Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  STAMKVISTA GRAN  (läst 15070 gånger)

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
STAMKVISTA GRAN
« skrivet: 25 nov-11 kl 08:01 »
En del säger NEJ!!!! andra säger INGA PROBLEM!!!. Vad säger ni? Har ett område på ca 2ha som ja börjat gallra lite i. Har dock ännu inte stamkvistat nåt. Men väldigt många markägare runtomkring har gjort det och det ser ju bra mkt trevligare ut i deras granbestånd än i mitt utan stamkvistning. En annan orsak till att jag undrar är den att jag skulle kunna få ett par väldigt fina pass där under rådjursjakten om jag öppnar upp med hjälp av stamkvistning, som det är nu är det ju fortfarande tätt även där jag gallrat. Men jag vill ju inte få röta i allt heller

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 14:59 »
Skogsstyrelsen har en bra pdf om stamkvistning till höger på denna sida. http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skogsskotselserien/Stamkvistning/

Verkar vara väldigt viktigt att man inte skadar barken nära kvistningen och att man bör lämna ca 5 mm stump på kvistarna mot stammen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 15:06 »
Granar är väldigt känsliga för ingrepp. Du bör lämna minst 15 cm. om du nu måste kapa ngr. grenar. Rötangrepp blir det snabbt annars .Det ända träd som man stamkvistar är tall,för att få bättre virke i framtiden.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 11:42 »
Granar är väldigt känsliga för ingrepp. Du bör lämna minst 15 cm. om du nu måste kapa ngr. grenar. Rötangrepp blir det snabbt annars .Det ända träd som man stamkvistar är tall,för att få bättre virke i framtiden.

Det är vanligt att även stamkvista lärk, ädla trädslag (främst bok och ek) och träd för slöjdanvändning. Vet också en och annan skogsmästare som stamkvistar björk, klibb- och gråal, silvergran, douglas och sitka. Finns många fler trädslag än tall som stamkvistas...

Sitka är ju hyfsat nära släkt med vår vanliga rödgran (tillhör även den Picea) och det borde ju fungera lika bra (sitkan kan också drabbas av samma rösvampar). Har sett två stamkvistade sitkabestånd varav det ena var jättefint (va 2-3cm stump lämnad) och den andra var jätteful och träden blödde kåda, men där hade kronhjort gått in så det är svårt att säga hur många procent av skadan som berodde på stamkvistning, troligtvis inte mycket. En granne här i närheten har stamkvistat i sin blandskog runt 3 år sedan och hittills ser granarna (rödgran) bra ut, han hade också runt 2-3cm stump på sina.   
« Senast ändrad: 29 nov-11 kl 11:49 av timjan86 »
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 12:01 »
Jag vill börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet eller kunskap om granodling, men jag har gått en trädgårdsutbildning, där vi bl.a.läste en del om träd och fruktträdsodling. Då fick jag lära mig att man väntade med att stamma upp träden, eftersom huvudstammen "grovnar" bättre om sidogrenarna lämnas kvar. Det är ju oxå så att såfort ett träd får ett sår, öppnar man upp för sjukdommar att få fäste.

Generellt vad gäller trädbeskärning är att man ska klippa, skära grenen precis utanför grenkragen ( den lilla förtjockningen där grenen fäster i huvudstammen)

Kanske har jag bidragit med något, trots min bristande erfarenhet i storodling :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

 

Existens?

  • Gäst
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 12:05 »
Gran lämnar man en stump på minst 5 cm, annars blir det röta, kanske inte efter ett år, men förr eller senare.

Tall kan man kvista jäms med stammen.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #6 skrivet: 29 nov-11 kl 12:08 »
Skosskötselserien har en del om stamkvistning som är bra, där nämns även gran så du borde kunna hitta en hel del användbart.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/m/Skotsel-av-barrskog/Skogsskotselserien/

(scrolla ner till punkt 8, stamkvistning)
Jag vill börja med att säga att jag inte har någon erfarenhet eller kunskap om granodling, men jag har gått en trädgårdsutbildning, där vi bl.a.läste en del om träd och fruktträdsodling. Då fick jag lära mig att man väntade med att stamma upp träden, eftersom huvudstammen "grovnar" bättre om sidogrenarna lämnas kvar. Det är ju oxå så att såfort ett träd får ett sår, öppnar man upp för sjukdommar att få fäste.

Generellt vad gäller trädbeskärning är att man ska klippa, skära grenen precis utanför grenkragen ( den lilla förtjockningen där grenen fäster i huvudstammen)

Kanske har jag bidragit med något, trots min bristande erfarenhet i storodling :)


Man säger samma sak på skog, utanför grenkragen.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #7 skrivet: 29 nov-11 kl 12:10 »
Kan även tillägga att om man sparar en lång stump av grenen (rekomenderas varken av skogsstyrelsen eller skogforsk) så måste man gå och "slå av" stumparna när dom blivit mjuka annars vallar trädet över stumparna och de finns sedan kvar i veden när man kapar upp till brädor vilket ger fula brädor med dålig kvalitet.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Broberg

  • Gäst
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 12:20 »

Generellt vad gäller trädbeskärning är att man ska klippa, skära grenen precis utanför grenkragen ( den lilla förtjockningen där grenen fäster i huvudstammen)


Så är det.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #9 skrivet: 03 dec-11 kl 11:34 »
Finns många fördomar om stamkvistning :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #10 skrivet: 03 dec-11 kl 12:08 »
Med tanke på hur känslig gran är för skador öht så skulle jag nog inte stamkvista.
När jag skotade efter gudrun så jobbade vi lite i ett område som var gallrat kanske 5-10 år tidigare. Där var ganska mycket kranskador på stammarna i beståndet, skador i barken alltså, Och det var väldigt mycket rötskador i virket som vi körde ut.
 
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #11 skrivet: 03 dec-11 kl 12:34 »
Kan även tillägga att om man sparar en lång stump av grenen (rekomenderas varken av skogsstyrelsen eller skogforsk) så måste man gå och "slå av" stumparna när dom blivit mjuka annars vallar trädet över stumparna och de finns sedan kvar i veden när man kapar upp till brädor vilket ger fula brädor med dålig kvalitet.

Jag stamkvistade någon gång i början på 80 talet,då lämnade jag ca 10 cm kvar av kvisten.Det var lite märkligt att dom vildsådda granarna fick en "slät stam" men i ett mindre bestånd med planterade granar blev det bulor eller vallar efter kvistarna.Undrar om det kan bero på olika sorters gran eller vad det kan vara.Jag tyckte på lite ovetenskapligt sätt att dom planterade granarna var mer rötangripna.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Råbark

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #12 skrivet: 06 sep-14 kl 17:54 »
Så är det.

De lär ut så på trädgårdsutbildningar men vad jag har lärt mig så gäller detta ej gran. På gran ska stumpar lämnas annars "förblöder" trädet.
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #13 skrivet: 08 sep-14 kl 23:07 »
Själv försöker jag utrota gran i min lilla småskog.
Smått tar jag till byggmaterial, stort ringbarkar jag för att fåglar och insekter ska få dödved.

Tycker det är ett oerhört tråkigt trädslag. Blir tråkig monokultur av det.
Att det vurmas ifrån massaindustrin har ju gjort att vi har så enormt med gran också...

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #14 skrivet: 24 sep-14 kl 21:35 »
Sen måste man ta en funderare på vad det är man vill åstakomma. Vill du öka virkesvärdet är det med dagens prisbild helt bortkastat. Kanske kan det vara värt på tall men då ska man nog inte räkna på någon hög timpenning om någon alls...

Å andra sidan så kan saker och ting förrändras innan det är dags att slutavverka.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #15 skrivet: 16 apr-18 kl 13:22 »
jag hoppar in i tråden
Jag har två GIGANTISKA granar på tomten.
Dom är superfina, men skuggar väldigt mycket. Nu funderar jag på att stamkvista ett par meter upp för att släppa in mera ljus och få utsikt mot åkrarna och skogen.

Det jag tänker nu är att lämna ca 50 cm kvistar och att såga på hösten/ tidig vinter.

Det spelar ingen roll hur veden blir, eftersom vi vill ha granarna kvar så länge som möjligt. Men jag vill inte riskera att göra något som påverkar stabiliteten på träden eftersom dom riskerar att ramla över huset om dom blåser ner.

Nån som har input?

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #16 skrivet: 16 apr-18 kl 19:20 »
Att lämna 50cm är meningslöst, det kommer bara se illa ut. Lämnar man 5-10cm räcker det mer än väl för att undvika risker. Och skulle trädet bli rötangripet så syns det i god tid, man får sår på stammen som blöder kåda eller så dör grenar utan synbar anledning.

Jag har provat stamkvista gran för att få in mer ljus i skogen, grova träd med stam på minst 40-50cm och jag har kvistat 8-10m upp. Har inte haft minsta problem, ingen röta eller någonting sådant.

Skogsola

  • Gäst
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #17 skrivet: 16 apr-18 kl 20:56 »
Är det bara sikt du bryr dig om och inte funderar över framtida virkeskvalitet så kan du kvista så mycket du vill.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #18 skrivet: 17 apr-18 kl 15:57 »
Att lämna 50cm är meningslöst, det kommer bara se illa ut. Lämnar man 5-10cm räcker det mer än väl för att undvika risker. Och skulle trädet bli rötangripet så syns det i god tid, man får sår på stammen som blöder kåda eller så dör grenar utan synbar anledning.

Jag har provat stamkvista gran för att få in mer ljus i skogen, grova träd med stam på minst 40-50cm och jag har kvistat 8-10m upp. Har inte haft minsta problem, ingen röta eller någonting sådant.

50 cm är inte meningslöst om jag vill kunna använda trädet som klätterträd ;) Kvistarna är mellan 5-15 cm grova. Frågan är väl hur farliga dom blir att klättra på. Låter ju lovande att du inte fått några rötproblem. :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: STAMKVISTA GRAN
« Svar #19 skrivet: 17 apr-18 kl 17:03 »
Jag har kvistat en del och lämnat 1 dm kvar av kvisten. Lärdom från en herre född 1914. Det har gått bra. När stumparna torkat och tappat barken brukar jag slå av dem med yxnacken eller såga om de är grövre.
Granen är känslig för skador på stammens bark och på rötterna som ligger ytligt. Var försiktig med att kvista när de savar för då är det lätt att man fläker av bark eftersom den släpper lätt. Kvistbulor brukar det bli på bördiga marker oavsett om man kvistar eller inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare
tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser