Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utsäde Svedjeråg  (läst 6437 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Utsäde Svedjeråg
« skrivet: 07 feb-15 kl 17:22 »
Behöver ha utsäde till Svedjeråg för provodling, betalar gärna bra vid snabb leverans
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

kop1hag1

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Utsäde Svedjeråg
« Svar #1 skrivet: 12 feb-15 kl 18:52 »
Hej Sågaren
Har du fått några svar på utsäde av svedjeråg? Jag är också i behov av ca 5 kg att så till sommaren
och tänkte höra om du kan förmedla någon kontakt om du fått några svar.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Utsäde Svedjeråg
« Svar #2 skrivet: 22 feb-15 kl 19:42 »
Hittade detta. http://www.wastgotarna.se/?r=product/selectionView&id=9 Går väl att ha till utsäde. Själv började jag mina rågodlingar med att hel råg från Saltå kvarn. Numera får jag eget utsäde.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Linus K

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Utsäde Svedjeråg
« Svar #3 skrivet: 05 aug-17 kl 08:44 »
Hej!

Jag odlar Svedjeråg sedan ett antal år och har utsäde att dela med mig av. Och skulle det ta slut hos mig så finns det på Limabacka Kvarn, som jag levererar till. Loggar väldigt sällan in här så hör av er på mail eller telefon vid intresse:
linus.kallgard@gmail.com
0735758159

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utsäde Svedjeråg
« Svar #4 skrivet: 05 aug-17 kl 10:47 »
En kort fråga, men jag har fått höra att äkta Svedjeråg av den typ som finländarna odlade häruppe var utdöd?
Men, är detta samma?

Hur odlar man den i så fall jämfört med vanlig råg?
Vad jag förstått så behöver den extremt mycket mer näring, men skulle i gengäld ge utbyte, 1:8 eller liknande jämfört med vanlig råg.

Det var en tuva som sköt upp många strån från samma tuva har jag fått berättat.

Om så är fallet vore det högst intressant att veta mer då jag också skulle vilja provodla den på en mindre yta i framtiden för att bevara arten.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Linus K

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Utsäde Svedjeråg
« Svar #5 skrivet: 08 aug-17 kl 22:49 »
Hej!

Nja, den sort jag har och den som allmänt kallas "svedjeråg" är svedjeråg "tvengsberg", registrerad som bevarandesort på EU:s lista, återupptäckt och uppförökad av Johan Swärd i Norge med hjälp av ett fåtal kärnor. Vad jag förstått är det den äldre sorten, men det man alltid skall veta när man talar generellt om olika sorters spannmål är att det är ju en ny generation varje år, och således ny selekterat utsäde varje år, en sort är därmed aldrig konstant utan ändrar sig lite på olika platser och hos olika bevarare av sorten. Vilket ju är bra, så att den kan anpassa sig åt där den odlas för tillfället.

Det finns olika skolor om hur man odlar den, jag har skrivit ett långt inlägg om det i denna tråd:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=160553.0

Jag odlar den alltså som "vanlig" höstråg.

OBS! Svedjerågen kräver verkligen inte mycket näring! Jag vet inte vad som händer då, kanske ger den mer halm (kanske lägger sig lättare) men vet inte om den verkligen skulle ge mer kärna. En sak är i alla fall säker och det är att den klarar sig med en ovanligt sparsam kvävegiva, jämfört med moderna sorter.

OBS2! Grejen med att svedja var, vad jag förstår, mest att skapa åkermark av skogsmark. Sedan var svedjerågen praktisk då den tuvar sig och kan ge mycket utbyte per sått korn, i alla fall om man sår tidigt. Som jag odlar nu, så svedjar jag ju inte marken, och därmed har jag inte heller lika fritt från konkurrerande ogräs som man har efter en rejäl svedjning. En gång i början testade jag med utsädesmängd 50 kg/ha men med ganska högt ogrästryck. Det blev tyvärr så lite råg av det att jag inte ens fick tillbaka utsädet. Desto mer ogräs.

Buskningen märks även om man sår den på hösten som jag gör, men är förmodligen större om man sår tidigare (ex på midsommar) och betar ned på hösten. Betning eller slåtter är i så fall, vad jag förstått, nödvändigt (så den inte går i ax första året?) om man sår redan vid midsommar.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Utsäde Svedjeråg
« Svar #6 skrivet: 09 aug-17 kl 12:15 »
Tack för ett intressant svar!
Det jag hört hade passerat några generationer, så fakta kan ha bortfallit, det du säger att den egentligen var mindre energikrävande per ytenhet låter ju mer rimligt, låter ju mer rimligt, som du säger att den tappar i produktiv skörd om man övergödslar.

Detta var ju högst intressant, du får gärna skicka prisuppgift för en mindre kvantitet över PM, eller min mail, eller så kan jag kontakta direkt nästa år då jag behöver förbereda marken först efter årets skörd.
Vad jag minns skall den höstsås som vanligt?






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser