Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsmoget bagglamm?  (läst 4995 gånger)

elisabeth-nilsson

  • Gäst
Könsmoget bagglamm?
« skrivet: 30 jun-15 kl 09:59 »
Jag är nästan helt nybörjare med får och har fått de första lammen i våras. Vi har ett bagglamm som är född 21 april och är alltså ca 10 veckor idag. Han är stor och rejäl och "betäcker" fåren och de andra lammen. Bör jag vara orolig att han är könsmogen (han har hela "maskineriet" ute när han hoppar upp)? Jag har läst ca 100 dagar som gräns, men kan lamm bli könsmogna tidigare?

Vi har möjlighet att skilja av de tre bagglamm vi fick i år och ha dem i en separat hage. Nackdelen är att de kommer att kunna höra sina mammor. Kommer de att forcera stängslet (fårnät) tro ni, även om de har rikligt med bete?

Någgon som har andra förslag på hur vi kan göra?
Jag har föreslagit för min man att vi slaktar detta bagglamm (väger ca 25 kg), men han är inte riktigt med på förslaget. Vad anser ni är en bra levandevikt vid slakt på lammen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Könsmoget bagglamm?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-15 kl 20:59 »
Lamm brukar man slakta när de väger 40-50kg.

Nog finns det en möjlighet att den är könsmogen redan, men lyckas den betäcka någon? Den når väl inte upp på tackorna? Att den hoppar upp på andra tacklamm som är 10 veckor spelar ingen roll för tacklamm blir inte könsmogna så tidigt. Bagglamm leker mycket och hoppar även upp/rider på andra baggar.

Jag har inte mycket erfarenhet av avskiljning men hos mig har det varit tackorna som skrikigt och baggarna har varit relativt tysta. De blir tysta efter några timmar. Om de forcerar stängslet kommer de nog krypa under. En annan idé är att stänga in bagglammen inomhus i ladugården (eller tackorna) så får de skrika av sig utan att någon hör dem.

elisabeth-nilsson

  • Gäst
SV: Könsmoget bagglamm?
« Svar #2 skrivet: 30 jun-15 kl 21:24 »
Tack för svar!
Nja, han når inte riktigt upp på tackorna än, men om de är tillräckligt brunstiga så brukar de väl lösa det (tex stå i nedförsbacke). Blir tacklammen könsmogna senare?

Bra tips att stänga in. Tror det blir tackorna som får stängas in i lösdriften och så flyttar vi ner bagglammen på betet längst bort. De kommer mest troligt att höra varandra, men jag hoppas att tackorna ger sig inom ett dygn eller så. De har ju kvar minst ett tacklamm vid sidan när vi flyttat bagglammen :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Könsmoget bagglamm?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-15 kl 00:38 »
Ja, tacklamm födda på våren brukar tidigast bli betäckta på hösten, i oktober/november.

Dina vuxna tackor bör väl inte brunsta nu? Du bor väl i norrbotten där det är ljust hela nätterna? Jag hade vuxen bagge ihop med tackorna förra året fram till augusti och de brunstade inte då, men vissa raser brunstar året runt men jag tror det är störst risk för tackor som inte fått lamm på våren som går i brunst på sommaren.

Många brukar dock få lamm i januari som är tjuvbetäckta av bagglamm så de måste ju ha blivit betäckta i augusti. Många skiljer av när bagglammen är fyra månader vilket kanske är lite väl sent för storvuxna bagglamm.

elisabeth-nilsson

  • Gäst
SV: Könsmoget bagglamm?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-15 kl 07:25 »
Nej tackorna ser inte ut att brunsta, och jo, det är ljust dygnet runt här nu :)

Jag kommer att flytta bagglammen till egen hage inom 2 veckor. Vi ska slakta en av tackorna i höst, och det vore ju katastrof om hon var tjuvbetäckt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser