Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  könsbestämma blommekycklingar  (läst 20640 gånger)

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
könsbestämma blommekycklingar
« skrivet: 10 aug-09 kl 14:02 »
Det jag hört är att blommorna är svåra att könsbestämma. Jag köpte kycklingar som var 4v. och dom skulle det inte gå att se kön på. Dom var mina allra första kycklingar och jag gissade ändå på tre tuppar och två hönor. Nu är dom precis 3 månader, dom är kläckta 10 maj och det är tre tuppar och två hönor! Det jag kunde se så hade tre mera kam och hönorna hade obefintlig. Men det kanske kan variera? Jag är som sagt helnovis på detta.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #1 skrivet: 02 apr-10 kl 11:03 »
Flyttar frågan hit.  :)

Vad är det för kön på de här tre, vad säger ni?
« Senast ändrad: 14 maj-10 kl 16:20 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #2 skrivet: 03 apr-10 kl 00:07 »
Den till vänster är i mina ögon tupp, den i mitten ser jag inte riktigt, och den högra TROR jag är höna.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #3 skrivet: 06 apr-10 kl 23:57 »
En bild till
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 09:51 »
Jag tycker alla ser tuppiga ut... Men hade ju varit lättare som sagt om man vetat ålder på dem. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #5 skrivet: 07 apr-10 kl 09:56 »
Håller med Linkoso, det hade varit lättare om man vetat hur gamla de är. Och visst ser alla tuppiga ut? >:(
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

nina77

  • Inlägg: 444
    • Hälsingland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #6 skrivet: 11 maj-10 kl 18:40 »
Hej! jag har 15 st blommekycklingar, de är snart två veckor. på vissa har kammen ändrat form och blivit tjockare upptill, som ett veck. svårt att förklara. Dessa ser även lite större ut. kan man misstänka att dessa är tuppar? Jag har bara haft kycklingar av dvärgras förut och de såg lika ut tills de var ett par månader. Vad tror ni? ska försöka fixa en bild om jag hinner ut.

johan/sandra

  • Gäst
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #7 skrivet: 08 aug-10 kl 19:21 »
Kan vi sån tur att den enda blommekycklingen i år är en höna? Den är kläckt i mitten på maj.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #8 skrivet: 08 aug-10 kl 20:06 »
Ja, nog borde det vara en fin liten höna. Kan ingen blommeexpert svara som vet mer än jag vet om rasen... :)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

KiwinSvea

  • Gäst
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #9 skrivet: 13 aug-10 kl 11:18 »
Hej!

Även jag tror att det är en höna då kammen på en tupp borde vara betydligt större vid det här laget.
Men kammen är ju aldrig ett säkert tecken, kan vara en lite sent utvecklad tupp också...
Troligtvis en höna dock! Hoppas hoppas :)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #10 skrivet: 13 aug-10 kl 23:19 »
Runt 12-13 veckor gammal alltså? Har hört att blomme ska vara rätt luriga. För mig så ser den lite både och ut. Vissa hönor kan ju få rätt röda kammar och slör, men samtidigt kan även tuppar vara sent utvecklade och inte ha så stor kam. Kan inte se några tuppfjädrar ännu... Så vi håller tummarna för att det är en höna. Men jag lägger inte min röst som säker på att det är en höna ännu, tyvärr då jag själv haft en tupp med enkelkam som tog mig 7 månader att avgöra könet på då han var så himla sen i utvecklingen.  :-\

En annan kyckling som jag var 100% på var en höna blev också en tupp sedan ändå. Den hade ingen kam alls vid 8 veckors ålder medan tuppsyskonet hade 4 gånger så stor kam. Röd och fin med rött slör. Det verkligen skrek höna om den andra kycklingen... Men det visade sig vara en sen tupp.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

yrhönan

  • Inlägg: 100
    • Lökshus
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #11 skrivet: 15 aug-10 kl 15:12 »
Jag tycker att det är en solklar höna!
/håller genbanksanslutna blommehöns.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #12 skrivet: 23 jan-11 kl 21:03 »
Skall snart, om allt går som det ska, utöka min hönsbesättning med Blommehöns. Hur och när kan man könsbestämma kycklingarna?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #13 skrivet: 28 jan-11 kl 13:10 »
Det kan ta ett tag på Blommehöns, vissa ser man på tidigt och andra blir helt plötsligt tuppar när de börjar gala.
Kroppsformen och sättet att röra sig på är det säkraste att gå efter men det krävs viss vana kanske för att se det.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #14 skrivet: 28 jan-11 kl 13:26 »
Jag tycker det är jättesvårt. Har en höna nu som jag lääänge var helt säker på var en tupp, men det var det tydligen inte. Hönsen har också ganska stora kammar, så det är knepigt. Så jag tycker man får vänta tills de är ganska stora.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #15 skrivet: 28 jan-11 kl 18:13 »
blomme är svårt att se på tycker jag. jag har letat efter skillnader på kycklingarna men utan framgång :) jag tröttnade lite av den anledningen (platsbrist) och gjorde mig av med mina Blomme. Jag fick ha kvar ungdjur så länge hemma innan jag kunde sortera bort tupparna.

Lillmulan

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #16 skrivet: 07 jul-11 kl 20:46 »
Det här med att könsbestämma är ju verkligen inte en lätt femma för en novis så jag tänkte höra om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig  o:)












Har mina teorier, men är som sagt alldeles ny på det här med höns så förmodligen har jag fel på många hehe.
min teori är kyckling 2,3 och 4 är hönor, de andra fyra tuppar

Lillmulan

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #17 skrivet: 07 jul-11 kl 21:59 »
Ca 3 månader, Vet inte exakt, de är alla kläckta i april, men det kan skilja någon vecka mellan dem,

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #18 skrivet: 07 jul-11 kl 22:06 »
genbank skånsk blommehönor?
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Lillmulan

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: könsbestämma blommekycklingar
« Svar #19 skrivet: 07 jul-11 kl 22:10 »
nej inte genbanksanslutna, kommer från föräldrar som är det men hon jag köpt dom av är ej genbanksansluten själv och kycklingarna är därför inte heller det


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser