Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  malen eller hel säd till får?  (läst 8055 gånger)

linda_777

  • Inlägg: 8
    • Småland
malen eller hel säd till får?
« skrivet: 06 jan-15 kl 10:13 »
Hej!
Vi har tagit över svärfars får. När han har gett dem kraftfoder har han alltid gett dem malet korn (det finns kvarn på gården). Här på alternativ läser jag att folk brukar ge dem hel säd. Vad är bäst för fåren om man har möjlighet att välja? Vi ger även hönsen malet korn blandat med koncentrat, samma fråga gäller dem.
Tacksam för svar /Linda

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-15 kl 10:56 »
Jag har alltid hört att hel säd är bäst för magen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-15 kl 12:54 »
I sin bok FÅR rekommenderar Erik Sjödin att allt spannmål till får ska vara så grovt som möjligt - men när det gäller korn som ges till får som också får ensilage är det enligt honom (han hänvisar till en brittisk undersökning) sett hur mycket näring de kan utvinna ur kornet, mest fördelaktigt om kornet är krossat.

Jordgubbkiwi

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-15 kl 11:39 »
Till får = hel säd (tänker på havre här.. korn vet jag ej)
Höns = alltid malet.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-15 kl 11:34 »
Till får = hel säd (tänker på havre här.. korn vet jag ej)
Höns = alltid malet.
Varför ska hönsen ha krossad säd, tycker du? Småsten i deras muskelmage kan mycket väl "mala sönder" och ta hand om hel säd!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #5 skrivet: 10 jan-15 kl 12:30 »
Det finns ju rätt mycket skrivet om detta ser man ifall man googlar lite. Bland annat det här:

"När fodret kommer in i munnen tuggas det tämligen lindrigt och sväljs sedan ner för att via matstrupen hamna i våmmen. I munnen blandas fodret med saliv som är basiskt och därmed hjälper till att höja pH i våmmen. Olika foder orsakar olika salivproduktion. Det är en av flera anledningar till att får bör ha sin spannmål hel medan nötkreaturen kan få det krossat eller klämt. Hel spannmål aktiverar genom ökad idissling högre salivproduktion än krossad, vilket neutraliserar de syror som nedbrytningen av spannmålen i våmmen orsakar. Och får har en mindre våm som är sämre på att buffra den ”syrachock” som krossad spannmål kan orsaka."

Citat K. Hammarberg.
http://www.svdhv.org/sv/far/artiklar/2008/e/262/hall-vammen-i-trim-del-1/
« Senast ändrad: 10 jan-15 kl 12:44 av olivia.k »

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #6 skrivet: 10 jan-15 kl 16:49 »
Min samlade erfarenheter säger att får ska ha helt korn.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

linda_777

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #7 skrivet: 16 jan-15 kl 08:30 »
Tack för era svar. Det verkar finnas lite olika åsikter om detta, det är därför jag är osäker. Generellt borde ju allt näringsupptag bli effektivare med malen säd och vad jag har förstått så kan det vara bra att mala just korn till både får och höns för att de skall tillgodogöra sig näringen bättre, övriga sädesslag skall ges hela.
Men jag läste artikeln från svenska djurhälsovård och det lät ju också vettigt.
Sen kan man ju diskutera om det är vettigt att ge dem lite spannmål överhuvudtaget. Vi tänkte att det kunde vara bra för dem nu när de är dräktiga. Det är som alltid svårt att hitta det enda, helt korrekta svaret på en fråga.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #8 skrivet: 16 jan-15 kl 14:03 »
Hur tänker ni om hur mycket havre ger ni era tackor per dag om de är dräktiga. Tänkte blanda hälften fårfor/havre?

Elestorpet

  • Inlägg: 15
    • Skåne
SV: malen eller hel säd till får?
« Svar #9 skrivet: 23 jan-15 kl 16:38 »
Hej!
OM man ska ge säd till får ska de ha helt korn - enligt mina lärarkolleger på naturbruksgymnasiet! :) :) Själva ger vi inget kraftfoder alls om det inte är små tackor som behöver extra. De får vitaminer och mineraler med Hunden & Herdens hinkar och då äter de vad de behöver+ bra ensilage. kanske är det skillnad på ras?? vi har Pälsfår.
Johanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser