Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodervärd åt får  (läst 4980 gånger)

gneis

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Fodervärd åt får
« skrivet: 19 jul-14 kl 21:53 »
Hej!

Jag är ny här och har en nybörjarfråga: Går det att hitta får att ha "till låns", som fodervärd eller liknande?
Vi är en liten familj (boende i Östergötland) som funderar på att ha får men det känns som ett stort åtagande och risken är att vi blir alldeles för bundna till vårt hem om vi inte hittar någon som kan hjälpa till när vi är borta ett par dagar. Därför tänkte vi att det skulle vara bra att prova på genom att ta hand om någon annans får en period. Gör folk så med får eller är det bara hästar?

Mvh
Åsa

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fodervärd åt får
« Svar #1 skrivet: 19 jul-14 kl 22:19 »
Ja, det lär ju förekomma. Vad det kan tänkas kosta vet jag inte, men i artikeln nedan så fick fårägaren EU-stödet för marken där fåren betade, dvs ca 1000kr per hektar. Annars utan möjlighet att få söka stöd lär man få betala för att låna får en sommar.

http://www.gardochtorp.se/far-pa-sommarbete.aspx?article=5690

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Fodervärd åt får
« Svar #2 skrivet: 20 jul-14 kl 20:45 »
Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut får. Jag bor precis på gränsen mellan Östergötland och Småland,  ute vid kusten. Hur långt är det ifrån dig?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fodervärd åt får
« Svar #3 skrivet: 20 jul-14 kl 23:36 »
Här är en tråd som behandlar ämnet "hyra" får. Man kan ju inte säga att vi är överens om vad det ska kosta, vilket antagligen beror på att det inte finns någon marknad.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=162791.msg1545917#msg1545917

aike

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Fodervärd åt får
« Svar #4 skrivet: 09 feb-16 kl 13:52 »
Är intresserad av att hyra får på sommarbete. Har tidigare haft upp till 10 får på marken.

Caspian

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Fodervärd åt får
« Svar #5 skrivet: 31 mar-17 kl 00:26 »
Jag undrar om någon har ett " hum om" hur mycket man kan ta i "tillsynspeng" när man har daglig tillsyn/skötsel för en flock får över en sommar?
Likaså hur mycket man kan begära vid utlåning av sina egna djur, där det även ingår mockning och viss skötsel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fodervärd åt får
« Svar #6 skrivet: 31 mar-17 kl 09:39 »
Försäkringar och överenskommelser ifall ett får råkar illa ut eller ställer till nåt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser