Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägga kycklingar under hönan i efterhand?  (läst 11359 gånger)

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« skrivet: 08 aug-11 kl 21:29 »
Har återigen två hönor som ruvar tillsammans och tyvärr verkar det som det bara är ett enda av äggen som var befruktat och lever idag (dag 18)
Skulle vilja hitta daggamla kycklingar i samband med kläckningen att lägga under hönorna så de i alla fall får ett par st var att ta hand om och inte bara får dela på en enda liten en.

Kläckningen är ju på torsdag och på lördag åker jag på hönsbytardag och tänkte försöka hitta småkycklingar där för det verkar vara svåt annars häromkring. Kan det funka tro om de inte är för gamla?
Hur många dagar kan det max skilja mellan kycklingarna utan att det ska bli fel på ngt sätt och hur gör man smidigast när man försöker sätta under dem?

En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-11 kl 10:29 »
*puff*

Ingen som har några erfarenheter eller tankar att dela med sig av?
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 22:53 »
jag ska själv prova att lägga under daggamla kycklingar imorron under en höna som har en en-veckas gammal kyckling. (äggen håller på att kläckas i maskin just nu)  jag håller tummarna att det ska gå bra gör det inte det så hojtar jag!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 23:00 »
Det beror helt och hållet på hönan skulle jag vilja säga! Min dvärg kochin (förstagångsruvare) tog emot ett helt gäng extra när jag kom med dem, hon skrockade lyckligt och lyfte på vingarna för att bereda plats.

Jag har läst att man kan smussla ner dem bakifrån och när det är mörkt, bara för att vara lite extra försiktig och för att få hönan att tro att det är hennes egna. Jag bara gömde dem i handen och lät henne inte se dem förrän de själva tittade fram under henne.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #4 skrivet: 17 aug-11 kl 22:55 »
mina hönor adopterar allt som är dunigt, de har fått ta hand om ankor och upp till 15 kycklingar extra. De har inte varit nå problem. Har släppt dit dem på dagen, bara stoppat under dom.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-11 kl 11:13 »
Har varit med om att hönor accepterar kycklingar av samma färg som hennes egna men hackar ihjäl andra. Lägger inte "främmande" kycklingar under höns längre, det är för chansartat.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #6 skrivet: 18 aug-11 kl 11:45 »
Stoppade in 6 10-12 veckors hönskycklingar i hönsgården.
Ett dygn senare vr de adopterade av en surhöna, som aldrig haft kycklingar tidigare!
Så nu går hon och vallar de små och kryper in i ett rede om natten tillsammans med de, dock ligger alla i en hög men någon brukar ligga under henne.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #7 skrivet: 18 aug-11 kl 21:18 »
Har varit med om att hönor accepterar kycklingar av samma färg som hennes egna men hackar ihjäl andra. Lägger inte "främmande" kycklingar under höns längre, det är för chansartat.

Idag stoppade jag under 15st små dunbollar! under en hönsmamma som har 1 kcykling som är 2 veckor gammal. Det gick hur bra som helst! hennes egen kyckling var gul och de jag stoppade under är svarta grå och bruna. inget som helst problem. hon blev jätteglad!  ;D   Jag fäörsökte stoppa under en under en annan hönsmamma men hon blev jättearg o picka efter den. hennes ungar var ju iofs snart fem veckor gamla... så det kanske inte var så konstigt.
Hoppas bara att alla klarar sig? eftersom det är ganska många under en höna. klarar de att värma alla tro?

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-13 kl 19:00 »
Försöker mig på att lägga in en fråga i denna gamma tråd  ::)
Jag har en höna som fått två små som är runt 1v gamma på mån. Och har tänkt köpa kycklingar ui veckan som är 3-4 veckor gamla. kan jag lägga dit dessa tror ni ? och så har jag en suris som ligger men det har inte blivit nått i hennes ägg men hon går tillbaks till redet endå kan man ge henne några st oxå kanske.? Hoppas någon har några råd att ge  :D / vickis
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #9 skrivet: 04 aug-13 kl 19:29 »
Jag har gjort det flera gånger, på kvällen då hönan lagt sig med sina kycklingar då lyfter jag upp hönan lite grann framifrån med en tunnplanka eller liten spade och lägger kycklingarna rakt under hönan. Har nån hamns utanför har hon pickat på den, så viktigt de ligger under hönan. En höna hade 20 kycklingar gick jätte be, de fick värme och uppfostran av henne.  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #10 skrivet: 04 aug-13 kl 20:12 »
Det låter ju jätte bra :) då satsar jag och hoppas det går vägen :D Tack.  ;D
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-13 kl 20:31 »
Håller tummarna att det går bra. Skriv gärna och berätta hur det gick med adoptiv-kycklingarna  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #12 skrivet: 04 aug-13 kl 22:44 »
Ja det ska jag göra :-)
Längtar till tis kväll :-P
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #13 skrivet: 07 aug-13 kl 08:49 »
Hej igen la in kycklingar till hönorna igår kväll. Det gick bra och allt var som det skulle men nu idag har hönan med kycklingar gett sig ut som hon brukar med sina två egna och de andra har inte följt med   :( skulle jag ha haft dem instängda? känner mig så dum nu vad ska jag göra ?  :'(
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #14 skrivet: 07 aug-13 kl 09:11 »
Ingen som har nått tips ? ...
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #15 skrivet: 07 aug-13 kl 09:35 »
Du bör begränsa hönans möjlighet att gå ut under åtm. den första veckan efter det att sista kycklingen kläckts. Jag har min kycklingmamma i en större kartong där jag fyller på med ev. nykläckta kycklingar. På så sätt riskerar ingen liten att bli kvarglömd om hönan går iväg. Jag brukar däremot inte lägga till nykläckta kycklingar mer än en vecka, sedan är storleksskillnaden för stor och de yngsta riskerar att skadas av sina äldre "syskon".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #16 skrivet: 07 aug-13 kl 10:05 »
Okej så pass länge. Då ska jag fixa till det. tack för svar  :)
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #17 skrivet: 07 aug-13 kl 10:08 »
Hej igen la in kycklingar till hönorna igår kväll. Det gick bra och allt var som det skulle men nu idag har hönan med kycklingar gett sig ut som hon brukar med sina två egna och de andra har inte följt med   :( skulle jag ha haft dem instängda? känner mig så dum nu vad ska jag göra ?  :'(

Va bra att det gick bra att lägga under kycklingarna.

Ha dom i ett begränsat utrymme några dagar så kycklingarna förstår att de ska följa med mamman och göra som hon,
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Viickiss

  • Inlägg: 74
    • Östergötland
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #18 skrivet: 07 aug-13 kl 10:36 »
:) Nu när jag har nån på tråden. Jag fick endel kokta röda linser över igår kan man ge dessa till kycklingar?
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Lägga kycklingar under hönan i efterhand?
« Svar #19 skrivet: 07 aug-13 kl 23:30 »
Det vet jag inte jag ger bara kycklingstart.

Hur går det för dig med adoptivkycklingarna?
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser