Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saltsten, (numera mineralsten)  (läst 3147 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Saltsten, (numera mineralsten)
« skrivet: 24 jul-15 kl 22:09 »
Frågan om hur stort behov av salt ett får har i olika miljöer, och om tillskott behövs och i så fall hur mycket.
Enligt jordbruksverkets regler om jag minns rätt, ska får ha fri tillgång till saltsten (mineralsten).
I dom flesta fall är det enklast att ge fåren en sten och glömma dessa bekymmer.
Fri tillgång innebär oftast även en garanterad överkonsumtion, vilket inte är direkt skadligt, men kanske inte heller helt nödvändigt alla gånger.
I det vilda får får i sig saltet genom ett varierat bete vilket gör att tillsatt salt påverkar fårets matsmältning och tillväxt.
Kan vara en tanke om man tänkt hålla på med avel, och kan påverka målsättningen.
Vad tror ni om detta?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #1 skrivet: 24 jul-15 kl 22:47 »

Vad tror ni om detta?


Jag tror du behöver läsa på om varför man ger tillskott. Förutom salt behöver dina får mineralfoder (eller mineralbalja) som är ett foder som innehåller bland annat selen som det finns lite av i marken. Om du inte ger SELEN i form av mineralfoder åt dräktiga tackor lär lammen bli så svaga att de kan dö, och om de överlever kan de dö av selenbrist lite senare.

Läs dessa länkar och återkom.

http://www.faravelsforbundet.com/images/stories/dokument/kunskap/_sid%2028%2029%20nr%203%202007.pdf?hc_location=ufi

http://www.svdhv.org/sv/aktuellt/artiklar/2013/e/549/alla-djur-behover-mineraler-for-att-vaxa-och-ma-bra/

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #2 skrivet: 24 jul-15 kl 23:33 »
Syftade lite grann med detta inlägg just på att får inte får i sig allt dom behöver genom att beta ett ensidigt foder, vilket dom kan fortsätta beta, om dom får i sig dessa kostillskott du nämner, som dom i annat fall hade sökt sig till andra mindre näringsrika betesmarker för att få i sig, och därmed även tappat i tillväxt.
Så frågan är mer, ska man ge fåren tillskott och låta dom beta det energirika betet, eller låta dom beta mer allsidigt, och ge mindre eller inga alls tillskott.
Självklart beror det på vad man har för målsättning med sina får, och om det är produktionsdjur eller inte, vilket kan vara väldigt individuellt.
Tror det finns även dom som inte är ute efter att maximera köttproduktion, och värdesätter andra egenskaper.
Och som jag förstått är får nästan otroligt anpassningsbara, långt över rasgränserna, så även ett ökenfår kan anpassa sig till vinterklimat, och tvärt om, med lite tid, köttfår till ökenklimat osv.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #3 skrivet: 25 jul-15 kl 01:40 »
Se till att dina får har fri tillgång till mineralsten vare sig de går på efterbete på vall eller i mer varierade hagar. På så vis slipper du flera problem som mineralbrist orsakar. Får överkonsumerar inte utan äter så mycket de behöver. Första tiden när stenen är ny är den förstås extra populär men, när de märker att det alltid finns tillgång till en mineralsten så avtar intresset och de slickar i sig vid behov. Det rör sig om en så pass liten kostnad och som ger så mycket så i form av minskade problem och bättre mående hos fåren att det är en självklarhet.
Vi har selenfattiga marker i Sverige så oavsett vilken typ av bete fåren går på är selenbrist mycket vanligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #4 skrivet: 25 jul-15 kl 04:09 »
Förutsättningen för att fåren genom ett varierat bete skall få i sig salt som i det vilda är ju att man inte har någon form av stängsel som hindrar fårens rörlighet.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #5 skrivet: 25 jul-15 kl 06:49 »
Förutsättningen för att fåren genom ett varierat bete skall få i sig salt som i det vilda är ju att man inte har någon form av stängsel som hindrar fårens rörlighet.

Är just detta jag ville framhäva, och det beror på var stängslet är, och typ av mark.
Kan mycket väl tänka mig det finns marker där fåren får i sig mer mineraler än dom behöver.
Enligt en engelsk studie, konsumerar fåren fyra gånger mer foder vid fri tillgång för maximal tillväxt än vad dom behöver för att nå samma tillväxt med fyra gånger mindre foder, förmodar då att detta även gäller salt.
Och självklart är det inte av snålhet jag inte vill ge dom fri tillgång på salt, i och med saltets pris inte är särskillt högt.
Däremot vill jag aktivera deras förmåga att själva hitta saltet i sitt födointag.
Får som endast får i sig timotej och vatten pga sin inhägnad, har självklart omöjligt någon chans att få i sig sina mineraler och behöver tillskott.
Men detta gäller inte alla får, ett varierat naturbete (ej gödslad mark)  borde tillgodose alla mineralbehov.
Och påverkar även fårets tillväxt negativt, då inte på grund av mineralbrist, utan på grund av avsaknaden av växtet som växer på gödslad mark.
Som i sin tur ibland felaktigt tycks uppfattas som mineralbrist, tack vare minskad tillväxt, men så är ej fallet.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #6 skrivet: 25 jul-15 kl 10:45 »
Problemet är ju just att inte ens ett varierat naturbete på hundratals hektar kan tillgodose alla mineraler eftersom markerna i Sverige är selenfattiga.
Ser inte saltet som det allra viktigaste i mineralstenen utan mineralerna. Bor man så man har betesmark längs med Östersjön så får djuren i sig salt genom att dricka havsvatten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #7 skrivet: 25 jul-15 kl 11:14 »

Och självklart är det inte av snålhet jag inte vill ge dom fri tillgång på salt, i och med saltets pris inte är särskillt högt.
Däremot vill jag aktivera deras förmåga att själva hitta saltet i sitt födointag.

Hur har du tänkt att göra det när din hage är 700 kvadrameter? Du har ju redan fått tips om att din bagge troligen har mineralbrist då du skrev den 14 juni i år att han hade dessa symptom;" Ledlöshet.
Svaghet. Dålig balans, (valpig). Svag nackmuskulatur."
 

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Saltsten, (numera mineralsten)
« Svar #8 skrivet: 26 jul-15 kl 20:14 »
Det var precis när jag fått hem han, sedan blev han bara starkare och starkare.
Nu kommer han och vill bli klappad och kliad.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser