lite. Om djuren inte rör det så är det fortfarande tillräckligt i betet. Djur som ska till slakt i höst behöver också extra foder för att de inte ska gå ner i vikt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser