Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring med fodermajs  (läst 2264 gånger)

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
Utfodring med fodermajs
« skrivet: 25 feb-15 kl 09:50 »
Kan man utfodra med hela majskorn av fodermajs eller behöver de krossas först?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Utfodring med fodermajs
« Svar #1 skrivet: 25 feb-15 kl 10:01 »
Jag råkade köpa en säck majskorn som hönsen skulle få, men dom tycker dom hela kornen är för stora, smulorna går bra.
Men jag hällde majsen ibland lite krossat havre och kraftfoder, nu hoppar fåren om kvällarna när det är dags för lite godis

Så det går, oklart hur dom tar upp näringen men det krasar gott när dom tuggar lite.
Det är aldrig för sent att ge upp.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Utfodring med fodermajs
« Svar #2 skrivet: 25 feb-15 kl 10:07 »
OK. Jag har ett par säckar över efter en nedlagd vildsvinsåtel och tänkte blanda det i kraftfodergivan till dräktiga tackor. Låter som att jag kan göra det.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Utfodring med fodermajs
« Svar #3 skrivet: 25 feb-15 kl 10:21 »
Prova med en näve så får du väl svaret..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser