Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg, målning och golv inuti hönshuset  (läst 19270 gånger)

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
färg, målning och golv inuti hönshuset
« skrivet: 26 mar-11 kl 22:34 »
Hej hopp på er.
Har lite svårt att söka på sidan så jag startar nytt istället och önskar hjälp.
Jag har just tagit över en lekstuga och har nu planerat inför målningen av denna.
Vad säger vi om färgtyp???? Vad håller bäst, lättast att rengöra, tåler bäst, bäst för hönsen osv?
Likadant behöver vi nog förstärka eller byta ut golvet, nåt bra tips på det? Har typ klickgolv i massor- kan det passa med plast häftat under, så kan man byta vid behov, eller vad mer kan passa som golv???
Utanpå är det ju lite lättare, ska bara hitta rätt nyans ;)
 
Tack på förhand

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 09:23 »
Klickgolv tål fukt dåligt och lär inte funka speciellt bra till ett hönshus. Dessutom är det väldigt halt så man måste nog ha extratjockt med strö för att hönsen inte ska halka. Dom sprätter ju så oftast ligger ströt tjockt runt väggarna och så är det nästan bart  i mitten  ;) (=halt om man har klickgolv)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 10:04 »
vad kan va bäst och ha för golv då, det som ligger nu är såna där typiska stugmattor en eller två stycken ovanpå brädorna som är stugan om man säger och de är lite böjda då det läckt lite in tidigare på detta. Ska jag låta det va kvar så ett tag och se eller jag ska spika nya brädor istället?? Hmm och hmm :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 10:14 »
Är det trägolv i stugan skulle jag nog köpa en stuvbit plastmatta att lägg uppepå.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 10:53 »
ja det låter som ett bra förslag :) plastmatta som i tex korkmatta eller annat du tänker på? jag frågar ihjäl mig jag vet men likaså bra tra la la laaa ;)

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 11:07 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=93940.msg808436#msg808436

https://picasaweb.google.com/helena735555/Hons?authkey=Gv1sRgCLWS5e-gxr3d2wE&feat=directlink#

så här gjorde vi limma plastmatta på golvet och vanlig vit väggfärg på väggarna, isolerad med frigolit och panel på innerväggarna
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 11:10 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 08:50 »
hej spindel.
jag missa ju helt att du hade skrivit också utöver länkarna :)
tack för tipset, ska se vad jag kan hitta för nån plastmatta och lägga på. När det gäller färgen, har det hållt bra och är ganska lätt att hålla ordning på?
Tack så länge :)

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #7 skrivet: 28 mar-11 kl 11:11 »
formplyfa till golvet lätt att hålla rent ;)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #8 skrivet: 28 mar-11 kl 11:28 »
formplyfa till golvet lätt att hålla rent ;)
Jo, men hur fogar du skarvarna? Där samlas massor av smuts och vätska rinner ner. Det går inte att lägga dem så tätt att inget vatten kan tränga ner.

Formplyfa använder jag i burar och hus som inte är större än 120*150 cm, vilket är storleken på en formplyfaskiva. Blir utmärkt till färre djur, jag har alla mina gäss och ankor på sådant golv.

I mitt hönshus har jag som tur är gjutet betonggolv, men hade jag haft trägolv så hade jag valt en vanlig plastmatta. Kan man inte svetsa själv är det bra att låta en mattläggare svetsa fogarna. Ska det bli lättstädat bör mattan gå upp minst 10, gärna 20-40 cm upp på väggarna. Det duger med en vanlig plastmatta som man lägger i typ en hall, men om man vill ha en mer slitstark matta kan man satsa på en som är avsedd för badrum. Den är dock avsevärt dyrare.

Väggarna kan man göra av diverse skivmaterial. Måla med en blank eller halvblank färg som tål avtorkning bra, gärna en oljefärg. Med en bra kant av t ex våtrumssilikon mot plastmattan ger detta ett lättstädat hönshus, där man kan skrubba med en kökssvamp från tak till golv och tvätta golvet med golvmopp efter att ha mockat ut noga. Detta är viktigt om man skulle få in någon sjukdom, då kan man sanera ordentligt. Men även utan sjukdom är det bra att kunna rengöra hönshuset riktigt noga minst en gång per år, så att inte man får problem med ohyra osv. Både människor och djur trivs också bättre om det är rent, och höns dammar och skitar ner förfärligt, så att kunna städa någorlunda enkelt gör det mycket roligare att ha djur.

Min erfarenhet är att det inte måste vara dyrt att fixa boende till sina djur, men att det är värt att satsa tid och tankemöda på att göra på ett sätt som är lättstädat och lättskött i framtiden. De extra timmar det tar för att göra ett bra underarbete när man ställer i ordning för djuren, de har man igen många gånger om under de kommande åren när man ska sköta djuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #9 skrivet: 28 mar-11 kl 13:01 »
Om man fogar mellan skivorna och sedan målar med golvfärg blir det både tåligt och städbart. Men betong är bäst.

vispan81

  • Inlägg: 59
    • -
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #10 skrivet: 28 mar-11 kl 15:45 »
Jag antecknar och antecknar och antecknar ;)
Får se vad vi får ihop för nåt golv, ska se var jag kan leta upp ett till bra pris någonstans.
tack för hjälpen kära ni :)

RonjaRövardotter

  • Inlägg: 244
    • Jämtland
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #11 skrivet: 29 mar-11 kl 18:41 »
Jag har köpt formplyfa skivor som jag ska lägga våtrumssilikon i mellan. Hoppas att det blir bra!
*******************************************
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Catten

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #12 skrivet: 29 mar-11 kl 19:44 »
Jag har köpt formplyfa skivor som jag ska lägga våtrumssilikon i mellan. Hoppas att det blir bra!


Har OSB i mitt nybyggda hönshus
och har kollat med min lev av virke vad jag ska
måla med för färg på OSb skivorna, men fick inte något
svar, någon som vet vad för färg man kan använda? :(

Dalton

  • Inlägg: 147
    • Dalsland
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #13 skrivet: 29 mar-11 kl 23:08 »

Har OSB i mitt nybyggda hönshus
och har kollat med min lev av virke vad jag ska
måla med för färg på OSb skivorna, men fick inte något
svar, någon som vet vad för färg man kan använda? :(

På OSB kan du använda i stort sett vad som helst, de behöver ingen särskild färg. Så välj något som är lämpligt för hönshus ar min rekommendation.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #14 skrivet: 30 mar-11 kl 07:35 »

Har OSB i mitt nybyggda hönshus
och har kollat med min lev av virke vad jag ska
måla med för färg på OSb skivorna, men fick inte något
svar, någon som vet vad för färg man kan använda? :(
Välj en halvblank till blank färg, så underlättas rengörningen. Vattenspädbar eller lösningsmedelsspädbar är upp till dig. Men billig plastfärg är inte bra, den kommer troligen inte att hålla länge. Jag hade valt en färg avsedd för stallmiljö, gärna en oljefärg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #15 skrivet: 01 apr-11 kl 11:49 »
Limfärg av krita eller kalkfärg blandad på samma sätt ärbilligt enkelt att jobba med och framför allt trivs inte parasiter i den färgen. Jagtror inte det finns någo färdigköpt färg som har samma effekt?

Amouricas

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #16 skrivet: 01 apr-11 kl 12:52 »
Kapar tråden lite. Jag har betonggolv i det som skall bli hönsens bostad. Vad skall det "behandlas" med. Målas?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #17 skrivet: 01 apr-11 kl 12:56 »
Nja, betong är nog bäst obehandlad. Det är min uppfattning i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #18 skrivet: 01 apr-11 kl 19:18 »
Nja, betong är nog bäst obehandlad. Det är min uppfattning i alla fall.
nja jag skulle prajmat och målat det med betongfärg är ju väldigt grov struktur annars svårt att skura rent
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: färg, målning och golv inuti hönshuset
« Svar #19 skrivet: 01 apr-11 kl 22:08 »
nja jag skulle prajmat och målat det med betongfärg är ju väldigt grov struktur annars svårt att skura rent
Det ska ju vara putsad betong såklart, den har en fin struktur och är lätt att rengöra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser