Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddslagen/djurskyddsinspektör - rätt att få omprövning?  (läst 4035 gånger)

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Hej - jag söker efter någon som är duktig på djurskyddslagen och rätten att få en bedömning av ytterligare en djurskyddsinspektör. Speciellt som är duktig på anpassningar och tillämpningar av lagen vid småskalig djurhållning.

Det finns en övervägande risk att den ö jag bor snart blir utan hushållsdjur, bortsett från katter och hundar. Vi har en otroligt nitisk djurskyddsinspektör, som dessutom verkar okunnig om djurhälsa och vilka förutsättningar djuren behöver. Denna inspektör har t ex anmärkt på en liten flock frigående höns som enligt henne hade "smutsiga fötter". Hönsen är frigående och sprätter var dag och går ut och in som de vill. Då hon besökte gården var det dessutom regnigt. Och detta är bara en av de kommentarer som denne inspektör hasplat ur sig...

De två gårdar som har djur har mycket små besättningar av får, grisar, höns och ett fåtal hästar. Men otroligt mycket mark, och fina stall. En besättning av får är redan slaktade pga otillräckligt stall. Stallet var en stor lada där fåren gick i lösdrift med möjlighet till utevistelse året om och inomhusvistelse vintertid. Stallet föll på ett mått som var fel, tror det var takhöjden (!). De hagar som samtliga djur betar i är otroligt biodiversa och skyddsvärda. Båda gårdarna har fått nedslag på sjukbox för termisk komfort. Och djurskyddsinspektören kräver nu att de båda bygger nya sjukboxar (vardera stall har två hästar) för stora kostnader. Det ena stallet är nybyggt och fräscht och skulle en häst bli sjuk finns speciell box som vid behov kan värmas upp med byggfläkt eller liknande. Men det godkänns fortfarande inte.

Den ena gårdsägaren har nu kontaktat Jordbruksverket som tycker det hela verkar orimligt och galet, men som hävdar att det är upp till djurskyddsinspektören att göra en personlig bedömning om levnadsvillkoren för djuren är rimliga. Förmodligen kommer gårdarna att anläggas med djurförbud inom kort och då måste djuren slaktas eller säljas. Jag försöker göra det jag kan för att hjälpa dessa gårdsägare, då det vore fruktansvärt om de måste slakta sina djur. Självklart har gårdsägarna redan försökt tillgodose de krav Länsstyrelsen och Jordbruksverket har också därför redan gjort stora investeringar. Men varje gång djurskyddsinspektören kommer ut och ska godkänna detta, hittar hon någon nytt att anmärka på.

Till saken hör att jag sällan har sett så välmående djur. Vi har dessutom veterinär som bor på ön och alltid ställer upp vid behov, natt som dag. Därav har djurägarna även en stor trygghet vid akuta fall.

Om någon har erfarenhet av hur vi skulle kunna gå till väga är jag tacksam! Jag vet att gårdsägarna gärna vill försöka lösa alla nedslag tillsammans med Länsstyrelsen. Dock tror jag inte att de kommer stänga in hönsen i cementerade burar för att de ska "slippa" smutsiga fötter. Och tur är väl det. Vad som vore rimligt är att vi får en annan djurskyddsinspektör som kan göra en separat bedömning av fallen. Är det möjligt?

Tack på förhand!

Görangranholm

  • Inlägg: 24
    • Skåne
Tyvärr är man helt utlämnad till myndighetspersoners godtycke..... >:D Det enda råd jag kan ge är att försöka intressera lokaltidningen för saken.

Att överklaga lönar sig sällan....de vill inte stöta sig med varandra.

Om trycket blir tillräckligt stort kanske inspektörens chef "tittar på ärendet".

I förebyggande syfte är det bra att undvika myndigheter...( enl.min personliga erfarenhet av skatteverk och FK )

freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Tyvärr är man helt utlämnad till myndighetspersoners godtycke..... >:D Det enda råd jag kan ge är att försöka intressera lokaltidningen för saken.

Att överklaga lönar sig sällan....de vill inte stöta sig med varandra.

Om trycket blir tillräckligt stort kanske inspektörens chef "tittar på ärendet".

I förebyggande syfte är det bra att undvika myndigheter...( enl.min personliga erfarenhet av skatteverk och FK )

Tack för ditt svar! Ja, att be chefen titta på ärendet är det som ligger närmast. Och samla de erfarenheter av djurinspektörens bristande kunskap och ge förslag på lösningar. Det är väldigt bråttom nu. Inspektören kommer ut i veckan igen och då kan gårdarna få djurförbud.

Görangranholm

  • Inlägg: 24
    • Skåne
Tänk bara på att det lätt går prestige i ärenden....ingen myndighetsperson medger att de haft fel.

Även om man skulle vilja "ryta till" vinner man mer på att vara korrekt.

Känner Ni någon jurist som kan hjälpa till (gratis)?? Advokatbrev med hänvisning till olika paragrafer brukar lugna ner dem.

Kanske någon djurskyddsförening kan ge tips ??

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
Ang. betesmarkerna, varna lokala naturskyddsföreningen om att hagarna kommer att växa igen, om gårdarna får djurförbud. Dom kanske blir så ilskna, att dom hjälper till mot myndigheterna.


Thomas, Bornholm

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
Läs på   forysta.bloggspace.se och bli mörkrädd :(   men det finns säker något konstruktivt att ta till eller någon att ta hjälp av.



freitag

  • Inlägg: 220
    • Södermanland
Tack för alla svar!

Ja prestigen ja. Puh! Ett brev där man förklarar vad vi anser om "vår" djurhållning enligt paragrafer från djurskyddslagen, och implikationerna av att gårdarna får djurförbud (igenväxande marker osv) till enheterna naturvård, miljö och länsveterinär (djurskydd) på Länsstyrelsen kanske?

Hur går man tillväga med den inkompetenta djurskyddsinspektören?

Jag blir galen på det här. Man känner sig så maktlös.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
Jag kan bara tillägga att tyvärr så här ser det ut i dagens Sverige, Där byråkratin har tagit över. Där pengar, regler, lagar går före människor,  djur och natur. Och just nu bedrivs häxjakt på alla Sveriges djurägare. http://metrobloggen.se/wikipedia/se-upp-skane/#comment-44345
Efterlyser: Solidaritet. Sammanhållning,Medmänsklighet. Och en stor portion sunt förnuft. Innan dessa människor har lyckats såga av den gren vi alla sitter på.

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Intyg från veterinär om att djuren mår bra kan vara till hjälp. Är någon av gårdsägarna med i Lrf? Där kan man få hjälp i sådana här frågor.


Edit: Såg nu att tråden är lite gammal. Men, mitt svar är allmängiltigt så det får stå kvar.
« Senast ändrad: 30 mar-14 kl 14:12 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Hur har det gått?
Kaninuppfödare och pelargontant.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
Länge sedan senaste inlägget men alltid aktuellt.

Hjälper ibland folk i bygden med enklare djurskyddsärenden.
Bara i denna lilla västkustkommun trakasserar Länsstyrelsen tre djurägare med besök, hot om djurförbud, letar fel, gör återbesök, skriver fakturor, öppnar dörrar till boningshusen, skriver kontrollrapporter som kan vara fabler, påstår att kontroll har genomförts utan att djurägaren varit närvarande mm, mm.

Jag tror djurinspektörerna i Västra Götaland nyligen har slagit egna rekord i dumhet och elakhet.
Den drabbade, som är en aktad person i bondekretsar, fick rutinbesök av ls.

Djurbesättningen består av två hönor och några får.

Anmärkningarna för hönorna var att de ska ha runda sittstänger och det ska vara strö i värpredena.
Anmärkningen för fåren var att baggen var avskild från tackorna.

Sittpinnarna användes enl. djurägaren inte av hönorna (kanske för att de var fyrkantiga) att lägga strö redena är enkelt åtgärdat.

Om man vill ta bort baggen i en liten besättning, var gör man då av den om den inte får ställas i en egen kätte? Noskontakt borde vara tillräckligt?

Ls tog sig friheten att följa upp "anmärkningarna" med ett återbesök. Djurägaren har så här långt blivit fakturerad över 5000 kr.

Hönornas värde är kanske tio kr, dörren behöver bara öppnas så har baggen kroppskontakt med damerna.

Djurägaren kan rimligtvis inte ha en hög riskklass hos ls.

Återbesöket är därför inget annat myndighetstrakasserier.

Jag påstår att ls med sitt övernitiska anmärkande och fakturerande slår sista spiken i kistan för småskalig djurhållning.   
« Senast ändrad: 29 jan-17 kl 14:45 av lj »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 6 användare
xaelanar, Be, javill, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser