Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga kycklingar under hönan i efterhand?  (läst 11357 gånger)

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #20 skrivet: 08 aug-13 kl 09:28 »
Okej :)
Sådär med dem som blev kvar inne igår, hönan pickade lite smått efter dem förut men det kanske inte är så farligt hon verkar inte arg el så. ska ut och titta till dom om en stund.
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #21 skrivet: 08 aug-13 kl 09:53 »
Hoppas det ska gå bra  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

lilo1993

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #22 skrivet: 13 aug-13 kl 13:21 »
Jag gjorde samma sak som du, hade en höna som ruvat fram en enda kyckling. Jag köpte fem kycklingar till och stoppade ner till henne efter ca 6 dagar, åldersskillnaden var ca 5 dagar. Gick bra första dygnet men sen hackade hon ihjäl två och var på god väg med två till som jag hann få tag på och som faktiskt verkar överleva. En smet så den klarade ju sig också. Detta var en Araucana och hon har nog ett väldigt humör, vaktar sin kyckling väldigt ordentligt. Jag kommer aldrig att försöka mig på något sådant igen om jag inte vet säkert att det är en väldigt godmodig höna, t ex dvärgkochin. Blev såååå ledsen när hon hackade ihjäl de fina små kycklingarna...

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #23 skrivet: 13 aug-13 kl 18:42 »
Jag gjorde samma sak som du, hade en höna som ruvat fram en enda kyckling. Jag köpte fem kycklingar till och stoppade ner till henne efter ca 6 dagar, åldersskillnaden var ca 5 dagar. Gick bra första dygnet men sen hackade hon ihjäl två och var på god väg med två till som jag hann få tag på och som faktiskt verkar överleva. En smet så den klarade ju sig också. Detta var en Araucana och hon har nog ett väldigt humör, vaktar sin kyckling väldigt ordentligt. Jag kommer aldrig att försöka mig på något sådant igen om jag inte vet säkert att det är en väldigt godmodig höna, t ex dvärgkochin. Blev såååå ledsen när hon hackade ihjäl de fina små kycklingarna...

Va tråkigt  :(

Är hedemorahönor jag har lagt kycklingar under är kanske olika för olika raser.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Greta_70

  • Inlägg: 50
  • Uppfödare av Cavalierer och även höns nu.
    • Västergötland
    • Helec's Kennel
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #24 skrivet: 13 aug-13 kl 19:32 »
Är de Örby du ska till? För då kan jag ta med blandraskycklingar som kläcktes igår.
Har snöat in på höns genom ett bananskal. Annars är jag hundtokig :-)

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #25 skrivet: 14 aug-13 kl 08:39 »
Nej vad tråkigt att hon inte tog till sig dom små :( Mina hönor var faverolle som sprang ifrån sina även att de var tillsammans som jag fick förslag om här. så jag gav de till den andra hönan som oxå fått nya kycklingar då blev hon sur och sprang in och hämtade upp flera st av dem och flyttade in i deras hus. Och  sen har det varit lite olika med antalet kycklingar hos de båda hönorna ett tag men nu har de sex st var och tar hand om på ett jätte bra sätt :)
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #26 skrivet: 14 aug-13 kl 17:01 »
Nej vad tråkigt att hon inte tog till sig dom små :( Mina hönor var faverolle som sprang ifrån sina även att de var tillsammans som jag fick förslag om här. så jag gav de till den andra hönan som oxå fått nya kycklingar då blev hon sur och sprang in och hämtade upp flera st av dem och flyttade in i deras hus. Och  sen har det varit lite olika med antalet kycklingar hos de båda hönorna ett tag men nu har de sex st var och tar hand om på ett jätte bra sätt :)

Toppen att det löste sig  :D
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Sallad

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #27 skrivet: 14 jun-18 kl 15:04 »
Hej!
Lånar gammal tråd med "ny" fråga på lite samma ämne...
Vi har kläckt fram 16 små kycklingar som nu är 5 dagar gamla och har en liggsjuk höna som ligger på ägg ute i hönshuset. Hennes ägg är såpass gamla nu att vi är säkra på att inget kommer kläckas ur dem men hon ligger fortfarande. Funderar på om hon skulle kunna adoptera de små? Någon som har försökt göra samma sak? Hon är en hedemorakorsning med ganska så trevligt temperament i vanliga fall men just nu är hon jättetjurig och försvarar sina ägg   ;D
Värmlänning som flyttat runt och runt och sen hamnat i Västergötland med sambo, jakthund, produktionskaniner, häst och en råttjägare.

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #28 skrivet: 14 jun-18 kl 18:25 »
Jag har gjort det två gånger med lyckat resultat. En gång med kycklingar som var 4-5 dagar gamla och en gång med kycklingar som var 1 dag gamla. Jag la dom under hönan på kvällen och tog samtidigt bort alla ägg utom ett. Jag var väldigt noga med att hon inte såg kycklingarna innan jag la dom under henne (fick använda handskar då den sista hönan var rejält sur). Hönorna ser lite förvånade ut på morgonen men jag tycker att det brukar gå bra. Men frågan är om du ska stoppa alla 16 under henne, det kanske hon inte accepterar.
Lycka till.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #29 skrivet: 17 jun-18 kl 15:23 »
Hej
Har nu gått fyra kycklinggults och en femte på väg
Den allra första fock egna gg att ruva på plus att jag la in blåa ägg i äggkläckaren. När jag sedan bar över äggen som höll på att kläckas dödade hon 4 av dem och en lät hon bara ligga som höll på att kläckas som jag kläcke fram istället. Och faktiskt klarade sig. Som jag smugglade under henne sedan på kvällen. Med andra ord. Hon tyckte inte om att få ägg som inte legat under henne. Fast jag smugglade in dem. Av 7 st maskinklckts har hon nu 3. Hade. De är nu 7 veckor och hon gav upp dem efter 41/2 sen har jag en svart fantastiskt liten höna som bara har plats att ruva 8 ägg. Men som adopterar alla Som jag ger henne. Hon går nu med 10 st. Hon brukar passa dem i 8 veckor. Hon tog även hand om en vilsen liten från grann ruvande hönan som var 3 dagar äldre än hennes. Men jag gav den till sin rättmätiga mamma igen när jag upptäckte det. Den hängde lite för sig själv och trodde först den var sjuk då jag upptäckte att den andre mamman saknade en liten. Alla mina höns är blandningar. Så det är olika. Bara för det inte går med en höna betyder det inte att det inte funkar med nästa. Den första hönan var första gångs ruvare. Mina höns är dessutom väldigt handvänliga. Alltså kan lyfta och klappa alla som ruvar. De protesterar men är inte aggressiva. / rike
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser