Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslaget till ny djurskyddslag  (läst 34699 gånger)

regnpipan

  • Gäst
Förslaget till ny djurskyddslag
« skrivet: 29 nov-11 kl 20:23 »
Är det någon som orkat börja sätta sig in i förslaget till ny djurskyddslag. Framför allt ur ett självhushållar / småbrukarperspektiv?

http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 20:35 »
Började läsa lite. Enligt nedanstående får bara veterinär ge sprutor, vilket kan innebära merkostnader för djurägaren. Och det står att operativa ingrepp bara får göras om de är motiverade av veterinärmedicinska skäl. Undrar om man får lov att kastrera djur då? Det står iofs att smågrisar bara får kasteras av veterinär, men det innebär ju inte att kastrationer får ske utan veterinärmedicinska skäl.

Citera
Vård av sjuka djur samt operativa ingrepp
I den nya lagen anges att djur som är skadade eller sjuka snarast ska
ges nödvändig vård eller avlivas. Denna vård ska ges av veterinär när
så behövs och operativa ingrepp får endast göras om de är befogade
av veterinärmedicinska skäl. Utredaren föreslår att detta även ska
gälla all penetration av hud eller  slemhinnor på djur så att detta
även inkluderar injektioner,  blodavtappning och akupunktur.
Utredaren anser inte att djur ska utsättas för ingrepp som riskerar
att orsaka djuren lidande och bestående men om det inte är befogat
av veterinärmedicinska skäl och sker under veterinärt ansvar.
Utredaren anser vidare att det är självklart att alla operativa
ingrepp ska göras under bedövning. Obedövad kastrering av små-
grisar anser utredaren ska fasas ut tre år efter lagens ikraftträdande.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 20:49 »
Det finns en del motsägelser. Det står att man ska vara tvungen att kastrera eller ge p-piller till utekatter för att förhindra att katterna får oönskade ungar på ett annat ställe i texten, samtidigt står nedanstående:

Citera
Förbud mot hormoner 
3 §  Djur  får  inte  ges  hormoner  eller andra ämnen för att påverka
djurets egenskaper i annat syfte än att förebygga, påvisa, bota eller
lindra sjukdom eller sjukdomssymtom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 21:28 »
Jag har bara läst en del men är redan så förbannad så jag orkar inte läsa mer >:(  Även om det finns en del bra saker, som förbud mot tidelag, så är lagförslaget fullt av floskler och lulligull. Skulle denna lag gå igenom i den form som den är föreslagen så får djur långt större rättigheter i Sverige än vi människor har ::)
Detta är ett av mina favoritstycken:
Citera
Slaktkycklingsaveln bör inriktas mot att få bort de ärftliga
faktorer som ligger bakom t.ex. benproblem, hudinflammationer,
bukvattusot och ”plötslig död”-syndrom. Avelsarbete bör också
bedrivas för att få bort de beteendestörningar som finns hos
föräldradjuren till slaktkycklingar, värphöns och kalkoner.
Utredaren bedömer att mer forskning också behövs för att studera
slaktkycklingarnas avelsdefekter under svenska förhållanden. För
värphöns bör aveln inriktas mot att få bort problemen med
fjäderplockning och kannibalism.

Tror svenska politiker på fullaste allvar att dom kan få stora multinationella företag att ändra på sin avelsstrategi ??? Sverige är en alldeles för litern marknad för att det ska finnas ett intresse att ta fram hybrider som klarar svensk lagstiftning. Och hur tror dom att avel ska rätte till ett problem som förr beror på orealistiska produktionsformer  ???


Huane mig, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Förvisso har några veterinärer och zoologer varit inblandade i denna skrivelse men man undrar ju hur mycket av djurkunskap från verkligheten dom har....

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 22:05 »
Är det någon som orkat börja sätta sig in i förslaget till ny djurskyddslag. Framför allt ur ett självhushållar / småbrukarperspektiv?

http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371


Tack och bra att du tar upp denna lag och lagförslag, Regnpipan Jag har redan läst här på forumet, och förstått att mkt som gemene man tror att det står i lagen bara är vad dom hört eller tror sig veta. Vet man vad som står i lagen, så kan man ta en diskussion med folk som tycker men inte vet.
Har inte själv hunnit läsa men ska hålla koll på denna tråd.
Tack och hoppas på konstruktiva diskussioner. Slänger också ut en undran hur kan vi påverka denna lag innan den slås fast!!!
Getar´n
Livsglädje

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #5 skrivet: 30 nov-11 kl 07:45 »
Här vill jag också vara med och kika... :)

Bra poäng Azoo-Lina. (fast om det är principiellt fel att djur har större rättigheter än människor, så är det nog människor som ska ha fler rättigheter, inte djuren som ska ha färre - men varför polarisera?) Att rikta aveln för att förebygga beteendestörningar eller benproblem och mottaglighet för sjukdomar och infektioner är väl inte heller fel i sig -det kan tyckas oskyldigt för de allra flesta vid första anblicken. Problemet är väl precis som i minkfrågan(*), så kan det istället användas som ett verktyg för att fortsätta hålla djur under vidriga produktionsformer. Alltså att man försöker avla bort ett beteende som förekommer enbart pga stressade djur som hålls på ett felaktigt sätt som inte tar hänsyn till deras natur. Men det verkar ju som om du är av samma åsikt som mig här(?), ingen idé för mig att försöka slå in öppna dörrar, men jag tänkte att det kunde vara bra att tydliggöra lite vad poängen är, eftersom kanske inte alla ser det problematiska i sammanhanget.

(*Man kanske få ner beteendestörningar hos minkar genom att inte avla på minkar med stereotypa beteenden, men bara för att man genom avelsarbete kan få minkar att bli mindre benägna att uppvisa ett yttre tecken på stress - betyder det inte per automatik att de inte fortfarande kan lida av en inre stress, som istället kan ta helt andra, mer svårupptäckta, uttryck) Jag har för mig att jag själv en gång sagt att "ångest och smärta är bra saker - därför det är säkra tecken på att någonting är väldigt fel", och att identifiera ett problem är första steget till att lösa det.
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 07:53 av Hippievagnen »

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #6 skrivet: 30 nov-11 kl 08:01 »
Later som en bra lag. Jag har lange varit trott pa hundagare som later sina vovvar jucka mot mitt ben. Nu kan jag satta dit dom for tidelag.

Skamt asido, jag tror att lagen forfattats av stadsbor. Om lagen skall ha nagon annan effekt an att gora djurbaserad matproduktion fullkomligt oekonmisk i Sverige maste den ocksa tillampas pa alla animaliska produkter vi importerar ifran utlandet.

Jag tvivlar pa att snabbmatskedjorna och snabbkopen skulle uppskatta det. 

regnpipan

  • Gäst
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #7 skrivet: 30 nov-11 kl 14:52 »
Slänger också ut en undran hur kan vi påverka denna lag innan den slås fast!!!

Det är ett förslag. Borde därför gå en remissrunda och remisser kan man alltid svara spontant på (vilket jag gjort vid ett par tillfällen). Vi får väl se om någon orkar leta fram när remisssvar skall vara inne.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #8 skrivet: 30 nov-11 kl 15:40 »
Hmm... Undrar hur de tänker. Om ett av våra får behöver en 10dagars penicillinkur eller liknande, ska då vetten sitta och åka 40 mil per dag för det? 400 mil + övriga kostnader... Då måste vi mao avliva så fort ett djur blir sjukt, oavsett hur lätt det skulle vara att få det friskt?
Fy fan säger jag.  >:D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #9 skrivet: 30 nov-11 kl 17:50 »
I lagförslaget står ju att första delen (med att vet ska ge alla sprutor etc) inte gäller i akuta lägen och att tillsynsmyndighet kan besluta om undantag.

Jag tror inte att det kommer att bli någon egentlig skillnad fmot nu för de allra flesta, däremot ges möjlighet att förbjuda kvacksalvare som sprutar dmso subkutant på häst etc så det kan förhoppningsvis leda till ett uppstädande bland "helbrägdagörare" som åker runt och behandlar hästar som borde fått veterinärvård istället.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #10 skrivet: 30 nov-11 kl 18:15 »
Fast det är bra att de ändrar definitionen av djurförsök. Idag måste man ha etiskt tillstånd bara för att titta på djuren om detta tittande sedan ska vara med i en etologisk studie och det är knäppt. Man ska alltså titta på hur djur gör när de beter sig normalt, man petar inte ens på dem  ::) och man måste ha samma tillstånd som för djurförsök där man opererar osv. Så det var ju något bra  :) Ska kika vidare

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #11 skrivet: 30 nov-11 kl 18:21 »
Men hur ska en djuraffärsägare veta om köparen har tillräcklig kompetens för det djuret den köper och vad innebär det? Jättebra teoretiskt men hur ska det se ut i praktiken ???


Föreskrifter om hur djur ska hållas och skötas m.m.
6 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
utöver vad som följer av 3–5 §§ meddela föreskrifter om
1. hur djur ska hållas och skötas, 
2. villkor för eller förbud mot viss djurhållning,
3. försäljning eller annan överlåtelse av djur, 
4. utfodring och vattning av djur,
5. tillsyn av djur och undantag från kravet på daglig tillsyn:o
6. undantag från kravet på att djur ska hållas lösgående, och 
7. villkor för hur djur får hållas tillfälligtvis bundna och tillfäl-
ligtvis fixerade.

Undantag rån daglig tillsyn kan väl ändå inte få förekomma, det kan bli väldigt allvarligt  :-\

Fast den här är bra
10 § Djur får inte överges. :-*


12 § Djur får inte agas, skadas eller överansträngas. 
Vad är definitionen på överansträngas. Produktionsmässigt, tävlingsmässigt eller hur menar de här. Vart går gränsen  ???

14 § Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för moderdjur eller avkomma är förbjuden.

Välkomnas men ack så många arga sällskapsdjursuppfödare det kommer att bli

Tror jag slutar kommentera lagen här men det finns ju mycket bra men också mycket som inte är praktiskt möjligt. Ett sådant här lagförslag måste ha verklighetsförankring.

« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 18:35 av Galopp »

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #12 skrivet: 30 nov-11 kl 18:38 »
Började läsa lite. Enligt nedanstående får bara veterinär ge sprutor, vilket kan innebära merkostnader för djurägaren. Och det står att operativa ingrepp bara får göras om de är motiverade av veterinärmedicinska skäl. Undrar om man får lov att kastrera djur då? Det står iofs att smågrisar bara får kasteras av veterinär, men det innebär ju inte att kastrationer får ske utan veterinärmedicinska skäl.
Är det så att det bara är veterinärer som får ge sprutor kommer det bli mycket dyrare för djurägare, i allafall för oss hästägare. Om hästen ska behandlas med antibiotika idag får man som hästägare ge hästen sprutor så länge det inte är intravenöst (direkt i blodet). Med den nya lagen måste i så fall vet komma ut varje dag 5-7 dagar. Alternativt stå på klinik, hm, hoppas vi får förtroendet att ge dem avmaskningsmedel och medicin oralt iallafall i fortsättningen.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #13 skrivet: 30 nov-11 kl 18:58 »
Det finns en del motsägelser. Det står att man ska vara tvungen att kastrera eller ge p-piller till utekatter för att förhindra att katterna får oönskade ungar på ett annat ställe i texten, samtidigt står nedanstående:
Jag tycker det är bra att man försöker ta tag i problemet med herrlösa katter, men hur ska man få någon kontroll över kastrerings och märkkravet efterlevs? Är det så att alla katter som påträffas utan märkning med automatik kommer att avlivas? Hur gör den som vill avla på sin katt? Hur fungerar det med hundarna idag, är alla hundar märkta och registrerade?


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #14 skrivet: 30 nov-11 kl 19:36 »
Seriösa hunduppfödare märker och registrerar sina hundar, valpar märks och köparna uppmanas registrera dem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #15 skrivet: 30 nov-11 kl 20:11 »
Jättebra att Du startade denna tråd, Regnpipa!  Spontant antar jag att den nya lagen ska gynna storföretag och långa transporter, och missgynna småskalighet och folk som är personliga vänner med djuren.  Jämför med fröer!

Och stort tack för länken!  Här ska läsas!  (flämt, flås, stön!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #16 skrivet: 30 nov-11 kl 21:11 »
Seriösa hunduppfödare märker och registrerar sina hundar, valpar märks och köparna uppmanas registrera dem.
Gör inte seriösa kattägare det samma? Frågan är kan vi med lagens hjälp komma åt de oseriösa?

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #17 skrivet: 30 nov-11 kl 21:18 »
Jättebra att Du startade denna tråd, Regnpipa! 
Och stort tack för länken!  Här ska läsas!  (flämt, flås, stön!)
Instämmer med ovanstående.
Är det något som speciellt ändras för fårens del? Har också försökt plöja förslaget men man får nog läsa lite pö om pö istället.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #18 skrivet: 01 dec-11 kl 08:03 »
Citera
Gör inte seriösa kattägare det samma? Frågan är kan vi med lagens hjälp komma åt de oseriösa?
Det finns många på landet som har omärkta katter. Det innebär inte per automatik att de missköts! Tror snarare att ett sådant krav skulle "utrota" den riktiga svenska bonn-katten. Den som lever som ett nyttodjur på gårdarna. Det vore väldigt beklagligt för den borde snarare bevaras eftersom det förekommer så många rasblandningar nuförtiden.
Stenhård kontroll är inte alltid av godo.

Annars tycker jag Galopp har många bra infallsvinklar. Det känns som om förslagen inte är helt genomtänkta och synade ur alla aspekter.

Kanske trådskaparen ska sammanställa de viktigaste frågeställningarna här och skicka in dem för att göra de beslutande uppmärksamma på problematiken?

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Förslaget till ny djurskyddslag
« Svar #19 skrivet: 01 dec-11 kl 08:17 »
Birgit har en poäng här, angående den äkta svenska bonn-katten.

Många på alternativ värnar om de gamla svenska lantraserna, flera av dessa raser är dock bara en rest av en lantras, som härstammar från kanske så lite som en enda inavlad besättning. Den svenska bonn-katten däremot har funnits i hus och på gårdar sedan före vikingatiden. Snacka om Äkta Lantras som utvecklats till att passa miljö och klimat utan ensidig mänsklig avelspåverkan!!

Om lagens mening är att alla katter som springer lösa skall vara märkta och kastrerade så är det slutet för vår enda kvarvarande äkta lantras. Då blir det bara Birma och Siames kvar.
Undrar om utredaren tänkte på det?
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser