Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler med koppar o utankoppar  (läst 1899 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Mineraler med koppar o utankoppar
« skrivet: 21 sep-15 kl 12:13 »
 ??? ::) Jag har ett par Gotlandsfår, Finull och får som är blandning Oxforddown/Finull. Nu till min fråga " Gotlänningarna ska ha mineraler med koppar och de andra ska ha utan koppar." .... hur gör jag? då de går tillsammans??? Tacksam för svar hur jag då ska göra!!  ???
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mineraler med koppar o utankoppar
« Svar #1 skrivet: 21 sep-15 kl 12:30 »
Alla de raser du räknar upp ska ha mineralfoder med koppar.
Vem har sagt att de inte ska ha koppar? Är det försäljaren på Granngården kan du bortse från deras information eftersom de är just försäljare och ha inga egna djur antar jag.
Jag tror de köper in alldeles för mycket mineraler utan koppar så de försöker kränga på den på personer innan "bäst före" datumet har passerat.


Information om koppar och andra mineraler kan man läsa i artiklar som är skrivna av veterinärer på fårhälsovårdens hemsida.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mineraler med koppar o utankoppar
« Svar #2 skrivet: 21 sep-15 kl 14:55 »
Som olivia.k är inne på så ska dina får ha mineraler med koppar. Det är egentligen bara ostfrisiska mjölkfår och texel som inte ska ha koppar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser