Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm lammpellets?  (läst 2159 gånger)

linda_777

  • Inlägg: 8
    • Småland
lamm lammpellets?
« skrivet: 03 mar-15 kl 13:50 »
Lammfråga
Vi har ett lamm vars mamma inte vill låta honom dia, (syskonet går utmärkt) Däremot går det bra om vi håller i tackan. Vi har nu i snart en vecka hållit fast tackan med jämna mellanrum så att lammet får dia. Min fråga är nu om man kan ge den något annat som komplement till diandet? Vi vill inte ha något flasklamm, kan lammpellets vara något att komplettera med? Kan lammet livnära sig enbart på detta och den mjölk den lyckas sno åt sig från tackan så småningom? Nu är vi där var 3-4 h, om ett par veckor blir det svårt att vara där så ofta pga arbete.
Tack på förhand för svar

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: lamm lammpellets?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-15 kl 16:29 »
Låter som att du ska införskaffa en lammbar! En sån där hink med lock med spenar längst ner. I den häller man lammnäring och de kan när de själva vill dia. Lite pyssel att lära dem och antagligen får man göra det via flaska. Men när de fattat grejen fyller man bara på den hinken några gånger om dagen.

Lammpellets tycker jag man ska erbjuda alla lamm från start. Det är ingen ersättning för tackans mjölk i ditt fall men du kan antagligen sluta med lammnäring tidigare. Erbjuder du pellets från start kan de själva börja smaka sin takt. Det gör att de får igång vommen vilken i gör att de kan övergå till gräs snabbare.

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: lamm lammpellets?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 17:58 »
har provat det, det räcker inte att bara hålla tackan... och så kommer han bara springa runt oc försöka sno från andra tackor och ställa till problem... mer humant att avliva om ni absolut inte vill ha flasklamm, men en lammbar är en bra idé då behöver man inte mata så ofta, lammnäring på pulver kan serveras kallt och då räcker det att fylla på 1-2 gånger per dag beroende på ute temp.
"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: lamm lammpellets?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 21:55 »
Ett lamm måste ha mjölk eller ersättning i minst 50 dar för att överleva. Det går inte ersätta med lammpellets.

Att få den att dricka från lammbar verkar väl vettigast och enklast i dagsläget.
En annan grej du kan prova är att adoptera bort lammet nästa gång någon tacka lammar. Om du har en tacka som du har scannat som bara ska få ett lamm, kan du ge henne detta lamm precis innan hon får sitt eget lamm, då tar de oftast emot dem.

Du kan läsa mer här:
http://www.faravelsforbundet.com/images/stories/dokument/kunskap/_sid%206%207%208%20nr%208%202008%20liten.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser