Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten  (läst 2053 gånger)

Nordbo

  • Inlägg: 14
Vatten
« skrivet: 27 maj-15 kl 08:24 »
är det någon som provat en eluppvärmd vattenhink till fåren för att hålla vattnet flytande Hur fungerade det hur mycket kyla klarar dom och vart har ni köpt dom?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vatten
« Svar #1 skrivet: 28 maj-15 kl 01:54 »
Har Thermobar, t.o.m. flera stycken, som flyttas runt lite beroende på var det finns djur.

Till baggarna använder vi en 40-liters som står ute i hagen hela vintern. Den har aldrig frusit för oss, men mer än 25-30 minusgrader har vi inte haft. Vi fyller på med vattenkannor ett par gånger i veckan.

Inne i fårhuset, har vi de senaste åren använt en Thermobar på 130 liter. Den står under tak, på ströbädden, vi har en frostfritt förvarad slang som vi drar ut och fyller på med. Den har definitivt inte frusit.
Men den är lite bökig att göra ren eftersom den är så stor och tung. Under lågdräktigheten så är det inte så besvärligt, eftersom de dricker så lite då, men under digivningen, när de dricker kopiöst mycket och hygienen är väldigt viktig för lammens skull, så behöver man rengöra den flera gånger i veckan (de spiller hö och i värsta fall bajsar i sitt vattenkärl), och då känns det lite meckigt att tömma den p.g.a. tyngd och storlek.

I vinter tänker jag prova med en lite enklare (och billigare) elvärmd flottörvattenkopp (Suevia 130PH), kopplad med en slang med värmekabel som jag tänkt "hänga från taket". Som reserv om det inte fungerar eller om flottörkoppen fryser, har jag en 40-liters Thermobar, som jag brukar flytta runt lite beroende på var jag har djur.
40 liters Thermobaren är mycket behändigare att göra ren, men måste fyllas två ggr/dag även under lågdräktighet med min besättningsstorlek. Den passar för 6-8 tackor ungefär.
 
Den stora Thermobaren ger jag hästarna...

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vatten
« Svar #2 skrivet: 28 maj-15 kl 01:55 »
Har Thermobar, t.o.m. flera stycken, som flyttas runt lite beroende på var det finns djur.

Till baggarna använder vi en 40-liters som står ute i hagen hela vintern. Den har aldrig frusit för oss, men mer än 25-30 minusgrader har vi inte haft. Vi fyller på med vattenkannor ett par gånger i veckan.

Inne i fårhuset, har vi de senaste åren använt en Thermobar på 130 liter. Den står under tak, på ströbädden, vi har en frostfritt förvarad slang som vi drar ut och fyller på med. Den har definitivt inte frusit.
Men den är lite bökig att göra ren eftersom den är så stor och tung. Under lågdräktigheten så är det inte så besvärligt, eftersom de dricker så lite då, men under digivningen, när de dricker kopiöst mycket och hygienen är väldigt viktig för lammens skull, så behöver man rengöra den flera gånger i veckan (de spiller hö och i värsta fall bajsar i sitt vattenkärl), och då känns det lite meckigt att tömma den p.g.a. tyngd och storlek.

I vinter tänker jag prova med en lite enklare (och billigare) elvärmd flottörvattenkopp (Suevia 130PH), kopplad med en slang med värmekabel som jag tänkt "hänga från taket". Som reserv om det inte fungerar eller om flottörkoppen fryser, har jag en 40-liters Thermobar, som jag brukar flytta runt lite beroende på var jag har djur.
40 liters Thermobaren är mycket behändigare att göra ren, men måste fyllas två ggr/dag även under lågdräktighet med min besättningsstorlek. Den passar för 6-8 tackor ungefär.
 
Den stora Thermobaren ger jag hästarna...

Nordbo

  • Inlägg: 14
SV: Vatten
« Svar #3 skrivet: 28 maj-15 kl 06:41 »
Tack för bra info!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vatten
« Svar #4 skrivet: 28 maj-15 kl 09:19 »
Ett tips för att slippa få skit i vattnet är att hindra dem från att nå vattnet med baken. Jag knöt ihop några däck och ställde en murarhink i nu när jag låste in fåren för lamning. Har normalt automatvatten där men de har lyckats stånga sönder den :( Skall nog sätta ett däck runt den också, för det fungerade väldigt bra med min snabblösning.

Svägerskan har en rund murarbalja med isolering och elvärme, inbyggd i en liten kur, till hästarna. Hon slår bara på elen om det blir ihållande kallt, fungerar bra ändå. Tror hon byggt den själv.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Vatten
« Svar #5 skrivet: 28 maj-15 kl 12:02 »
Har du inte så många djur, räcker en mindre värmebalja, 60 liter. Håller värmen bra, ner till 20 minus, lätt att hålla ren. Tror jag skickade efter den på Bole, finns nog att beställa  på Granngården. Har den utomhus, men under tak.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser