Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa SE-nummer innan djuren?  (läst 19076 gånger)

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
Skaffa SE-nummer innan djuren?
« skrivet: 20 jul-15 kl 20:21 »
Vi planerar att köpa några får och tänker naturligtvis även att skaffa ett se-nummer. Jag har dock förstått det som att man inte kan skaffa det innan man har djuren, i och med att det ska anges djurslag, antal och datum för införskaffandet när man söker numret. Stämmer det?
Säljaren vill att vi har numret innan färsäljning, men hur gör vi då?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-15 kl 20:23 »
Skriv det antal ni tänkt köpa till en början, och dagens datum. Eller det funkar inte?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #2 skrivet: 20 jul-15 kl 20:25 »
Tänker mest att om köpet av någon anledning inte skulle bli av så har man ändå angett att man har x antal får...

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-15 kl 20:30 »
Tänker mest att om köpet av någon anledning inte skulle bli av så har man ändå angett att man har x antal får...

Man räknar fåren en gång om året i fårräkningen (december är det väl?). Denna siffran du anger med SE numret är det ingen som bryr sig om.

Eller bara ring jbv och se vad de rekommenderar. Jag förstår säljaren att de inte vill sälja till någon utan se nummer.
« Senast ändrad: 20 jul-15 kl 20:41 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Blyerts

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #4 skrivet: 20 jul-15 kl 23:59 »
hej!

Jag skaffade nyligen SE-nummer via JBVs online-portal. Det gjorde jag innan jag införskaffade djuren, det var inga problem. Jag angav djurslag och 'startdatum' men behövde inte ange några antal eller så. Inga som helst problem! Fick vänta ca en vecka innan ansökningen gick igenom och jag fick mitt nummer. :) Så bara in på deras hemsida, logga in och registrera dig direkt :)

ElinLiv

  • Inlägg: 45
    • Jämtland
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #5 skrivet: 21 jul-15 kl 12:33 »
Tack Blyerts :) Då missförstog jag (eller läste slarvigt) när jag var in och kollade på sidan. Gör om gör rätt ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #6 skrivet: 21 jul-15 kl 17:12 »
Jag, som säljer livdjur, vill inte sälja till den som saknar SE-nummer, eftersom det är bra för oss alla som har får, om samtliga besättningar är spårbara om mul- och klövsjuka, blåtunga eller någon annan läskig sjukdom skulle dyka upp.

Dessutom så "vill" Elitlamm, där mina får finns registrerade, att jag ska ange SE-nummer vid

Vid flera tillfällen har jag hjälp spekulanter att registrera sig, med fördröjningar och krångel som följd.

Så, tack för ni att ordnar SE-numret i god tid innan köp!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skaffa SE-nummer innan djuren?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-15 kl 07:59 »
...och om en försöker göra förflyttningsrapport via e-tjänsten på www.jordbruksverket.se dyker det upp ett felmeddelande om att "det aktuella djurslaget finns inte på produktionsplatsen", om inte köparen registrerat sig som får/getinnehavare. Om en gör förflyttningsrapporten via blankett kommer det brev hem där en handläggare på Verket ber en förklara varför en har sålt djur till ett ställe där de inte har får/getter...
Så jag trallar med i kören; registrera produktionsplats - SE-nummer - först!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser