Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårtransport  (läst 3629 gånger)

sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
Fårtransport
« skrivet: 23 aug-15 kl 10:16 »
Känner någon till en speciell transportvagn till får som får dras av bil? Märke? Företag? Alternativet är väl annars en täckt släpkärra? 

Gilbert

  • Gäst
SV: Fårtransport
« Svar #1 skrivet: 23 aug-15 kl 10:26 »
Vi har en gammal vanlig hästtransporter som tar ca 10 Gotlandsfår. En axel och får dras av bil med vanligt B-kort. En gammal transporter som kostat 6.000 SEK och som jag mekat lite med och kanske lagt 1.000 SEK på förbättringar.

Fast jag har kort för betydligt större släp och har ett maximal nytt stort skåpsläp men använder det inte till fåren.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fårtransport
« Svar #2 skrivet: 23 aug-15 kl 16:15 »
Vi använder också hästtransport när vi flyttar våra får. Det funkar bra och det är bra ventilation i transporten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fårtransport
« Svar #3 skrivet: 23 aug-15 kl 18:23 »
Använder en sliten V70 för dylika uppgifter på gården, köra djur eller sopor. Tro eller ej, men det får plats ca tre lamm eller två får i bakluckan.


sjokarret

  • Inlägg: 99
    • Uppland
SV: Fårtransport
« Svar #4 skrivet: 23 aug-15 kl 20:32 »
Också använt hästkärra men vill ha ett bättre o smidigare alternativ. Förslag?

Gilbert

  • Gäst
SV: Fårtransport
« Svar #5 skrivet: 23 aug-15 kl 21:21 »
Hästtransporten har ju allt inkl ramp.

uengstrom

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Fårtransport
« Svar #6 skrivet: 01 sep-15 kl 10:30 »
Ifor-Williams har djurtransporter i olika storlekar, allt från liten kärra till treaxliga tvåvåningsvagnar.
Använd denna länk, och klicka på "Boskapssläp": http://www.trailerimport.se/produkter/hastslap/ifor-williams-hasttransporter
---------------------------------------------------------------
Pälsfårsbesättning med M3 och F-status

Gilbert

  • Gäst
SV: Fårtransport
« Svar #7 skrivet: 01 sep-15 kl 10:36 »
Jag har bytt ett sådant mot ett riktigt skåpsläp, skulle aldrig råda någon att köpa detta släp om man bara vill transportera typ 10 får.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser