Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med öronmärkning.  (läst 11146 gånger)

Malinokamau

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
Det här med öronmärkning.
« skrivet: 21 aug-12 kl 10:47 »
Hej!

Mina 3 vuxna tackor är bara märkta i ena örat, deras förra ägare hade inte märkt någon i båda öronen utan bara i ena. Förra sommaren var det nån kontrollant här och tyckte väl att det var väl dags att märka dom i båda öronen osv.
Ena tackan har dessutom tappat sitt öronmärke och jag har 2 nummer att gissa på. 902 eller 903, jag har sagt att hon är 902 och det är det hon är uppskriven som efter ett veterinärbesök.
Ja, hursomhelst.

Har inte haft någon märktång så alla 5 lammen, födda i år, är inte heller märkta. De 3 baggarna ska förmodligen slaktas i höst så dom tänkte jag inte ens märka upp men tacklammen ska få vara kvar.

Vad för problem kan jag vänta mig om jag öronmärker vuxna tackor? Dom har ju ganska så hårda öron. Lammen har ju vuxit på sig bra och börjar bli rätt så stora så dom kanske inte heller gillar att bli öronmärkta. Gör det ont för dom?
Vad jag kan tänka mig att det kan bli lite lättare för dom nu när alla insekter och sånt börjar minska. Flugorna är inte lika jobbiga och inte värmen heller.
Jag hade ingen större lust att märka under rötmånaden ifall det skulle infekteras.

Vet ni någon bra sida där det står vart öronmärket ska sitta?

"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 11:00 »
Men förde du inte in djurens identitet i stalljournalen när du köpte dom ?

Gör rent i örat där du sätter märket, desinficera märket, och sätt i det.
Normalt sett blir det inga problem.

Tackan på bilden har märket rätt isatt,
(kanske skulle suttit en halv cm lägre så det inte var så nära blodådern
och haft ett mindre märke).
« Senast ändrad: 21 aug-12 kl 11:02 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Malinokamau

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 11:12 »
Fåren bodde här på gården när jag köpte den så jag har inte köpt dom utan mer som bara tagit över dom.
Tackan som tappat öronmärket tappade det under sommaren då jag flyttade in och jag vet att hon är något utav 902 eller 903.

Alla tackor är födda här på gården så dom finns redan i stalljournalen.

Tack för bilden!
Finns det många blodådror i örat eller är det mest dom man kan känna som jag ska undvika?
"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

turinge

  • Inlägg: 138
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 11:32 »
Gå in på Jordbruksverket och klicka på "djur", "får och getter" så får du mycket regelinfo.
Angående öronmärkning så skriver Jordbruksverket detta:

Får eller getter som är födda efter den 9 juli 2005
Får eller getter som är födda efter den 9 juli 2005 ska vara märkta
senast sex månader efter födelsen. Djur som föds och flyttas från
din produktionsplats innan sex månaders ålder ska du märka
innan transporten. Både du som lämnar djur och den person som
tar emot dem är ansvariga för att märkningen är rätt. Inför slakt
kan det vara bra om du tar reda på om slakteriet kräver någon särskild
slaktmärkning. Djur som inte är märkta får varken tas emot
på slakterier eller andra produktionsplatser.

Djur som ska bli äldre än ett år

Om dina får eller getter är avsedda att leva längre än 12 månader ska
du märka dem med två öronbrickor, en i varje öra. Öronbrickan ska
vara präglad med landsbeteckningen för Sverige (SE), födelseplatsens
produktionsplatsnummer och individnummer. Individnumren
ska bestå av fem siffror. Inget djur som är fött i samma besättning
efter den 9 juli 2005 får märkas med samma individnummer
förrän tidigast 20 år efter det att den första brickan beställdes.

Djur som inte ska bli äldre än ett år

Om dina får eller getter är avsedda att leva kortare tid än 12
månader behöver du bara märka dem med en öronbricka. Öronbrickan
ska vara präglad med landsbeteckningen för Sverige (SE)
och födelseplatsens produktionsplatsnummer. Det är frivilligt med
individnummer för dessa djur. Om du har ett djur som är märkt på
detta sätt men det har blivit äldre än 12 månader ska du märka om
det. I detta fall ska du märka om djuret med två öronbrickor som
också har individnummer. (SJVFS 2009:81) K 2913

Elekronisk märkning av får och get har Sverige undantag för men
djur som ska säljas ut ur landet ska märkas med elektronisk öronbricka
vilka beställes via Jordbruksverket, Registerenheten. Enligt
EU förordning 21/2004
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 11:37 »
Finns det många blodådror i örat eller är det mest dom man kan känna som jag ska undvika?

Du ska akta dom stora blodådrorna, skulle du punktera ett sånt blöder det förskräckligt på ett vuxet får.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Klajes

  • Inlägg: 17
    • Södermanland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #5 skrivet: 22 aug-12 kl 16:54 »
hej! Jag har märkt både vuxna får och större lamm som jag nu blev tvungen att flytta till bättre bete (de skulle egentligen stannat på födelseplatsen tills de slaktades hemma) det var i rötmånad men gick så bra så :) Om du köper en tång typ combi senior så följer en bra bild med var och hur på örat du ska sätta märket. Fåren rycker i allmänhet till så jag har tyckt att den combi tången är till fördel som släpper märkena direkt. Inget av djuren har verkat bry sig direkt efter, så jag tror inte det känns mer än att ta hål i örat för oss. De varken skakar på huvudet eller verkar vilja klia å så fort de har blivit fria har iaf mina gärna ätit lite havre efteråt som belöning. Jag doppar tång och märke i jodopax före (så som står i bruksanvisningen som medföljer tången) och ingen har haft problem med infektion el dyl. Lycka till!

Malinokamau

  • Inlägg: 35
    • Västerbotten
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 15:50 »
Tack så hemskt mycket för era svar!

Visst är det så att om man slaktar här hemma så behöver lammen inte vara märkta? Det är väl bara att föra in på gruppsidorna att tre stycken gått till slakt?

Det finns en påse med märken här, beställda av förra ägaren men på samma SE nummer såklart eftersom jag tagit över det. Kan jag använda dom märkena?

"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #7 skrivet: 24 aug-12 kl 16:35 »
Tack så hemskt mycket för era svar!

Visst är det så att om man slaktar här hemma så behöver lammen inte vara märkta? Det är väl bara att föra in på gruppsidorna att tre stycken gått till slakt?

Det finns en påse med märken här, beställda av förra ägaren men på samma SE nummer såklart eftersom jag tagit över det. Kan jag använda dom märkena?

Ja, du kan använda dom märkena om inte något djur är slaktat som är kopplat till dom märkena
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #8 skrivet: 24 aug-12 kl 16:48 »
Visst är det så att om man slaktar här hemma så behöver lammen inte vara märkta? Det är väl bara att föra in på gruppsidorna att tre stycken gått till slakt?
Om dina lamm är under 6 mån så behöver dom inte märken.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #9 skrivet: 03 nov-15 kl 13:44 »
Kan någon tipsa om vilka märken och tång som är lämplig för en" hobbyfårbonde" med liten besättning?

Jag tycker ju att Stallmästarens Micro verkar bra då dom är små, jag kommer inte ha så stora och vilda flockar att jag behöver kunna särskilja dom på avstånd med kikare...hoppas jag.

Någon som upplevt för- och nackdelar med olika modeller och fabrikat?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #10 skrivet: 03 nov-15 kl 14:40 »
Kan någon tipsa om vilka märken och tång som är lämplig för en" hobbyfårbonde" med liten besättning?

Jag tycker ju att Stallmästarens Micro verkar bra då dom är små, jag kommer inte ha så stora och vilda flockar att jag behöver kunna särskilja dom på avstånd med kikare...hoppas jag.

Någon som upplevt för- och nackdelar med olika modeller och fabrikat?
Jag har tidigare haft "Pat Horten"-märken men körde bara ett år med dem.. Dålig synlighet på lite håll och många avrivna märken var min erfarenhet. Gissar att det blir ungefär samma problem med Stallmästarens Micro, eftersom att de går runt örat som en "ögla" så fastnar det lätt i grenar osv med ett sönderslitet öra som följd. Små siffror gör att man i princip måste fånga fpren/lammen för att avläsa id. Även om de inte är direkt skygga så kommer säkert inte alla vara så pass tama att de står helt stilla och alldeles intill när man ska inspektera.

Har sedan 6 år kört med Stallmästarens Combi 2000 Mini och tycker de är de bästa hittills. Har även kört med Combi 2000 "Små" ett tag men tycker att "Mini" är tillräckligt små för att inte vara i vägen och tillräckligt stora för att man ska kunna stå några meter bort och avläsa id plus att det är färre bortslitna märken och trasiga öron än med Pat Horten (och gissningsvis "micro"-märkena).

Som tång har jag den billigaste/enklaste som de hade i Jordbruksverkets e-handel. Den fungerar alldeles ypperligt till de 40-60 märkningarna jag gör per år.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #11 skrivet: 03 nov-15 kl 14:52 »
Precis den info jag vill ha...anade att Micro kunde fastna enklare än andra...
Combi 200 Mini får det nog bli....
Det är aldrig för sent att ge upp.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #12 skrivet: 03 nov-15 kl 14:58 »
Precis den info jag vill ha...anade att Micro kunde fastna enklare än andra...
Combi 200 Mini får det nog bli....

Finns säkert andra som tycker annat, för i annat fall skulle det ju bara existera en enda märkestyp.. :)
Men det var iaf min erfarenhet.
Märker man med "2000 Mini" på rätt ställe i örat så sitter de mkt bra. Se instruktion här:
http://stallmastaren.se/file=2534

Sätter man för långt ned på örat eller för långt utåt så rivs de av lätt då örat är ganska tunnt där, eller så "vandrar" märket ut genom att nöta ett större och större hål ut mot kanten.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #13 skrivet: 03 nov-15 kl 15:03 »
Har ju redan en tacka med ett stort hål i örat, så där blir det väl lite trixigt..

Sen av någon anledning har förra ägaren stoppat i dom där elektroniska märkena på två tackor...lite oklart syftet, kanske bara kosmetiskt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #14 skrivet: 03 nov-15 kl 18:32 »

Märker man med "2000 Mini" på rätt ställe i örat så sitter de mkt bra. Se instruktion här:

Så är det nog med "micro" också, att de fungerar bättre om man sätter dem rätt, dvs långt in nära huvudet så att det inte finns plats för något att komma in i öglan och dra loss det. Jag har använt "micro" på fåren och de sitter kvar, däremot på getter är micro dåliga men där funkar ju inga öronmärken.
Problemet med micro är som du säger att det kan fastna och riva sönder örat, men de kan även snurra runt. Tången är väl inte heller så bra. Micro är i alla fall lätta att klippa bort om det behövs.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #15 skrivet: 04 nov-15 kl 19:20 »
Jag har kört ett av varje. Pat horten i ett öra och Kombi 2000 mini i andra. Sätter stora märket i ena örat på tacklamm och andra örat på bagglamm. Därför lätt att se skillnad på tackor och baggar på långt håll.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #16 skrivet: 12 jun-16 kl 11:16 »
Jag älskade PAT Horten, men dom är ju borta nu... (enda nackdelen var att dom blev väldigt kalla i örat vintertid på utegångsfår(  Så nu kör jag Micro istället.  små lätta smidiga, jag förstår inte att vissa säger att de inte sitter kvar,  sätter man dem RÄTT (långt in på örat och nära huvudet) så sitter de lika bra som alla andra märken enligt min erfarenhet, men med en vikt på under två gram så stör dom minimalt både estetiskt och för fåren.
I min lilla besättning är det inte så viktigt att kunna läsa individnumren på håll, det är få djur och alla kommer fram och trängs för att bli klappade....
För enkelhetes skull så har tackorna och rekryteringslammen grå märken medan de som ska säljas/slaktas  får blå märken.  (vill ha så diskreta märken som möjligt)
Alla djur får individnummer, men de blå och de grå märkena är i två olika nummerserier, de grå började på 0001  och de blå märkena började på 5001.
Kennel SweetCaileanz

emmaochjoakim

  • Inlägg: 1
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #17 skrivet: 06 maj-19 kl 09:27 »
Om man bara har två får (som var flasklamm och som varken ska avlas på eller ätas) måste de vara öronmärkta då? ???

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #18 skrivet: 06 maj-19 kl 12:28 »
Om man bara har två får (som var flasklamm och som varken ska avlas på eller ätas) måste de vara öronmärkta då? ???


JAAA! Fåren ska ha märken.

Och ni som har dom måste skaffa ett SE-nummer, produktionsplatsnummer.
Det är enkelt att få ett sådant, bara fylla i en blankett, skriva ut en enkel gårdskarta från nätet, och markera på denna karta var byggnaden finns där fåren ska bo på vintern.


http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/produktionsplats.4.7409fe2811f8e7990b8800083.html

 
Det handlar om att skydda både dina får, och alla oss andras får, från sjukdomar och smittor, samt att kunna säkerställa varifrån kött i livsmedelskedjan kommer.

Om dina får blir svårt sjuka, kanske dör, i en smittsam sjukdom, som de fått via ett förrymt får, så är det tack vare öronmärkena som har information om SE-numret (produktionsplatsnumret), som det går att spåra smittan till den gård som det fåret kom ifrån, så att man kan stoppa smittan.

Om det råkar vara så att dina får rymmer, så kan man via öronmärkena identifiera vem som är ägare, så att du kan få tillbaka fåren, annars så kommer de antagligen att avlivas.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Det här med öronmärkning.
« Svar #19 skrivet: 06 maj-19 kl 20:50 »
Om man bara har två får (som var flasklamm och som varken ska avlas på eller ätas) måste de vara öronmärkta då? ???
Känner du hen som gav dej flasklammen? Denne verkar ha missat något...
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser