Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mager...  (läst 1755 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Mager...
« skrivet: 06 maj-15 kl 21:51 »
Har en gotlandstacka 6 år som nyligen fått tvillingar. Hon börjar se rysligt mager ut... Har precis släppt ut henne på bete. Vet att det i långa loppet förmodligen är ohållbart att behålla henne, men hon är supertam storfavorit, inte produktionsdjur i första hand. Så det är inte mitt första val.

Vad bör jag göra för henne just nu och i långa loppet? Är egentligen emot köpefoder, men kanske är jag tvungen i detta fall. Vad är bäst att ge henne i kombination med bete?

Ska jag stödmata henne trots att hon precis kommit på vårbete? Ska jag avvakta och se om hon lägger på sig själv under sommaren? Ska jag stödmata lammen istället? Tidigare år har vi inte gett lammen någonting. De har bara levt på tackmjölk och bete vilket gjort dem feta till överdrift. Men kanske behövs något extra nu för att de inte ska ta för mycket från tackan. Lammen är bara 2 veckor gamla och det känns inget bra att tackan redan är så mager. Hon äter och så, men inte tillräckligt mycket uppenbarligen.

Hur har ni andra med älskade hobbydjur tänkt kring utslagning? Har ni kommit på någon bra lösning för de djur som kanske helt enkelt blivit för gamla för att ingå i produktionen? Tänker att hon skulle kunna få gå tom tillsammans med årets tacklamm och skippa betäckning av dem nästa år. Samtidigt så är de ju inte bara hobby. Tanken med fåren är ju ändå att de ska ge något tillbaka, men det känns så fruktansvärt hårt att ta bort en tacka som i övrigt mår bra, bara hon slipper få lamm. Speciellt den här tackan som är den absoluta favoriten i mitt lilla gäng.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mager...
« Svar #1 skrivet: 06 maj-15 kl 23:59 »
Om tackan går på bra bete nu med sina lamm hjälper det knappt att ge henne kraftfoder. Däremot kan du erbjuda lammen lammpelletts i lammbar så kanske det underlättar lite för tackan. Det är skitsvårt att gallra ut favoritdjur men, ibland måste man. Om hennes tänder är ok ok hon kommer i bättre i hull till hösten när lammen är avvanda så kanske hon kan vara kvar men, utan att få fler lamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Mager...
« Svar #2 skrivet: 07 maj-15 kl 21:33 »
Tack för svar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser